آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

منادمه در لغت به معنی باهم شراب خوردن و با یکدیگر میگساری نمودن و هم نشینی و همراهی در امر باده نوشی و باده خواری است. شاعر معمولاً در خمریه سرایی که شکل داستانی بر آن غلبه دارند، با کاربست عناصر حسی و ارکان داستانی از قبیل اشخاص و ابزارهایی چون ساقی و ندیم و مطرب و خمار و می و معشوق و جام و میکده و غیره فرایند منادمه را به تصویر می کشد؛ حال مسأله اصلی چگونگی ظهور و تعامل شاعر در خمریه عرفانی با چنین عناصری است. آیا در خمریه عرفانی منادمه گری وجود دارد و شاعر یا عارف، عناصر آن را به کار می گیرد و یا اینکه کدام یک از عناصر منادمه در آن جلوه خاصی پیدا کرده و کدام یک در متن محو می شود؛ این مسأله همواره ذهن مخاطب پرسش گر ادبیات عرفانی را به چالش می کشاند. بنابراین این مقاله در صدد است با بررسی و نقد چیستی و چگونگی منادمه و  عناصر آن در ترجیع بند خمری عرفانی عراقی به این مسائل پاسخ دهد و ماهیت و نحوه بازنمایی و کمیت به کارگیری این عناصر را در خمریه عرفانی بسنجد. نتیجه پژوهش نشان می دهد که عراقی به مانند دیگر خمریه سرایان عرفانی، تمامی عناصر منادمه و قالب اصلی منادمه مادی را به کار گرفته است، اما نحوه پرداختن به این عناصر و جلوه ها و مظاهر آن در خمریه عرفانی صبغه خاص خود را دارد. روش به کار رفته در این پژوهش توصیفی تحلیلی است.

Investigating Representation of Monademeh Elements in Vinous-Mystical Poetry (A Case Study of Fakhroddin Iraqi)

Monademeh means drink wine together and flush and companionship in apologetic. Poet usually in vinous poetry which overwhelmed by the form of fiction, with using sensory elements and story elements such as persons and tools like butler and boon companion, minstrel, hangover, wine, sweetheart, cup, taverns and etc, narrates the process of Monademeh. Already the main issue is the circumstance of appearance and interaction of poet in Vinous-Mystical poetry with such elements. Is there any application of Monademeh in Vinous-Mystical poetry and whether poet or gnostic applies its elements and which elements of Monademeh has the main effects on it and which one disappears within the text. This issue always challenges the quizzer mind of mystical literature addresser. Therefore the current article aims by investigation and criticism of circumstance of Monademeh and its elements in Iraqi Vinous-Mystical chorus solve this issue, and measures the nature and the way of representation and quantity of application of these elements in Vinous-Mystical poetry. Result of the current study indicates that Iraqi like other Vinous-Mystical poets used all of Monademeh elements and its original template of physical Monademeh, but manner of dealing with these elements and looks and its manifestations in vinous-Mystical poetry has its own style. The descriptive-analytical method was used in the implementation of the current study.

تبلیغات