چکیده

مقدمه و هدف : هدف این پژوهش رابطه رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی با یادگیری سازمانی در مدارس شهرستان فراشبند بود. روش شناسی پژوهش : روش پژوهش حاضر  توصیفی از نوع همبستگی بود  و ابزار پژژوهش پرسشنامه یادگیری سازمانی،رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی بود که روایی و پایایی آنها توسط محققان پیشین مورد بررسی و تائید قرار گرفته است. جامعه تحقیق تمام معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم در شهرستان فراشبند بود که به صورت تصادفی طبقه ای از هر مقطع تعداد مناسب انتخاب شد. یافته ها : نتایج تحقیق نشان داد بین رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی با یادگیری سازمانی در مدارس شهرستان فراشبند رابطه معنی دار وجود دارد. رهبری تحول آفرین با یادگیری سازمانی  با مقدار0/873  و مقدار  ضریب تعیین 0/672 با فاصله اطمینان 99 صدم و در سطح  0/01 >P دارای همبستگی می باشد. همچنین بین مدیریت مشارکتی و یادگیری سازمانی با مقدار 0/763 و ضریب تعیین 0/582 با فاصله اطمینان 99 صدم دارای همبستگی می باشد. رهبری تحول آفرین  و مدیریت مشارکتی  پیش بینی کننده معنی داری  برای  یادگیری سازمانی هستند و در این میان رهبری تحول آفرین با بتای 0/656 تاثیر بیشتری بر یادگیری سازمانی معلمان دارد. بحث و نتیجه گیری: : به طور خلاصه، شواهد نشان می دهد که رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی به طور مثبت با یادگیری سازمانی مرتبط هستند. با ترکیب این دو سبک رهبری، رهبران می توانند محیطی ایجاد کنند که یادگیری، نوآوری و همکاری را تقویت می کند و به کارکنان کمک می کند تا مهارت ها و دانش خود را توسعه دهند.

The relationship between transformational leadership and collaborative management with the learning organization in Farashband schools

Introduction and purpose: The purpose of this research was the relationship between transformational leadership and collaborative management with the learning organization in Farashband schools. Research Methodology: The current research method was a descriptive correlational type and the research tool was the organizational learning questionnaire, creative leadership and participatory management, the validity and reliability of which have been examined and confirmed by previous researchers. The research community is all primary school teachers and The first and second secondary schools were in Farashband city, and a suitable number of classes were randomly selected from each section. Findings: The results of the research showed that there is a significant relationship between transformational leadership and collaborative management with the learning organization in Farashband schools. Transformational leadership is correlated with organizational learning with a value of 0.873 and a coefficient of determination of 0.762 with a confidence interval of 90 percent and at the level of P<0.01. Also, there is a correlation between collaborative management and organizational learning with a value of 0.763 and a coefficient of determination of 0.582 with a confidence interval of 95 percent at the level of P < 0.001. Transformational leadership and collaborative management are significant predictors at the level (P < 0.01) for organizational learning, and among them, transformational leadership with a beta of 0.656 has a greater impact on teachers' organizational learning. Discussion and conclusion: In summary, the evidence shows that transformational leadership and participatory management are positively related to organizational learning. By combining these two leadership styles, leaders can create an environment that fosters learning, innovation, and collaboration, and helps employees develop their skills and knowledge.

تبلیغات