آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

مقاله حاضر با بررسی مبانی اندیشه ای جریان های فکری فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی، به تبیین رابطه هریک با حقوق زن پرداخته است. سؤال اصلی آن است که با کدامین معیار می توان تصویری از فضای نظری جامعه ایران به دست داد و همبستگی میان جریان های اجتماعی با حوزه های حقوقی را بیان کرد. در بخش نظری، رابطه جریان های اجتماعی با مطالبات حقوقی، نظریه های مکتب «واقع گرایی اجتماعی» ملاک قرار گرفته است که به همبستگی تحولات اجتماعی با تحولات حقوقی اعتقاد دارد و اینکه این همبستگی اثرپذیریِ قواعد حقوقی از افکار و اعتقادات افراد دخیل در آن و پویایی حقوق را نشان می دهد. در بخش جریان شناسی نیز، چرایی و چگونگی تقسیم بندی جریان ها، برحسب دین محوری و رابطه آن ها با سنت و مدرنیته است. این پژوهش مبتنی بر روش تحلیلی استدلالی و نتایج یافته ها حاکی از آن است که در نظام اسلامی ایران، که حقوق از شریعت دینی استنباط می شود، موضع گیری در برابر این امر، دو رویکرد کلی «دینی» را که حقوق اسلامی را به حق می دانند و «غیردینی» که اساس تبعیض در حقوق را دینی بودن آن می داند به وجود می آورد. در گام بعدی، موضع گیری ها در زیرمجموعه این دو رویکرد به سنت و مدرنیته، خرده جریان های سنت گرا، تمدن گرا، و روشنفکری دینی را در بخش دینی و روشنفکری سکولار و معاند را در بخش غیردینی ایجاد می کند، که عملکرد هریک در برابر تحولات اجتماعی و زمینه اعتقادی جامعه، حقوق متفاوتی را برای زنان طلب می کند.

The effective intellectual–cultural currents in women’s rights in Iran after Islamic revolution

This study examines votes, ideologies and goals of Iran’s cultural-intellectual currents after the Islamic Revolution in order to describe their scale and type impacts on women rights in Iran. In the first section, a theoretical explanation of the relationship between social currents and legal demands based on social realism approach along with viewpoints of scholars who believe in the correlation between social evolutions and legal developments is presented. In the second section, Iran’s cultural-intellectual currents after the Islamic Revolution currents have been grouped with respect to religion and their relation with tradition and modernity within an analytical-logical framework. The results indicate that in Iran, where rights and laws are derived from Sharia (Islamic law), opinion about this matter creates two general approaches: religious and non-religious, the former is consistent with Islamic rights and stand in the face of it attempting to eliminate the religion from legislation and the latter considers the basis of discrimination to be its religiosity. In following, the attitudes towards this tradition and modernity are the basis making the classification into Traditionalism, Civilizationalism, Religious Intellectualism, and Mixed Intellectualism in religious approach and into Secular Intellectualism and Political Intellectualism in non-religious approach; sub-currents performances and behaviors of each of these classes against the social evolutions and religious context of the society, make and determine different levels and types of women’s rights.

تبلیغات