آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

از جنبه های اعجاز قرآن که از دیرباز اذهان بسیاری را به خود مشغول کرده و در نتیجه آن کتاب های بسیاری تألیف شده است، اعجاز ادبی قرآن است. بعدی که با تکیه بر آن می توان بر تحریف ناپذیری قرآن تأکید کرد. چنانچه مفسر بزرگ، علامه بلاغی روایات تحریف را با استناد به همین بعد ادبی قرآن مردود دانسته است. این مقاله بر آن است تا استدلالات و دیدگاه های ادبی علامه بلاغی را در رد آنچه که به قرآن نسبت داده اند بررسی کند. در همین راستا پس از مقدمه، نظرات علامه بلاغی تحت عناوین استدلال به قواعد نحوی، صرفی، معنای لغوی و اسلوب بیانی در ذیل چهار روایت:«طلب وادی مال»، «رجم»، «خلع» و یک روایت از کتاب فصل الخطاب محدث نوری نقل و بررسی شده است و پس از این بدنه اصلی، نتیجه مقاله در شش محور بیتن شده است.

DELffiERATION OF ALLAl\1EH MAJLISI'S LITERARY ARGUMENT ON REJECTING NARRATIONS OF ALTERATION

One of the miraculous aspects of Quran which has attracted minds and many books have been written about is it's literary rendering. It is the aspect of the holy Quran which could be used to emphasis that Quran could not be altered; as the great interpreter of Quran AllamehBelaghi has referred to this literariness ofQuran to reject Quran being altered. The present article studies the literary reasoning of AllmehBelaghi to reject Quran Alteration. After introduction AllmehBelaghi's views are studied and then the main body is stated in 6 parts.  

تبلیغات