آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف این پژوهش واکاوی نقش تربیتی مدارس در پیشگیری و مدیریت بزهکاری اطفال است. در این پژوهش ضمن بررسی نقش معلمان، مشاوران، برنامه های انجمن اولیا و مربیان، همکاری خانواده ها با مدارس با توجه به نقش تربیتی خانواده ها اثر بخشی برنامه ها و آموزش های مدارس در کاهش بزهکاری اطفال مورد بررسی قرار گرفته است. محقق در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی وظایف آموزشی و پرورشی مدارس، به بررسی و نقش مدارس در پیشگیری از بزهکاری پرداخته است. حوزه پژوهش کلیه متون روایی مرتبط با نقش تربیتی و پرورشی مدارس، پژوهش های انجام شده و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. جمع آوری داده ها در این پژوهش کتابخانه ای و با استفاده از منابع الکترونیکی، تحقیقات انجام شده و مراجعه به برخی پرونده های تربیتی دانش آموزان بزهکار بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش بر اساس رویکرد توصیفی تفسیری است. با توجه به این که رشد شخصیتی و اجتماعی فرد حاصل تأثیر و تأثر با محیط است و از آنجایی که دانش آموزان بیشترین وقت خود را در محیط مدرسه و خانواده می گذرانند مدارس می توانند با همکاری خانواده ها نقش مهمی در پیشگیری و مدیریت بزهکاری دانش آموزان ایفا کنند.

The role of schools in the prevention and management of juvenile delinquency

The purpose of this study is to investigate the educational role of schools in the prevention and management of juvenile delinquency. In this study, while examining the role of teachers, counselors, programs of the Parents and Teachers Association, the cooperation of families with schools, considering the educational role of families, the effectiveness of school programs and education in reducing juvenile delinquency has been examind. In this research, using the method of qualitative content analysis of educational tasks in schools, the researcher has studied and extracted the foundations of the philosophy of education in crime prevention. The filde of research is all narrative texts related to the educational role of schools, researchers and the document of fundamental transformation of education. Data collection in this library research and using electronic resourses, research has been done and reference has been made to some educational files of delinquents. Data analysis in this study is based on a descriptive interpretive approach. Given that the individual,s personality and social development is the result of the influence of the environment, and since students spend most of their time in school and family, schools can play an important role in preventing and managing students, delinquency with the cooperation of families.

تبلیغات