چکیده

در تاریخ تمدن بشری و عموم ملل جهان، خرافه های درمانی در کنار آموزه های علمی وجود داشته است. این قضیه در جامعه عرب جاهلی ذیل مفهوم نشرت وجود داشته که به معنای افسون، تعویذ یا دعایی برای درمان بیمار و مجنون بوده است. مسئله پژوهش آن است که فرهنگ اسلامی با چه مصادیقی، مفهوم نشرت را در فرهنگ عمومی، علمی سازی نموده است؟ بر اساس یافته های پژوهش در حیات فردی: کوتاه کردن سیبیل، شستشوی سر با ختمی، نوره، طیب، مسواک، عسل، اسپند، خوردن و آشامیدن؛ در سبک زندگی خانوادگی: نگاه به زن زیباروی و رابطه جنسی، در سبک زندگی اجتماعی: ملاقات با دوستان و گفتگو با دیگران؛ در عرصه محیطی: پیاده روی، سوارکاری، ارتماس در آب و نگاه به سبزه، مصادیق دانش بنیان این مفهوم معرفی شده اند. در نتیجه مشخص گردید دوران تاریخی امام ششم علاوه بر علوم انسانی و الهیات، در عرصه علوم تجربی و پزشکی نیز دوران منحصر به فردی شناخته می گردد. علاوه بر این، نظام سلامت در فرهنگ اسلامی عرصه وسیعی را شامل می گردد که جامعه و حتی محیط زیست را در بر می گیرد و این موضوع، کلان نگری و جامعیت فرهنگ اسلامی در علوم سلامت را منتقل می سازد. هم چنین اهل بیت در علمی سازی سلامت در جامعه، هم زمان نیازهای روز جامعه و نیازهای فراعصری جوامع را در نظر داشتند. نیز یک انگاره خرافی می تواند با تغییر مصداق توسط عناصر فرهنگ ساز جامعه، به یک انگاره علمی تبدیل گردد؛ بدون این که لزوماً عنوان خرافی، از بین برود.

Scientificization of Health in General Culture Based on the Concept of "Noshrat" in Islamic Culture

In the history of human civilization, there have been therapeutic superstitions alongside scientific teachings. This case existed in the Arab society under the concept of "Noshrat" which meant a charm, amulet, or prayer to cure the sick and insane. The problem of the research is that with what examples has the Islamic culture made the concept of "Noshrat" scientific in the general culture? Based on the findings of the research, in personal life: cutting the mustache, washing the head with marshmallows, depilatory, fragrance, toothbrush, honey, pecan, eating and drinking. In family lifestyle: looking at beauty and sex, in social lifestyle: meeting friends and talking with others. In the environmental field: walking, riding, swimming, and looking at the green, examples of knowledge based on this concept were introduced. As a result, the era of the 6th Imam, in addition to humanities, is also known as a unique era in the fields of medical sciences. In addition, the health system in Islamic culture includes a wide field that includes the society and even the environment, and this issue conveys the macro view and comprehensiveness of Islamic culture in health sciences. Also, Ahl al-Bayt considered the current needs of society and the post-modern needs of societies at the same time in the scientificization of health. Also, a superstitious idea can be transformed into a scientific idea by changing the example by the cultural elements; Without losing the title of superstition.

تبلیغات