آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

امروزه، نسل های مختلفی از کارکنان در محیط های کاری وجود دارد. هر نسل، ویژگی ها، ارزش ها و رفتارهای خاص خود را دارا بوده و مدیریت موثر این نسل ها چالشی اساسی برای سازمان هاست. از این رو، شناخت و فهم این ویژگی ها، ارزش ها و رفتارها به منظور نگهداشت این نسل ها ضروری است. نگهداشت دارای زیرمجموعه های متفاوتی است که در این پژوهش تمرکز بر سیستم حقوق و مزایا است. نسل Z، نسلی است که بعد از نسل Y بوده و مطالعات کمی در مورد آن صورت گرفته است در حالی که ورود روزافزون این نسل به محیط های کاری به پیچیدگی مدیریت و کار با نسل های مختلف و به طور خاص نسل Z خواهد افزود. بنابراین، هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر نگهداشت کارکنان نسل Z در سیستم حقوق و مزایا در بازار سرمایه است. بدین منظور از روش تحلیل مضمون، به عنوان یکی از روش های تحقیق کیفی استفاده شده است. پارادایم پژوهش تفسیری بوده و از مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار پژوهش جهت جمع آوری داده های اولیه از کارکنان نسل Zدر بازار سرمایه استفاده شد. این کارکنان به وسیله نمونه گیری هدفمند از نوع حداکثر تنوع انتخاب شدند. مجموع 26 مصاحبه پس از تحلیل، منجر به شناسایی 3 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان دهنده و 79 مضمون پایه گردید که اساس آن وجود معیارهای مشخص اعطای حقوق و مزایا، ادراک عدالت در حقوق و مزایا و انعطاف در مزایا و مزایای ویژه است.

Identification the Factors Affecting Retention of Generation Z Employees in the Capital Market (Compensation System)

Nowadays, there are different generations of employees in the workplaces. Each generation has its own characteristics, values and behaviors and the effective management of these generations is a major challenge for organizations. Therefore, recognizing and understanding these characteristics, values and behaviors is essential in order to retention of these generations. Retention has different subsets that in this research the focus is on the compensation system. Generation Z is a generation after Generation Y and few research has been done on it, while the increasing entry of this generation into work environments will complicate the management and work with different generations and in particular Generation Z. Therefore, the purpose of this study is to identification the factors affecting retention of Generation Z employees in the compensation system in the capital market. For this purpose, thematic analysis method has been used as one of the qualitative research methods. The research paradigm is interpretive and semi-structured interviews were used as a research tool to collect raw data from Generation Z employees in the capital market. These employees were selected by purposive sampling of the type of maximum diversity. Total of 26 interviews after analysis led to the identification of 3 comprehensive themes, 11 organized themes and 79 basic themes, which are based on the existence of specific criteria for granting compensation, perception of justice in compensation and flexibility in benefits and perks.

تبلیغات