چکیده

مقدمه: روابط و مناسبات بین سکونتگاه ها و بویژه بین شهر و روستا که خود را عمدتا به شکل جریان های جمعیت، کالا، سرمایه، عقاید، اطلاعات و نوآوری نشان می دهد، پدیده ای فضایی – مکانی و جغرافیایی بوده و شناخت، تبیین و کشف قانونمندی های کلی حاکم برآن، در چهارچوب روابط متقابل انسان و محیط موضوعی جغرافیایی بوده و از اهمیت نظری و کاربردی ویژه برخودار است.هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد توسعه کالبدی شهر بر تحولات روستاهای پیرامون با نقش میانجی موقعیت قرارگیری در قلمرو کوچ نشینان رضوانشهر می باشد.روش شناسی تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب می باشد، و از لحاظ روش کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو بخش است، شامل  8 سگونتگاه روستایی پیرامون شهر رضوانشهر می باشد، که حجم نمونه با توجه به مجموع تعداد خانوار در روستاهای مورد مطالعه ( 2333 خانوار)330 نمونه می باشد. بخش دوم نیز، شامل افراد متخصص و نخبه در زمینه موضوع پژوهش حاضر می باشند، که بر اساس نمونه گیری در دسترس تعداد 25 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS، مدل های (FARAS، FCOPRAS+FSORA)، و TOPSIS)، استفاده شد.قلمروجغرافیایی پژوهش: در قلمرو کوچ نشینان روستاهای پیرامون شهرستان رضوانشهر مورد بررسی قرار گرفته است.یافته ها و بحث: توسعه کالبدی شهر رضوانشهر با توجه به گسترش روابطش با روستاهای پیرامون، تاثیرات و تحولات زیادی در ابعاد (اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، کالبدی و محیطی-اکولوژیک) به وجود آورده است که از مهمترین آنها می توان به تحولات اقتصادی اشاره نمود. همچنین نتایج نشان داد، روستاهای پیرامونی از نظر تحولات مطرح شده با یکدیگر تفاوت معناداری دارند، به طوری که بیشترین میزان تحولات در میان روستاهای پیرامونی مورد مطالعه، مربوط به روستای لاکتاسرا است.نتایج: شهر رضوانشهر و روستاهای پیرامون دو پدیده جغرافیایی هستند که تغییرات و تحولات عرصه های ساختاری و کارکردی آنها در ابعاد (اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و محیطی) بسته به موقعیت و فاصله آنها با شهر دارد. هر چه موقعیت و فاصله روستاها به شهر نزدیک تر باشد، به همان میزان، تشعشع تحولات اقتصادی و اجتماعی آنها نیز بیشتر خواهد بود.

Evaluating the performance of the city's physical development on the developments of the surrounding villages in the territory of Talash nomads with an emphasis on the mediation of positioning (case study: Razvanshahr)

Introduction: The relations between the settlements and especially between the city and the village, which mainly manifests itself in the form of flows of population, goods, capital, ideas, information and innovation, is a spatial-spatial and geographical phenomenon. Recognizing, explaining and discovering the general laws that govern it, in the framework of mutual relations between man and the environment, is a geographical issue and has special theoretical and practical importance.Purpose of the research: The purpose of the present research is to evaluate the performance of the physical development of the city on the developments of the surrounding villages with the mediating role of the location in the territory of the nomads of Rezvan Shahr city.Methodology: In terms of the purpose, the current research is considered part of applied research, and in terms of the method, it is quantitative. The statistical population of the current research includes two parts, it includes 8 rural settlements around the city of Rezvan Shahr, and the sample size is 330 samples according to the total number of households in the studied villages (2333 households). The second part also includes expert and elite people in the field of the present Geographical area of research: In the territory of the nomads of the surrounding villages of Rezvan Shahr city, it has been investigated.Results and discussion: The physical development of Rezvan Shahr city, due to the expansion of its relations with the surrounding villages, has brought about many effects and changes in the dimensions (economic, social-cultural, physical and environmental-ecological), which is one of the most important of them. We can refer to economic developments. Conclusion: The city of Rezvan Shahr and the surrounding villages are two geographical phenomena that have changes and transformations in their structural and functional areas in dimensions (economic, social, physical and environmental)

تبلیغات