چکیده

چکیده هدف این مقاله، بررسی و تحلیل آیین «تالوگردانی» در فرهنگ مردم خراسان جنوبی است. اگر در خراسان جنوبی سالی بگذرد، باران نبارد و خشکسالی ادامه یابد، تعدادی از کودکان و نوجوانان جمع می شوند و آیین «تالو گردانی» را انجام می دهند تا غایت اضطرار و عجز مردم را به درگاه خداوند به نمایش بگذارند. آنچه از بررسی آیین های «تَالوگردانی» به دست می آید این است که توده مردم در هنگامه های خشک سالی، خشکیدن نهرها و چشمه ها، عطش گوسفندان، نیاز دامداران، کشاورزان و کودکان به آب را دستمایه توسل به خداوند قرار می دهند و چوب عَلَم گونه ای به نام «تَالو» را به دست می گیرند تا با تشکیل جماعتی از نیازمندان، مراسم «تالوگردانی» را هم صدا با فریاد استغاثه و درماندگی مردم در میان کوچه ها و محلات برگزار کنند، باشد که دریای رحمت خداوند به تلاطم آید و چهره غبارآلود «تالو»، طبیعت خشکیده و موجودات تشنه را سیراب کند. نگارنده روایت های مختلف «تالوگردانی» را از طریق پژوهش های میدانی فراهم کرده است و آن ها را با استفاده از شیوه توصیف و تحلیل محتوا در این نوشتار ارائه می کند.

The rituals of " Talugardani "

If a year passes in South Khorasan and it does not rain, people in some areas turn to prayers in mosques to ask for rain, then fast for three days, cook broth and make vows to give to the poor. If it does not rain again, some people, young and old, men and women, in the open air, pray for the rain and for God's mercy to come down. If the drought continues, a number of children and adolescents will gather and, in addition to the prayers of the people, perform the ritual of " Talugardani " to show the need and helplessness of the people and their demands to God. What can be deduced from the general study of the rituals of "Talugardani" is that people in times of distress bring their children to beg for rain, to be the present language of mountains and plains and deserts and cattle, which are thirsty, so that their prayers may be answered. On the other hand, it has been believed that the evildoers prevented the rain from falling with magic and sorcery through sin and evil deeds. Therefore, they have tried to invalidate those spells by performing certain actions. The author intends to examine and describe the various narratives of "Talugardani" that has obtained through field methods, by describing and analyzing them.

تبلیغات