چکیده

نگاهی به ادبیات فارسی، سیطره گسترده مضامین دینی را در عرصه نظم و نثر نشان می دهد. از آنجا که جامعه ما مقیّد به اصول و مسائل دینی است، کاربست مضامین دینی با مواد و مطالب فارسی و نگارش، با توجه به سرعت گسترش و اثر گذاری آن، نقش سازنده ای را در تقویت هویت دینی و غنای زبان و ادب فارسی می تواند ایفا کند. هدف این پژوهش، واکاوی مضامین دینی کتاب فارسی و نگارش دوره اول متوسطه سال تحصیلی 1402-1401 می باشد که با روش کتابخانه ای و رویکرد کمّی- کیفی با بهره گیری از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کتاب های فارسی و نگارش دوره اول متوسطه با بررسی کامل هر پایه می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد از مجموع هشت مصداق مضامین دینی؛ بیش ترین فراوانی و توجه، مربوط به ارزش های مذهبی با فراوانی(813)، نمادهای دینی با فراوانی(523)، عقاید مذهبی با فراوانی(81)، شخصیت های مذهبی با فراوانی(44) و آیات، احادیث و روایات با فراوانی (25) بوده است که عملکرد خوبی را از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب های درسی فارسی و نگارش در بهره گیری و پرداختن به مصادیق مضامین دینی نشان می دهد. در مصادیقِ دیگر؛ یعنی شعائر اسلامی، مراسم مذهبی و وقایع مذهبی نیز توجه کمتری در این خصوص ملاحظه می گردد و  نیازمند بازنگری بیشتری در این مهم می باشد.

Analyzing the religious themes of Persian books and writing the first course of high school

A look at Persian literature shows the widespread dominance of religious themes in the field of poetry and prose. Since our society is bound by religious principles and issues, the use of religious themes with Persian materials and writings can play a constructive role in strengthening religious identity and the richness of Persian language and literature, considering the speed of its spread and impact. to perform The purpose of this research is to analyze the religious themes of the Persian book and the writing of the first high school course of the academic year 1402-1401, which was done with a library method and a quantitative-qualitative approach using the content analysis method. The statistical population in this research is Persian books and writings of the first middle school with a complete review of each grade. The results of the research show that out of a total of eight examples of religious themes; The most frequency and attention is related to religious values with frequency (813), religious symbols with frequency (523), religious beliefs with frequency (81), religious figures with frequency (44) and verses, hadiths and narrations. It has been with frequency (25), which shows a good performance by the organization of research and educational planning of Persian textbooks and writing in using and dealing with examples of religious themes. in other cases; That is, Islamic rites, religious ceremonies and religious events are also given less attention in this regard and require more revision in this matter.

تبلیغات