آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

از پیش شرط های اساسی برای رسیدن به توسعه پایدار و رفاه در هر جامعه، حفظ و ارتقاء سرمایه معیشتی است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- پیمایشی است که تحلیل روابط ساختاری سرمایه معیشتی بر اساس نظریهDFID  و گردشگری خلاق با ابعاد چهار گانه را مورد مطالعه قرار داده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش سرپرستان خانوارهای روستایی منطقه ارسباران بوده (10888=N) که با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، حجم نمونه ی آماری 329 نفر محاسبه گردید. به منظور دستیابی به نمونه ها در این پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی استفاده گردید. مقدار آلفای کرونباخ بدست آمده برای شاخص های گردشگری خلاق برابر 80/0 و برای شاخص های سرمایه های معیشتی 79/0 بدست آمده است.  برای تجزیه و تحلیل داده ها از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 24 و LISREL 8.8 استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده مولفه های گردشگری خلاق و سرمایه های معیشتی به ترتیب با میانگین 270/3  و 773/2 در روستاهای منطقه ارسباران در حد مطلوب و پایین تر از حد مطلوب ارزیابی شده است و بین مولفه های گردشگری خلاق با سرمایه های معیشتی روابط علّی با شاخص های مطلوبی برازش داشت (RMSEA= 0/07). بر اساس یافته های تحقیق ارتقاء شاخص های طبقه خلاق، محصول خلاق، فرآیند خلاق و محیط خلاق در توسعه شاخص های سرمایه های معیشتی خانوارهای روستایی اثرگذار است.

Evaluation of the effects of creative tourism on the sustainability of livelihood capital of rural households in Arsbaran region

One of the basic preconditions for achieving sustainable development and one of the most basic measures of well-being in any society is to maintain and improve living capital. This research is a descriptive-survey study that has studied the structural relations of livelihood capital based on DFID theory and creative tourism with four dimensions. This research is applied in terms of purpose and survey in terms of how to collect data. The statistical population of the research was the heads of rural households in Arsbaran region (N = 2293), and using the Karjesi-Morgan table, the statistical sample size was calculated as 329 people. In order to obtain samples in this research, random sampling method was used. The value of Cronbach's alpha obtained for creative tourism indicators is equal to 0.80 and for livelihood capital indicators is 0.79. SPSS version 24 and LISREL 8.8 software package were used for data analysis. Based on the obtained results, the components of creative tourism and livelihood capital have been evaluated with an average of 3.270 and 2.773 respectively in the villages of Arsbaran region at the optimal level and below the optimal level, and between the components of creative tourism with capital Livelihoods had causal relationships with favorable indicators (RMSEA = 0.07). Based on the findings of the research, the improvement of creative class indicators, creative product, creative process and creative environment are effective in the development of livelihood capital indicators.

تبلیغات