چکیده

مقدمه و هدف : عرصه تعلیم و تربیت از مهم ترین زیرساخت های تعالی همه جانبه کشور و ساختار بنیادین برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته در حوزه های مختلف است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد مدیریت دولتی و غیردولتی جهادی در اجرای تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی انجام شده است. روش شناسی پژوهش : از نظر روش و بازه زمانی گردآوری اطلاعات، پیمایشی – مقطعی است. جامعه آماری، مدیران دولتی و غیردولتی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به ترتیب شامل 4690 و 1217 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای شامل 360 نفر تصادفی انتخاب شد. از پرسشنامه محقق ساخته بهره گیری شد. روایی به روش تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد و پایایی آن پس باروش آلفای کرونباخ و با استفاده از نرم افزار spss تایید گردید. یافته ها : میانگین عملکرد مطلوب مدیریت دولتی و غیر دولتی جهادی به ترتیب مرتبط با متغیرهای رشد و تعالی اسلامی – ایرانی، تربیت انسان مکتبی - مردمی (اجتماعی)، ارتقای مشارکت اجتماعی - خانواده در تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، نهادینه سازی مدیریت اسلامی – ایرانی، ارتقای عدالت آموزشی – تربیتی، ارتقای بهره وری نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، نیل به جایگاه نخست تعلیم و تربیت در منطقه و جهان اسلام و سطح جهانی، تحول نظام برنامه ریزی آموزشی و اداری - مالی، است. بحث و نتیجه گیری: کلیه فرضیه ها تائید شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عملکرد مدیریت دولتی و غیردولتی جهادی در اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش مطلوب می باشد.

Evaluation of the performance of state and non-state Jihadi management in the implementation of the fundamental transformation document of the education system of West Azarbaijan province

I ntroduction and purpose : Education is one of the most important infrastructures for the all-round excellence of the country and the fundamental structure for the promotion of competent human capital in various fields. Therefore, the current research has been conducted with the aim of evaluating the performance of state and non-state Jihadi management in the implementation of the fundamental transformation document of the education system of West Azarbaijan province. Research methodology : This research is a cross-sectional survey in terms of method and time frame of data collection. The statistical population of state and non-state education managers of West Azarbaijan province includes 4690 and 1217 people, respectively, and a random sample of 360 people was selected using the Cochran formula. A researcher-made questionnaire was used. Validity was assessed through confirmatory factor analysis and reliability was confirmed through Cronbach's alpha and using SPSS software. Findings : The average optimal performance of state and non-state Jihadi management, respectively, is related to the variables of Islamic-Iranian growth and excellence; training amiable followers of a school of thought; promotion of social-family participation in the evolution of public formal education and training system; institutionalization of Islamic-Iranian management, promotion of educational-training justice; improvement of the efficiency of the public formal education and training system; achieving the first rank of education and training in the region, the Islamic world and the global level; the transformation of the educational, administrative and financial planning system. Conclusion : All hypotheses were confirmed. The results indicate that the performance of state and non-state Jihadi management in the implementation of the fundamental transformation document of the education system is favorable.

تبلیغات