آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۸

چکیده

ارزش آفرینی منابع انسانی شرط لازم برای موفقیت در دستیابی به اهداف آموزش و پرورش است و شایستگی های مدیران عنصر زیربنایی آن است. نظر به اهمیت موضوع در این مطالعه به ارائه و اعتبارسنجی الگوی شایستگی های مدیران در آموزش و پرورش با رویکرد ارزش آفرینی منابع انسانی پرداخته شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف یک مطالعه کاربردی-توسعه ای است و از منظر روش و بازه زمانی گردآوری داده ها، یک پژوهش پیمایشی مقطعی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شده است. همچنین برای اعتبارسنجی پرسشنامه از روایی محتوایی و روایی همگرا بهره گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش گیلان بوده و با فرمول کوکران 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. در گام نخست با استفاده از مدلسازی ساختاری-تفسیری الگوی اولیه ای طراحی گردید. برای اعتبارسنجی و ارائه الگوی نهایی از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار LISREL استفاده شده است. نتایج نشان داده است متغیرهای ساختارسازمانی و شایستگیهای استراتژیک مدیران قدرت نفوذ بالایی داشته و تاثیرپذیری کمی دارند و متغیرهای مستقل می باشند. متغیرهای مدیریت دانش، فرهنگ سازی، سیاست گذاری و خط مشی و رهبری و مدیریت نیز قدرت نفوذ و میزان وابستگی بالایی دارد بنابراین متغیر پیوندی هستند. متغیرهای ارزش آفرینی منابع انسانی، مدیریت عملکرد و آموزش و توانمندسازی نیز از وابستگی بالا اما نفوذ اندکی برخوردار است بنابراین متغیرهای وابسته محسوب میشوند.

Presenting and validating the competencies model of managers in Guilan education with the approach of value creation of human resources

Creating value for human resources is a prerequisite for success in achieving the goals of education, and the competencies of managers are its underlying element. Due to the importance of the subject in this study, the model of competencies of managers in education with the approach of value creation of human resources has been presented and validated. The present study is an applied-developmental study in terms of purpose and in terms of method and time period of data collection, it is a cross-sectional survey research. A questionnaire was used to collect data. The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach's alpha and combined reliability. Content validity and convergent validity have also been used to validate the questionnaire. The statistical population of this study includes the statistical population including managers and education experts of Guilan and 400 people have been selected as a sample by Cochran's formula. In the first step, a basic model was designed using structural-interpretive modeling. The structural equation modeling method and LISREL software have been used to validate and present the final model. The results show that the variables of organizational structure and strategic competencies of managers have high influence and have little impact and are independent variables. The variables of knowledge management, culture-making, policy-making and policy-making, and leadership and management also have a high degree of influence and dependence, so they are related variables. The variables of human resource value creation, performance management and training and empowerment are also highly dependent but have little influence, so they are considered as dependent variables.

تبلیغات