آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

آنچه از پی می آید کوشش و پژوهشی است درباره اعتقاد به اصل و منشاء ملکوتی روح که یکی از موتیف های شاخص و بن مایه های اصلی اندیشه های عرفانی است. در این مختصر گفتار سعی شده است به تبیین سیر روح و نزول آن از عالم اعلی به مرتبه ادنی در دو اثر عرفانی قصیده «عینیه» ابن سینا و مصباح الارواح بردسیری کرمانی پرداخته شود. ابن سینا با دفاع از نظریه دوگانگی روح و تن مانند بسیاری از عرفای اسلامی از پیشگامان، تلاش کرده به صورت تمثیلی و با زبانی نمادین کیفیت هبوط روح را در جسم و عالم ماده به تصویر بکشد. اما بردسیری در مصباح الارواح نه تنها به صعود روح و بازگشتش به عالم بالا معتقد است بلکه در مسیر این بازگشت مراحل تکامل روح را نیز بیان می کند. این مقاله بر آن است تا ضمن بررسی تطبیقی این دو اثر و ذکر وجوه تشابه آنها به نکات جدیدی در مورد سیر مراحل روح بپردازد.

A comparative study Of two mystica l odes by Aviccinaand Bardsiri Kermani

The belief that the soul originates from the celestial world and is imprisoned in the material world as a result of neglect is a fundamental belief in mysticism.the sophis try to purify the soul through knowledge and wisdom before it unites with the God in the afterworld. Aviccina  focuses on this purification in his Ode (Einieh)  and the  Persian  poet, Bardsiri Kermani, does the same in his long piece of poetry(Mesbah-ol-Arvah) and follows the example of Einieh. makes use of several terms and themes of Islamic mysticism including  vesal, Boka, Bareqe and Hejab similarly references are made to light and darkness.This paper comparatively explores the theme in these works.

تبلیغات