چکیده

این مقاله کوششی است در تبیین و ارایه ی مفهوم «تخیل ثانویه» براساس آرای کولریج و بررسی تاثیر آن در اضطراب برآمده از تنهایی و مرگ در نمایشنامه ی داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد اثر ماتئی ویسنی یک . مسیر اصلی این مقاله، معطوف است به درک مفهوم «تخیل ثانویه» مبتنی بر آرای سیموئل تیلور کولریج و درک تفاوت معنایی و مفهومی آن با «تخیل اولیه» و «خیال» به منظور اثبات این نکته که «تخیل ثانویه» نقش کلیدی و مهمی در تسکین اضطراب برآمده از «تنهایی» و «مرگ» در شخصیت های نمایشنامه ی داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد ایفا می کند. این پژوهش بر چگونگی عملکرد «تخیل ثانویه» به عنوان ساز و کاری دفاعی در نمایشنامه ی انتخابی معطوف است، بنابراین پرسش بنیادین این پژوهش عبارت است از: مطابق رویکرد کولریج ، چرا و چگونه تخیل ثانویه می تواند اضطراب برآمده از تنهایی و مرگ شخصیت ها در نمایشنامه ی مورد بحث را برطرف نماید؟ این مقاله که به صورت تحلیل محتوای کیفی به نگارش درآمده به همراه ارایه ی جدول و نمودار به صورت مستدل نشان می دهد چگونه شخصیت های نمایشنامه ی داستان خرس های پاندا به روایت یک ساکسیفونیست که دوستی در فرانکفورت دارد با پناه بردن به «تخیل ثانویه» با آفرینش جهانی ساخته و پرداخته ی ذهن شان، اضطراب های تنهایی و مرگ خود را از پنج مسیر مختلف روساختی و ژرف ساختی تسکین می دهند.

The function of secondary imagination in alleviating the anxiety arising from loneliness and death in the play ‘Panda Bears’ by Matei Vișniec from Coleridge's point of view

This article is an attempt to explain the definition of “secondary imagination” based on Samuel Taylor Coleridge’s discourse and study the effect of it on the anxiety arising from Loneliness and Death in “The Story of the Panda Bears Told by a Saxophonist Who Has a Girlfriend in Frankfurt” play by “Matei Vișniec. The main direction of article is the perception of “secondary imagination” concept based on the discourse of Coleridge and the perception of the conceptual and semantic difference of secondary imagination with the primary imagination and fantasy in order to prove this point that the secondary imagination has a key role in alleviation of anxiety caused by Loneliness and Death inside the Characters of Matei Vișniec’s work. This article also has studied how secondary imagination works as a defense mechanism in selected plays that helps us to cope with the anxiety caused by loneliness and death from the perspective of existential psychologists and it is mentioned that how the secondary imagination takes the place of defense mechanisms in this play. The Result of this study answers this fundamental question that based on Samuel Taylor Coleridge’s discourse, why and how the secondary imagination can eliminate the anxiety arising from Loneliness and Death inside the Characters? This essay that was written in the form of “qualitative –Analytical” along with charts and tables reasonably shows that how the Characters of Matei Vișniec’s play use the secondary imagination that leads to Creation a new world in their mind with a new Cause and effect relationships, relieve their anxiety of loneliness and death.

تبلیغات