چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خودکارآمدی دیجیتال در باورهای غیرمنطقی نوجوانان دوره دوم متوسطه بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پژوهشی توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان دوره دوم مقطع متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1401-1402 در منطقه 3 تهران بودند. از این رو، حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان و با در نظر گرفتن احتمال ریزش 250 نفر تعیین شد. به منظور نمونه گیری با شیوه نمونه گیری هدفمند و در دسترس با مراجعه به مدارس پسرانه و دخترانه منطقه 3 تهران، نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. ابزار استفاده شده برای گردآوری اطلاعات شامل مقیاس خودکارآمدی دیجیتال اولفرت و اشمیت (DSES) (2022) و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز (IBQ-40) (1968) بود. در پژوهش حاضر داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد خودکارآمدی دیجیتال می تواند 19 درصد از باورهای غیرمنطقی نمونه آماری پژوهش پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد خودکارآمدی دیجیتال با ضریب بتای 20/0- می تواند باورهای غیرمنطقی آزمودنی ها را به صورت منفی پیش بینی کنند (01/0> p).نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که می توان از طریق خودکارآمدی دیجیتال، باورهای غیرمنطقی نوجوانان را پیش بینی نمود.

Examining the role of digital self-efficacy in the irrational beliefs of teenagers in the second period of high school

Purpose: The purpose of this research was to investigate the role of digital self-efficacy in the irrational beliefs of second year high school teenagers.Method: The current research was applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. The statistical population of the present study included all teenagers in the second year of high school studying in the academic year 2022-23 in the 3rd district of Tehran. Therefore, the sample size of the study was determined based on Morgan's table and considering the possibility of dropping 250 people. In order to sample with the purposeful and accessible sampling method, the statistical sample of the research was selected by referring to the boys and girls schools in the 3rd district of Tehran. The tools used to collect information included the Olfert and Schmidt Digital Self-Efficacy Scale (DSES) (2022) and the Jones Irrational Beliefs Questionnaire (IBQ-40) (1968). In this research, the collected data were statistically analyzed using SPSS software, Pearson's correlation coefficient and univariate regression analysis.Findings: The results of regression analysis showed that digital self-efficacy can predict 19% of suicidal thoughts of the study sample. Also, the results showed that digital self-efficacy with a beta coefficient of -0.20 can negatively predict subjects' irrational beliefs (p<0.01).Conclusion: Therefore, it can be concluded that the irrational beliefs of teenagers can be predicted through digital self-efficacy.

تبلیغات