آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین جامعه پذیری و هویت جنسیتی بین دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور دزفول بوده است. روش تحقیق این پژوهش پیمایشی و شیوه گردآوری داده ها استفاده از پرسش نامه بوده است. جامعه آماری همه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر دزفول بوده که با استفاده از جدول لین تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقه ای چندمرحله ای انجام شد. نتایج آزمون پیرسون نشان می دهد که بین متغیر وابسته این پژوهش (هویت جنسیتی) و برخی متغیرهای مستقل همبستگی وجود دارد. مقدار همبستگی پیرسون بین متغیر وابسته و متغیرهای آگاهی اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی و قدرت تصمیم گیری، در مجموع 1 / 22درصد از تغییرات در متغیر وابسته هویت جنسیتی را تبیین می کنند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای آگاهی اجتماعی، شبکه روابط اجتماعی و قدرت تصمیم گیری تأثیرگذارترین عوامل بر هویت جنسیتی اند.

Evaluating the relationship between socialization and gender identity (Case study: Female students of Dezfoul Payme Noor University)

The current study aims to investigate the relationship between socialization and gender identity between female students from the University of Dezful Payme Noor. The methodology of this study was survey using a questionnaire. Population of this study consisted of all female students at Dezfoul Payme Noor University and 384 persons were selected as the sample size using Lin table. The method of sampling was a multi-stage stratified random sampling. The Results show that the dependent variable (gender identity) and some independent variables are correlated. Multivariate regression analysis showed that three variables including social awareness, social networks, and decision-making power explain a total of 1.22% of the variation in the dependent variable of gender identity. Stepwise regression analysis showed that social awareness, social networks, and decision-making power are the most influential factors on gender identity.

تبلیغات