آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

زمینه و هدف: امینت رکن اساسی توسعه و پایداری نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی، آرامش، زیست جمعی، شکل گیری سرمایه اجتماعی و وجود اعتماد منوط به امنیت اجتماعی است. امنیت برحسب جنسیت تفاوت می پذیرد و منابع متفاوتی در احساس امنیت زنان اثرگذار است. بر این اساس، پژوهش فعلی، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که چه عوامل جامعه شناختی بر امنیت اجتماعی زنان اثرگذار بوده و به چه میزان آن را تبیین کرده اند.روش: روش اجرای پژوهش فراتحلیل-کمی است. هدف این روش، انسجام بخشی، مرور نظام مند و یکدست سازی مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. جامعه آماری آن طی سال 1385 الی 1400 برابر با 70 پژوهش که 40 نمونه سند پژوهشی باهدف ترکیب و شناسایی میزان تأثیر آن انتخاب شدند.یافته ها: یافته های تحلیلی پژوهش حاکی از این است که منابع رسانه ای (0.308)، منابع کنترلی (0.387)، سرمایه اجتماعی (0.249)، عوامل محیطی (0.217)، عوامل روانی (0.232)، عوامل هویتی (0.112)، سبک زندگی انتخابی (0.169) و عوامل طبقه ای (0.184)، عوامل جرم (0.141)، بر احساس امنیت زنان تأثیر معنی داری داشته و درمجموع 28 درصد از تغییرات آن را تبیین کرده اند.

The sources of women's social security and factors affecting it

Context a purpose: Social order is a basis for development and keeping the social order. It relaxing, social life, making social capital, and the existence of confidence is related to social security. Security is different according to the gender and there are various sources that affect the security feeling of women. So, this study aims to answer the question that which factors affect women's security and how much explained it.Method: the method is a quantitative meta-analysis. The aim of this paper is to integrate, standardize and review systemically conducted studies in a specific field of research. The study population is during 2006 to 2021 is 70 studies in which 40 samples of research documents were selected in order to combine and identify their impact. Findings: Analytical findings of the study indicate that media resources (0.308), control resources (0.387), social capital (0.249), environmental factors (0.217), psychological factors (0.232), identity factors (0.112), selective lifestyle (0.169) and class factors (0.184), crime factors (0.141), had a significant effect on women's feeling of security and totally explained 28% of the changes.

تبلیغات