آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

رهبری فرهنگی عمل رهبری در بخش فرهنگی است و در سالیان اخیر مورد توجه بخش ها و صنایع فرهنگی به ویژه در کشور انگلستان قرار گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر رهبری فرهنگی در دانشگاه ها بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق کیفی و اکتشافی، و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری پژوهش همه خبرگان آش نا ب ه موض وع پژوهش بودند، شامل مسئولان دفاتر و معاونان و مدیران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، که به روش قضاوتی و با معیار اشباع نظری داده ها بیست و یک نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها از روش تحلیل مض مون استفاده شد. پس از برگزاری مصاحبه ها و مکتوب کردن گفته ها، چهارده مؤلفه در سه بعد اصلی شناسایی شد. عوامل فردی شامل مؤلفه های شایستگی های شخصیتی، شایستگی های اخلاقی  رفتاری، شایستگی های تخصصی  مهارتی؛ عوامل سازمانی شامل ساختار تشکیلاتی مناسب، آموزش های تخصصی  مهارتی، ارزیابی و ارائه بازخورد، جذب نیروی انسانی توانمند، فرهنگ سازمانی مناسب، پشتیبانی ستادی و هماهنگی؛ و عوامل محیطی شامل عوامل سیاسی  قانونی، عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل مالی  اقتصادی، عوامل فناورانه استخراج شدند.

Identifying factors affecting cultural leadership in universities Subject of study: the representative body of the Supreme Leader in universities

Cultural leadership refers to the practice of leading in the cultural sector and has gained significant attention in recent years, particularly in England. Therefore, the objective of this study is to identify the factors influencing cultural leadership in universities. The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. The statistical population of the study includes experts knowledgeable about the research topic, such as officials, deputies, and managers of the representative body of the Supreme Leader in universities. A judgmental sampling method was employed, and a total of twenty-one individuals were selected based on the criterion of theoretical data saturation. Semi-structured interviews were conducted as the research instrument, and content analysis was utilized to analyze the interview data. Through the interviews and data analysis, fourteen components were identified, categorized into three main dimensions. Individual factors encompass personality competencies, moral and behavioral competencies, and specialized skill competencies. Organizational factors involve appropriate organizational structure, specialized skill training, evaluation and feedback provision, recruitment of capable human resources, conducive organizational culture, headquarters support, and coordination. Environmental factors encompass legal and political factors, socio-cultural factors, financial-economic factors, and technological factors.

تبلیغات