آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی پژوهش های مرتبط باسواد مالی در برنامه درسی مدارس ایران انجام شده است. روش پژوهشْ کیفی و فراتحلیل و جامعه آماری شامل 1650 کار منبع بوده است که ابتدا تعداد 80 منبع بر اساس چکیده انتخاب، سپس 25 منبع بر اساس محتوا گزینش و درنهایت 18 منبع به عنوان منابع مرتبط به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است . مطالعات و پژوهش های انجام شده در شهرهای مختلف ایران انجام شده اند که بیشترین فراوانی در سطح ملی و استان تهران بوده است ملاک رشته پژوهشگران نویسنده مسئول هستند که 55.6 درصد رشته تحصیلی آن ها علوم تربیتی است پس از بررسی و مرور نظام مند پژوهش ها مؤلفه های مرتبط باسواد مالی در برنامه درسی مدارس شامل توانمندسازی مالی، ارتباط مالی، دانش مالی، نظارت مالی، اعتماد مالی، آموزش رفتار مالی، طراحی الگوی برنامه درسی سواد مالی، سنجش سواد مالی دانش آموزان، درآمد و هزینه، اولویت بندی مؤلفه های سواد مالی، مدیریت اعتبار و بدهی، مدیریت ریسک، نیازسنجی برنامه درسی سواد مالی دانش آموزان، بررسی وضعیت سواد مالی دانش آموزان، راهکارهای مناسب ارتقا سواد مالی دانش آموزان، تحلیل مؤلفه های سواد مالی در کتب درسی، تصمیم گیری سواد مالی از طریق برنامه درسی، رابطه سواد مالی و ویژگی های جمعیت شناختی دانش آموزان می باشند

Investigating research related to financial literacy in the curriculum of Iranian schools with a qualitative meta-analytical approach

The present study was conducted with the aim of investigating researches related to financial literacy in the curriculum of Iranian schools. The method of qualitative research and meta-analysis and the statistical community included 1650 source works, firstly, 80 sources were selected based on the abstract, then 25 sources were selected based on the content, and finally 18 sources were selected as related sources as a statistical sample. Studies and researches have been carried out in different cities of Iran, which have been the most frequent at the national level and in Tehran province. The criteria of the field of researchers are the responsible authors, 55.6% of their fields of study are educational sciences. including financial empowerment, financial communication, financial knowledge, financial supervision, financial trust, financial behavior education, financial literacy curriculum design, measuring students' financial literacy, income and expenses, prioritizing financial literacy components, credit and debt management, risk management, Needs assessment of students' financial literacy curriculum, examination of students' financial literacy status, appropriate solutions to improve students' financial literacy, analysis of financial literacy components in textbooks, financial literacy decision-making through curriculum, relationship between financial literacy and demographic characteristics of students.

تبلیغات