آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

هدف اصلی این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی با رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بوده است. این پژوهش بر اساس معیار هدف کاربردی است، روش گردآوری اطلاعات کیفی می باشد. شیوه انتخاب نمونه ها هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. در این پژوهش اشباع نظری در نفر یازدهم بود. روش تجزیه و تحلیل روش نظریه داده بنیاد می باشد. تحلیل ها به وسیله سه نوع کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بوده است. در این پژوهش 13 مقوله اصلی، 27 مقوله فرعی و 129 خرده مقوله برنامه درسی برای جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی مشخص شد و پس از روایی سنجی کلیه گویه ها، 14 خرده مقوله در بخش ضرورت و نیاز، 12 خرده مقوله در بخش اهداف، 19 خرده مقوله در بخش محتوا، 16خرده مقوله در بخش روش های یاددهی- یادگیری، 8 خرده مقوله در بخش نقش معلم و ... شناسایی شد و مدل ترسیمی ارائه شده مدل پارادیمی برنامه درسی رویکرد جهانی شدن و حفظ هویت فرهنگی بر اساس نظریه داده بنیاد ارائه گردید.

Planning A Curriculum Template by Globalization Approach and Keeping Cultural Identity from Quran's Viewpoint

The main purpose of this study was to design a curriculum model with a globalization approach and to preserve cultural identity. This research is based on applied purpose criteria, qualitative data collection method. The purpose of sampling was bulletproof. Semi-structured interviews were applied to collect data. The method of analysis is the data - based theory method. The data is analyzed by three types of open coding, axial coding, and selective coding. In the present study, 13 main categories, 27 secondary categories and 129 sub categories of curriculum for globalization and keeping cultural identity were recognized; after validation of all items, 14 subcategories in need, 12 in goals, 19 in Content, 16 in teaching-learning methods, 8 in of teacher's role and etc. have been identified and the proposed model is presented in the Paradigmatic Model of globalization approach and keeping cultural identity curriculum according to data - based Theory was presented.

تبلیغات