آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی روش ارزیابی همتایان در بستر آنلاین بر رضایت تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا در درس روان شناسی تربیتی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش-آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 401-1400 تشکیل دادند. از بین جامعه فوق 38 نفر که درس روان شناسی تربیتی اخذ کرده بودند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروه های آزمایشی و گواه (هر گروه 19 نفر) قرار گرفتند. مشارکت کنندگان گروه آزمایش به مدت یک ترم تحصیلی از روش همتا ارزیابی برای بررسی و بازخورد تکالیف درس روان شناسی تربیتی بهره مند شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رضایت از تحصیل لنت و همکاران(2007) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج تحلیل بیانگر تأثیر هر دو روش در افزایش رضایت تحصیلی بود ولی تأثیر راهبرد همتا ارزیابی نسبت به روش سنتی بر رضایت تحصیلی دانشجویان بیشتر بود. بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت تلفیق روش های نوین سنجش از جمله همتا ارزیابی در کنار سایر روش ها در یادگیری الکترونیکی می تواند باعث افزایش رضایت تحصیلی دانشجویان شود.

The effectiveness of the online peer assessment method on students' academic satisfaction during the Corona era

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of the online peer assessment method on the academic satisfaction of students in the course of educational psychology during the Corona era. The method of the present research was a pre-test-post-test experiment with a control group. The statistical population of the research was made up of all the students of the Faculty of Literature and Human Sciences of Arak University in the academic year of 1401-1401. Among the above population, 38 people who had taken a course in educational psychology were selected using available sampling method as the sample size of the research, and then the selected sample was randomly placed in the form of experimental and control groups (19 people in each group). The participants of the experimental group benefited from the peer assessment method for one academic semester to review and give feedback on the tasks of the educational psychology course. Data collection tool was Lent et al.'s (2007) education satisfaction questionnaire. In order to analyze the data, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlated t-test and analysis of covariance) were used. The results of the analysis showed the effect of the peer evaluation strategy on the academic satisfaction of the experimental group participants. Based on the findings of the research, it can be said that the integration of new assessment methods, including peer assessment, along with other methods in electronic learning can increase the academic satisfaction of students.

تبلیغات