چکیده

تحقق مفهوم شهروندی در التزام به رعایت حقوق یکدیگر در تعامل اجتماعی، زمینه ایجاد همبستگی ملی را فراهم می سازد. بی تردید سرمایه گذاری هرچه بیشتر در حوزه «عقلانی ت فرهنگی» به معنای توانایی های کلامی و زبانی در تسهیل ارتباط مفاهمه ای، می تواند در نیل به این مهم مؤثر واقع شود. به طورکلی نهاد آموزش (آموزش وپرورش و آموزش عالی) هر جامعه ای نه از طریق صِرف آموزه های نظری، بلکه از رهگذر «جامعه پذیری عمومی، ادغام و سازگاری اجتماعی»، آحاد جامعه را با گذر از مفهوم تنگ منفعت گرایی فردی و گشودن افق های مصالح عمومی، با مفهوم بلند شهروندی اجتماعی آشنا می سازد. این نوشتار با مفروض دانستن نقش دانشگاه در ایجاد احساس همبستگی عمومی، بر آن است تا با استفاده از شیوه مطالعه کتابخانه ای و با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی، چگونگی تحقق و برآمدن مفهوم شهروند اجتماعی از رهگذر کارکرد این نهاد آموزش عالی را مورد بررسی قرار دهد. یافته های این پژوهش نشان می دهد دانشگاه در تمهید زمینه های ساختاری و ذهنی لازم ب رای رش د «عقلانی ت فرهنگی» از رهگذر تقویت دغدغه «منش اخلاقی» به موازات پیگیری دغدغه «دانایی- مهارت» و درنتیجه ایجاد حس همبستگی ملی، در تبدیل فرهنگ شهروندی به رویکردی اجتماعی، نقش برجسته ای ایفا می نماید.

University and national solidarity; Transformation of the individual concept of citizenship to a social approach

The realization of the concept of citizenship in the commitment to respect each other's rights in social interaction provides the basis for creating national solidarity. Undoubtedly, investing as much as possible in the field of "cultural rationality" in the sense of verbal and linguistic abilities to facilitate understanding communication can be effective in achieving this goal. In general, the institution of education (education and higher education) of any society is not only through theoretical teachings, but through "general sociability, integration and social adaptation" of society members by going beyond the narrow concept of individual utilitarianism and opening the horizons of public interests, through the high concept of citizenship. It makes social acquaintances. By assuming the role of the university in creating a sense of public solidarity, this article tries to investigate how the concept of social citizen is realized and emerged through the functioning of this institution of higher education by using the method of library study and using the descriptive-analytical method. The findings of this research show that the university, in preparing the necessary structural and mental grounds for the growth of "cultural rationality" by strengthening the concern of "ethical character" in parallel with the pursuit of the concern of "knowledge-skills" and as a result, creating a sense of national solidarity, in transforming citizenship culture into a social approach, plays a prominent role.

تبلیغات