چکیده

اگر بخواهیم هنرها را علاوه بر شاخص های ساختاری و زیباشناسی، از نظر مولفه های فرهنگی- اجتماعی و زمینه های تولید و تناسبات با محیط و جغرافیا طبقه بندی نماییم، پوشاک سرآمد مهم ترین وسایل کاربردی بشر از گذشته تاکنون بوده است که به اعتبار ویژگی های مفهومی و محتوایی، می تواند روایت گر فرهنگ و سلیقه ها و رفتارهای هنری- اقتصادی جامعه باشد. به این اعتبار، در طول تاریخ، انواع پوشاک توانسته است به عنوان یک عامل زیرساختگی فرهنگی- اقتصادی در فضای مدیریتی- حکومتی جامعه تاثیر داشته باشد. با ظهور شیوه ها و ابزارهای نوین تولید و توزیع پارچه و پوشاک، رفته رفته بعد اقتصادی- صنعتی، بر بعد هنری- فرهنگی غلبه پیدا کرده است. از یک سو، جنبه های هنری پوشاک، به عنوان یک میراث فرهنگی، روایت گر فرهنگ و هنر سنتی است که در این طرح، به طور خاص، به شاخصه های هنری پوشاک اقوام کرد پرداخته ام. شاخصه های لباس اقوام و هویت اصلی لباس، برای کسانی که در آینده خواهان شناسایی بخشی از فرهنگ و هویت پیشین خود هستند، مهم است؛ چراکه هویت هر لباسی را در بیان شاخصه های آن می توان یافت. مانند بافت پارچه بر اساس طرح لباس، برش پارچه، تزئینات لباس (نواردوزی، سوزن دوزی) که همگی به لحاظ تکنیک، نقش و طرح، در فلسفه نقوش، مهم است. بررسی تغییرات و تحولات پوشاک اقوام کرد شمال شرقی خراسان (کلات، لایین، زاوین)، هدف اصلی تحقیق می باشد که نقوش از منظر سبک و الگو در طبقه بندی پوشاک اقوام مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، از روش گردآوری کتابخانه ای، مشاهده میدانی و تحلیل کیفی استفاده شده است. باتوجه به نتایج پژوهش، نقوش پوشاک قوم کرد دارای نقشه ازپیش تعیین شده نیستند و معمولا به صورت بداهه تولید می شوند، تنها هنرمند آن ها نام نقوش به کار رفته را می داند و اکثر این نقش ها، نامی مخصوص به خود دارند و برگرفته ازطبیعت بوده اند و توسط هنرمندان بر این نقوش نهاده شده اند و ریشه در باورهای رایج در فرهنگ این قوم دارند.

Examining the Progression and Evolution of the Clothing Patterns of the Kurdish People Living in the Northeast of Razavi Khorasan

In addition to structural and aesthetic indicators, we would like to categorize the arts in terms of cultural-social components, production fields, and proportions with the environment and geography. In that case, clothing has been the most important practical tool of mankind from the past until now, which can be the narrator of culture due to its conceptual and content characteristics. The social culture’s artistic and economic tastes and behaviors. The cultural-economic infrastructure of society’s management-government space has been influenced by all kinds of clothes throughout history, for this credit. The economic-industrial dimension has gradually overtaken the artistic-cultural extent as new methods and tools for fabric and clothing production and distribution have emerged. On the one hand, the artistic aspects of clothing, as a cultural heritage, are the narrator of traditional culture and art, and in this project, in particular, I have addressed the artistic features of Kurdish ethnic clothing. The characteristics of ethnic clothing and the main identity of clothing are essential for those who want to identify a part of their culture and identity in the future; Because the identity of each dress can be found in the expression of its characteristics. Such as fabric texture based on clothing design, fabric cutting, and clothing decorations (embroidery, needlework), all of which are important in terms of technique, role, and design, in the philosophy of motifs. Investigating the changes and evolutions of the clothing of the Kurdish tribes of Northeast Khorasan (Klat, laying, Zavin), the main goal of the research is that motifs have been examined from the point of view of style and pattern in the classification of tribal clothing. The method of library collection, field observation, and qualitative analysis have been employed in this research. According to the results of the research, the patterns of Kurdish clothing do not have a predetermined plan and are usually produced improvised, only the artist knows the name of the patterns used and most of these patterns have their name and were taken from nature and created by artists. These motifs are based on the culture of these people and are rooted in common beliefs.

تبلیغات