آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

به دستور معاویه بن ابوسفیان، بدگویی نسبت به امام علی(ع) در جامعه اسلامی ترویج و سپس اجباری شد. گرچه اجبار آن بعدها از سوی عمربن عبدالعزیز در ماه صفر سال 99 هجری برداشته شد، اما ترویج آن سیاست با هدف تحریف واقعیت های تاریخی برای مشروعیت بخشی به امویان، تا پایان دوران خلافت امویان ادامه یافت. بدیهی بود این سنت از سوی اهل بیت و پیروان آنها به چالش کشیده شود، از این رو در برابر بدعت پدید آمده ایستادند و با پیش گرفتن راهکارهایی به مقابله با آن برخاستند، چنان که امام صادق(ع) چنین کرد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی می کوشد تا به این پرسش محوری پاسخ دهد که سیره عملی و گفتاری آن امام در مواجهه با بدعت پیش آمده چگونه بود؟ امام صادق(ع) یکی از عوامل عمده بدگویی نسبت به اهل بیت: و سبّ امام علی(ع) را زاده ناآگاهی از فضائل بی شمار ایشان می دانست که خود از اقدامات چندوجهی و جنگ روانی دشمنان اهل بیت ایجاد شده بود، از این رو آن حضرت مقابله ترکیبی را مد نظر قرار داده و با روش های ایجابی و سلبی به ترویج فضائل امام علی(ع) پرداختند و همین امر موجب شد تا فضائل آن جناب به صورت گسترده تری رواج پیدا کرده و به نسل های آینده برسد.

The sira of Imam Ṣādiq (As) in confrontation of Curse (Sabb) Imam ʿAlī (As)

By the order of Mu'awiya, slander against Imam ʿAlī (As) was promoted and then made compulsory in the Islamic society. Although the compulsion to Curse (Sabb) the Imam (As) was removed by ʿUmar ibn ʿAbd al-ʿAzīz in Ṣafar 99 Hijri, the promotion of this policy with the aim of distorting historical facts to give legitimacy to the Banū Umayya continued until the end of the Umayyad era. Ahl al-Bayt (As) and their followers stood against the heresy of Curse (Sabb) Imam ʿAlī (As). The research question is, what was Imam Ṣādiq's (As) practical and verbal Sira in dealing with this heresy? This research has shown with a descriptive-analytical method that Imam Ṣādiq (As) realized that one of the main factors of slandering the Ahl al-Bayt (As) and Curse (Sabb) Imam ʿAlī (As) is ignorance of his countless virtues. this ignorance was created due to multifaceted actions by the enemies of Ahl al-Bayt (As), so Imam Ṣādiq (As) also considered a combined confrontation. He used positive and negative methods to promote the virtues of Imam ʿAlī (As) and forbid slander against him, and these actions caused the virtues of Imam ʿAlī (As) to become more widespread and reach the future generations

تبلیغات