آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

رسانه های مکتوب، از جمله نشریات تخصصی هنری یا هنری ادبی، می توانند از واقعیت های اجتماعی تصویری برساخته را عرضه کنند که در فهم مخاطبان آن ها از جامعه بسیار تأثیرگذار است، پژوهش در این مقاله با پرسش از اینکه؛ چه برساختی از زنان در نشریات تخصصی هنری یا هنری ادبی در دوره اصلاحات (1376 1384) صورت گرفته است، بر آن است تا رویکرد هر یک از نشریات مورد مطالعه را در پرداختن به زنان و مسائل آنان دریابد. بدین منظور با بهره گیری از نظریه بازنمایی استوارت هال و با استفاده از تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک)، 27 نشریه هنری یا هنری ادبی منتشره در دوره مزبور مطالعه شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که نشریات مورد نظر، در سه گروه، رویکردهای متفاوتی به موضوع داشته اند؛ در یک دسته از نشریات، تصویر زن یا به غیبت رفته یا از آن احتراز شده است. در دسته دوم، تصویر زن در حاشیه قرار داده شده و در دسته سوم، به طور برجسته ای، برساخت گفتمانی از زن صورت گرفته است. تحلیل مضامین این نشریات نشان داد که تصویر بازنمایی شده از زنان، بسته به رویکردهای گاه تجاری برخی نشریات، به ویژه نشریات سینمایی، الزاماً با هدف تقویت گفتمان اصلاحات برساخته نشده، اما متأثر از نگاه مشارکت جوی زنان در گفتمان اصلاحات بوده است.

The Production of the Image of Woman in Specialized Art Publications in the Period of the Reforms (1997 to 2005)

After the Islamic Revolution in Iran in 1979, women were the subject of various discourses. The media played a central role in the discourse construction about women. Written media, including artistic-literary journals, can construct social realities that influence society. This paper inquires into the ways in which women have been constructed by these journals in the reform era (1997-2005) to find out how these journals have represented women and to what field of discourse they refer. Thus, Stuart Hall’s theory of media representation, which focuses on the construction approach, was applied to the study of 27 selected artistic-literary or art journals published during the reform era. The selected art journals were analyzed using thematic analysis. The results showed that the studied journals that represented women were classified into three categories: 1. The ones that ignored women; they did not play a discursive constructive role for women in the reform era 2. Those that had a low representation of women; they put women in the side lines 3. The journals that constructed women in a particular discourse. The constructed representation of women in the 3 rd category of art journals studied appealed to the reform and popular-commercial discourse.

تبلیغات