آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی انگیزش تحصیلی شفقت محور ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم از دیدگاه متخصصین بود که با استفاده از پارادایم تفسیرگرایی، با رویکرد ساخت گرایی اجتماعی با استدلال استقرایی و با طرح پژوهش کیفی برای دستیابی به اهداف خود تلاش کرد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان مشاوره و روان درمانی مدارس متوسطه دوم شهر نطنز بود که با استفاده از روش نمونه گیری از نوع هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. اندازه نمونه آماری بر اساس اشباع نظری داده ها بود (15 نفر). جامعه آماری در بخش کمی و اعتبارسنجی بسته آموزشی و الگوی پژوهش شامل کلیه متخصصان مشاوره و روان درمانی مدارس متوسطه دوم شهر نطنز بود (100 نفر). ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و  داده ها در دو بخش کیفی و کمی و با استفاده از روش های مربوطه تحلیل شد. در بخش کیفی و پاسخ به سؤال های اول، دوم و سوم پژوهش از تحلیل کیفی استفاده شد و با استفاده از تحلیل ساختاری به این سؤالات پاسخ داده شد. برای پاسخ به سؤال چهارم و اعتبارسنجی از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که الگوی انگیزش تحصیلی شفقت محور دارای 10 مضمون اصلی شامل عدم مادی گرایی، تکنیک های آرام سازی، آموزش حق شناسی، رفع موانع شفقت ورزی، مفهوم سازی شفقت ورزی به دیگران، بهبود تسهیل گرهای شفقت ورزی، رفع مسائل زمینه ای شفقت ورزی، تصویرسازی فعالیت های مبتنی بر شفقت به دیگران برای دانش آموزان، خیال پردازی و در نهایت آموزش شفقت به دیگران؛ و 28 مضمون فرعی است و از اعتبار و روایی لازم برخوردار است. 

Designing and Validating the Model of Compassion-Oriented Academic Motivation for Secondary School Students from the Experts' Point of View

The aim of the current research was to design and validate the model of compassion-based academic motivation for second-secondary students from the point of view of experts, who tried to achieve their goals by using the paradigm of interpretivism, with the approach of social constructionism with inductive reasoning and with a qualitative research plan. did The statistical population of the research in the qualitative part included counseling and psychotherapy specialists from the second secondary schools of Natanz city, who were selected using the purposeful sampling method and based on the entry and exit criteria for the research. The statistical sample size was based on theoretical data saturation (15 people). The statistical population in the quantitative and validation part of the educational package and the research model included all counseling and psychotherapy specialists of the second secondary schools of Natanz city (100 people). The research tool was a semi-structured interview and the data was analyzed in two parts, qualitative and quantitative, using relevant methods. In the qualitative part and answers to the first, second and third questions of the research, qualitative analysis was used and these questions were answered using structural analysis. To answer the fourth question and validate, content validity ratio index (CVR) and content validity index (CVI) were used. The findings of the research showed that the model of compassion-oriented academic motivation has 10 main themes, including non-materialism, relaxation techniques, legal education, removing obstacles to compassion, conceptualizing compassion to others, Improving the facilitators of compassion, solving the basic issues of compassion, illustrating activities based on compassion to others for students, imagining and finally teaching compassion to others; And 28 is a sub-theme and has the necessary validity and reliability.

تبلیغات