آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

گرچه ادبیات تعلیمی کودکان واژه ای متأخر به حساب می آید و به طریق اولی نزد پیشینیان نیز جایگاهی نداشته است، اما ردّ پای کودکان و نوجوانان در مباحث مربوط به ایشان چه در دوران کهن و چه در دوران نو کاملاً مشهود است. آرای تربیتیِ حاکم بر ادبیات امروزین ایران و دیگر کشورها وامدار عقاید بزرگانی در عرصه های عقلی و ادبی می باشد. هدف ما بررسی شکل گیری و نشو و نمای نظام تربیتی از دوران کهن تا کنون، و نیز بررسی برخی مایه های مشترک در ادبیات کودکان ایران و آلمان می باشد.

A Brief Look at Children's Educational Literature, Similarities and Differences with Germany

Although the children's Educational Literature seems to be a brand new lexicon and was not of priority for ancestors, the children's trace on the related issues – in the past or present – is obvious and apparent.  The view points on today's Iran and other countries literature is beholden of literary and logical scholars' views. The aim of the present paper is to study the formation and manifestation of educational system since ancient eras as well as the common issues in German and Persian children's literature.

تبلیغات