آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان قم از درس آموزش قرآن است. در این پژوهش، از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان قم می باشد. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. داده های حاصل نیز با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بعد از انجام مصاحبه ها و تحلیل آنها، تجربه دانشجومعلمان از درس آموزش قرآن، در پنج مضمون اصلی شامل منبع و محتوای درس، اساتید، فرصت ها، چالش ها، پیشنهادات؛ و 15 زیرمضمون قرار گرفت. نتایج پژوهش از تجارب مثبت دانشجویان به علت یادگیری روخوانی قرآن، الگوگیری از اخلاق استاد، برقراری زمینه انس با قرآن حکایت دارد. همچنین تجارب منفی یا چالش های آنان شامل عدم یادگیری روش تدریس قرآن، زمان محدود این درس، شیوه تدریس (غیرفعال) استاد، عدم پویایی و نشاط کلاس و روابط میان فردی استاد و دانشجو است. دانشجو معلمان برای رفع چالش، پیشنهاداتی ارائه دادند ازجمله استفاده از اساتید خبره قرآنی، جوان و مسلّط به شیوه های نوین تدریس و نیز اختصاص واحدهای بیشتر برای درس آموزش قرآن در برنامه درسی دانشجویان.

Analyzing live Experiences of Primary Education Students-Teachers in Relation to the Quran Teaching Course in Qom Farhangian University

The purpose of the current research is to examine live experiences of students-teachers of Qom Farhangian University in Quran teaching course. In this study, qualitative approach and descriptive phenomenological method were applied. The sample statistical population includes students-teachers in the field of elementary in Qom Farhangian University the data was collected using semi-structured interview. The obtained data was analyzed by using Smith proposed method. After conducting the interview and analyzing them, the students-teachers experience of the Quran teaching course, were included in five themes, such as the source and content of the lessons, professors, opportunities, challenges and suggestions as well as fifteen sub-topics. The research results revealed that the experience of students is due to learning to recite Quran, modeling of teacher’s ethics and establishing a familiar content related to Quran. Furthermore, their negative experiences or challenges are the lack of Quran teaching methods and the lesson limited times, the teachers teaching methods, the lack of dynamic and liveliness in the class and interpersonal relationships between the students and teachers. Students-teachers presented various suggestions including: the use of young, competent and proficient Qur’anic expert professors in modern teaching methods and allocating more unit courses for teaching Quran in the student’s curriculum.

تبلیغات