آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

وجوهی از تاریخ همیشه از آن رو ناگفته باقی می مانند که در کنار بدیهیات واقع می شوند. در چنین موقعیت هایی، اذهان تنها متوجه آنچه آشکار است می شود و در نتیجه برخی حقایق نادیده گرفته خواهند شد. در بیشتر منابعی که به بررسی پیکرنگاری فتحعلی شاه پرداخته اند، میل شدید او به استفاده از جواهر یا توجه افراطی به ظاهرش را ناشی از سیاست های او در برابر بیگانگان دانسته اند. این مطلب چنان جای خود را در مطالعات هنر باز کرده که کمتر کسی میلی به واکاوی دوباره آن از خود نشان می دهد. در این جهت، نویسنده به بررسی حرمسرا و زنان فتحعلی شاه پرداخته و با تکیه بر نقاشی های به جا مانده از زنان حرمسرا، به این پرسش پاسخ می دهد که چه ویژگی های مشترکی را بین این دسته از آثار و پیکرنگاری فتحعلی شاه می توان یافت؟ فرضیات پیشنهادی شامل گزینه جواهرات و آرایش است. در مقایسه ای تطبیقی که بین نقاشی های زنان و فتحعلی شاه انجام گرفت، شباهت هایی در آن ها دیده شد که تأثیر سلایق زنانه بر چنین رفتارهایی از فتحعلی شاه را نشان می دهد؛ موضوعی که تاکنون مورد توجه پژوهشگران تاریخ هنر قرار نگرفته و از این نظر بدیع است. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی تاریخی از این تأثیرات پرده برخواهد داشت.

Harem impact on the iconography of Fath Ali Shah

Sections of history were unsaid because they happened beside facts. In these situations, minds were attracted by what is visible. As a result, few facts were ignored. In many of sources that considered Fath Ali Shah`s iconography, his intense tendency toward using jewelries or attention to appearance defined as his diplomatic policies toward foreigners. This note has a considerable place in art studies that no one wants to analyze it. In a comparison which is performed between the paints of harem women and Fath Ali Shah`s iconography, there were some similarities that highlight womanly tastes effects on these habits. Therefore, present research considers harem and its effects on Fath Ali Shah`s taste and introduces these effects by using historical-descriptive approach. View of this article is new in art studies and this is a one of important points of this research.

تبلیغات