آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

مد لباس، به منزله یکی از صنایع پرطرفدار فرهنگی، در عین سودآوری اقتصادی، نقشی جدی در انتقال ایده های خلاق و رشد فرهنگی جوامع مبتنی بر میراث فرهنگی آن ها ایفا کرده و در این مسیر چرخه ای را از آفرینش و طراحی تا تولید، توزیع و نهایتاً مصرف طی می کند. پژوهش حاضر، نظر به ابهام موجود در وضعیت چرخه مد لباس در جامعه ایران، از رهگذر مطالعه و مسئله شناسی این چرخه به دنبال توصیف و تحلیل وضعیت موجود چرخه مد لباس به تفکیک مراحل مختلف آن در ایران است. مطالعه چرخه مد با بهره گیری از روش مصاحبه (مصاحبه عمیق در طراحی، تولید و توزیع و مصاحبه نیمه ساخت یافته در حوزه مصرف مد) و مطالعات اسنادی در گردآوری داده ها و روش تحلیل مضمون (در تحلیل وضعیت طراحی، تولید و توزیع) و نیز تحلیل محتوای کیفی (در تحلیل وضعیت مصرف) ما را به این نتیجه رساند که با توجه به مشکلات محوری ساختاری معرفتی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی سیاسی احصاشده و پیامد اصلی آن، که عدم نوآوری و دنباله روی از الگوهای وارداتی است، برندهای جریان ساز بومی در داخل شکل نمی گیرد. نبود برندهای اسلامی ایرانی خود تبعاتی از قبیل گسست مراحل چرخه، التقاطی شدن آن و تشدید مشکلات موجود را در پی دارد که حاصل نهایی آن عدم شکل گیری چرخه درون زای مد بومی و غلبه الگوهای وارداتی است.

The study of the fashion cycle in Iran society

Fashion as one of the most popular cultural industries, while enjoying economic profit, plays a significant role in the transfer of creative ideas and cultural growth of communities based on their cultural heritage. The fashion industry like other industries includes a cycle of creation and design to production, distribution and eventually consumption. Given the ambiguity in the situation of the fashion process in Iranian society, this study seeks to describe and analyze the current situation of the fashion cycle of clothing in different stages of its development in Iran. The fashion cycle has been investigated through the interview method (in-depth interview in the design, production and distribution stages and semi-structured interview in the consumption stage), documentary studies for collecting data, thematic analysis (in the analysis of the design, production and distribution situation), and qualitative content analysis (in the analysis of the consumption situation). The results of this research have indicated that with significant problems in the knowledge structure, socio-cultural structure and political economic structure, domestic and pioneer brands cannot be created in Iran. The lack of Islamic-Iranian brands has consequences including the separation among the process stages and increase in existing problems in each of these stages. Finally, the endogenous fashion process can never be formed. The imported patterns cannot overcome the Iran clothing market.

تبلیغات