آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

از مهم ترین مشکلات صنعت گردشگری در ایران، توسعه روابط پایدار با گردشگران است. در این راستا، توجه به کیفیت مورد نیاز گردشگران و رسیدن به هویتی در شأن مقصد اهمیت دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر تبیین تأثیر کیفیت در نیت های رفتاری گردشگر با تأکید بر نقش میانجی هویت یابی گردشگر با برند مقصد است. جامعه آماری پژوهش را گردشگران داخلی و خارجی بازدید کننده از شهرهای منتخب ایران از آبان 1398 تا خرداد 1399 تشکیل می دهند. به منظور جمع آوری داده ها، ابتدا از نمونه گیری هدفمند برای انتخاب شهر ها و سپس از نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس برای پرسش از گردشگران استفاده شد. روایی محتوا و پایایی پرسش نامه (آلفای کرونباخ 93 درصد) تأیید و درنهایت 415 پرسش نامه محقق ساخته پذیرفته شده برای تجزیه وتحلیل با روش مدل سازی معادلات ساختاری جمع آوری شد. یافته ها نشان می دهند کیفیت با سه بعد آن در هویت یابی، رضایت و نیت های رفتاری (قصد بازدید مجدد و تبلیغات دهان به دهان) تأثیر دارد. همچنین هویت یابی سبب افزایش رضایت و نیت های رفتاری می شود. براساس نتایج، مقاصد گردشگری باید کیفیت مورد نیاز گردشگران را فراهم کنند تا از این طریق در گردشگر تعلق خاطر ایجاد شود و سبب رضایت گردشگر، تبلیغات دهان به دهان و قصد بازدید مجدد گردشگر شوند.

Destination quality, destination brand identification and behavioral intentions: A mixed method approach

One of the most important challenges of tourism industry in Iran is developing sustainable relationships with tourists. In this way, paying attention to the quality required by tourists and achieving proper identity for the destination is important. Therefore, the aim of this study is to explain the role of destination quality on tourist behavioral intentions, focusing the mediating role of destination brand identification. The statistical population of the study is domestic and foreign visitors from selected cities of Iran from October 2019 to May 2020. In order to collect data first, purposive sampling method was used to select cities and then using convenience non-random sampling method tourists were questioned. Content validity and reliability of the questionnaire (with Cronbach's alpha 939٪) were confirmed. Finally, 415 acceptable researcher-made questionnaires were collected to perform analysis by structural equation modeling method. Findings show quality with its three dimensions affects destination brand identification, tourist satisfaction and behavioral intentions (intention to revisit and word of mouth). Destination identification also effects on satisfaction and behavioral intentions. According to the results, tourism destinations should provide the quality needed by tourists in order to create a sense of belonging in the tourist and cause tourist satisfaction, word of mouth and intention to revisit the destination.

تبلیغات