آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

کم توجهی محققان به سبک بازگشت به دلیل فقدان نوآوری و تکرار سبک پیشینیان، سبب ناشناخته ماندن بسیاری از شاعران این دوره و دیوان اشعار آن ها گشته است. اما بی شک کاوش در اشعار شاعران دوره بازگشت نیز خالی از فایده نبوده و بخشی از گنجینه ادبیات فارسی را بازنمایی می کند. محمد حسین وفای فراهانی ، ادیب و شاعر متخلص به «وفا»، عموی قائم مقام اول و از سادات فراهان بود. وفای فراهانی از شاعران گمنام قرن سیزدهم است. دیوان اشعار وی هنوز به صورت نسخه خطی بوده و به چاپ نرسیده است. در این نوشتار به شیوه استقرایی- تحلیلی به بررسی و تحلیل مؤلفه های سبکی دیوان وفای فراهانی پرداخته شده است. با بررسی و تحلیل اشعار او می توان پی برد وی از شاعران سبک بازگشت است که در سطح زبانی متوجه سبک خراسانی و از جنبه های ادبی و فکری پیرو سبک عراقی بوده است. اشعار وفای فراهانی همراه با سادگی و روانی، از آرایه های بدیعی لفظی و معنوی بهره بسیار برده است.

Studying and Analyzing the Stylistic Components of the Newly Discovered by Farahani

Researchers’ neglection to “literary return” style and due to lack of innovation and repetition of the predecessors' style, caused many poets and their poetry collections remain unknown. But exploring the poets’ poetries of the “return period” is not useless and represents a part of the treasure of Persian literature. Mohammad Hossein Vafai Farahani – literary man and poet pen – named "Wafa" – was the first uncle of Sadat Farahan. Wafaye Farahani is one of the unknown poets of the thirteenth century. His diwan is still in manuscript and has not been published. This article studies and analyzes his poetries and the stylistic components and the method is in an inductive – analytical. By examining and analyzing his poems, it can be seen that he is one of the poets of the return style, who understood his poetries it could be resulted out that he was one of the “literary return” style poets followed Iraqi School in literary and intellectual aspects.  Farahani's poetries along with simplicity and psychological factors enjoys from verbal and spiritual parts of speech greatly.

تبلیغات