آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

در این پژوهش سعی شده است فهم زنان از انجام دادن فعالیت های هنری و اجتماعی از طریق اکتشاف میان ذهنیت آن ها به دست آید. برای این هدف، فعالیت های هنری و اجتماعی زنان طبقه متوسط و متوسط رو به بالای شهر مشهد مطالعه شد. با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه ای و با استفاده از نمونه گیری نظری و هدفمند تعدادی از زنان شهر مشهد انتخاب شدند و مصاحبه های عمیقی با آن ها به عمل آمد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافته ها شامل 13 مقوله اصلی و یک مقوله هسته با عنوان «شکفتگی هنجاری هژمونیک» است که در قالب خط داستان، مدل پارادایمی و نظریه کوچک مقیاس ارائه شدند. به طور کلی، نتایج تحقیق نشان داد که زنان در مواجهه با دیگران خودشکوفا با خودِ ناشکفته شان روبه رو می شوند. بنابراین، با توجه به مالکیت سرمایه ای ویژه ای که دارند و همچنین تمایل به خودنمایی، در بستری چشم و همچشمانه و تحت تأثیر ذائقه های هژمونیک هنری به فعالیت های هنری می پردازند و دنیای اجتماعی و هنری خود را تولید و بازتولید می کنند.

From Unrealized Ego to Hegemonic Normality of Self-actualization, a Contextual Exploration about Artistic Activities of Middle Class Women

The daily activities of women in Iranian community are considered as a context for social and cultural conflicts. In fact, passing four decades after the Islamic Revolution, women's activities, especially their artistic and social activities, are still in conflict between political and social groups and activists. Meanwhile, apart from these political conflicts, we attempted to get women's understanding of doing these daily artistic and social activities through the discovery of their interpenetration. To this end, the artistic and social activities of middle and upper middle class women were studied. Using a qualitative approach and grounded theory, a number of women in Mashhad City were selected through theoretical and purposive sampling and they were called for in-depth interviews. The process of theoretical sampling continued to saturation of data. The collected data were analyzed using open, axial and selective coding. The findings included 13 main categories and one core category entitled "hegemonic normative actualization". The findings were presented in a form of a storyline, a paradigm model, and a small-scale theory. In general, the results of the research indicated that women encounter their unrealized ego when faced with self-actualized person. Therefore, given special property they own, as well as their tendency to show off, in the context of keeping up with the joneses, and under the influence of hegemonic artistic tastes, women deal with artistic activities and produce and reproduce their social and artistic world.

تبلیغات