آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

در این مقاله، «تأثیر روش های جدید درمان ناباروری بر طلاق» با هدف رفع ابهام از بند «ده» از شروط ضمن عقد سند رسمی ازدواج، بر پایه فقه اسلامی و حقوق ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. پرسش اصلی و بنیادین این است که اگر در ضمن عقد نکاح، شرط فرزند دار شدن درج شود و ضمانت اجرای آن برای زوجه، وکالت در طلاق قرار داده شود و پس از عقد، زوج توانایی بارداری زوجه به صورت طبیعی را نداشته باشد؛ اما این امکان به کمک شیوه های نوین پزشکی وجود داشته باشد، زوجه اختیار استفاده از حق طلاق را خواهد داشت؟ به گفته دیگر شرط باروری منحصر و محدود به روش-های طبیعی است یا باروری به کمک شیوه های نوین پزشکی نیز کافی می باشد؟ به نظر می رسد با توجه به متون فقهی و حقوق ایران، سنجه ی بنیادین در شرط فرزندآوری، «امکان» و «قابلیت» فرزند آوری است؛ نه این که فرزندآوری به ناگزیر باید به صورت طبیعی باشد. بدین ترتیب، آن دسته از آراء دادگاه ها که بیان داشته اند فرزندآوری باید به صورت طبیعی باشد، با مبانی فقهی و حقوقی ناسازگاری دارند. خلاصه کلام این که در جهت کاهش چالش طلاق، باید گام های محکم تری برداشته شود؛ نه این که قانون گذار و رویه ی قضایی، خود زمینه ساز انحلال نکاح باشند. نتیجه ی این تحقیق در صورت تبدیل شدن به رویه قضایی، موجب «تحکیم نهاد خانواده» خواهد شد.

The effect of new infertility treatment methods on divorce

In this article, "The effect of new methods of infertility treatment on divorce" has been analyzed with the aim of removing ambiguity from paragraph ten of the conditions while concluding an official marriage document with a link to Islamic jurisprudence and Iranian law. The main question is that if during the marriage, the condition of havingchildren is included and the guarantee of its fulfillment is included in the divorce, and after the marriage, the husband does not have a natural marriage, but this is possible.With the help of new medical methods, will the wife have the right to use the right to divorce or not? In other words, is the condition of fertility by natural methods or is fertility with the help of medical methods sufficient? By descriptive-analytical method and by studying the jurisprudential texts and Iranian law and jurisprudence, it was concluded that the main criterion in the condition of childbearing is "possibility" and "ability" to have children, not that childbearing must be natural. As a result, those court rulings that have stated that childbearing must be natural are contrary to jurisprudential and legal principles.

تبلیغات