آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

اونوره دو بالزاک و محمد علی جمال زاده، از متفکدران و نویسدندگان بنام فرانسه و ایران بودند که با آفرینش آثار خود تأثیر بسزایی در شکل گیری اندیشه و تفکرات جامعه عصر خویش داشته و به بسط ادبیات واقع گرایی به عنوان شیوه ای مشخص در به تصویر کشیدن واقعیت های اجتماعی پرداختند. مقاله حاضر بر این فرض بنا شده است که میان اندیشه های این دو نویسدنده به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، مدی توان تشابه و ارتبار قاعده مندی را مشاهده کرد و شاید از این روی است که جمال زاده از رئالیسدت بزرگی همچون بالزاک الهام گرفته است. بدین ترتیب در طی این تحقیق، که به بررسی مضامین اجتماعی یکسان میان دو اثر اوژنی گرانده بالزاک و دارالمجانین جمال زاده اختصاص یافته، ابتدا تأثیر محیط، اجتماع و روابط علت و معلولی در واقایت های زندگی و تحلیل و شناساندن دقیق تیپ های اجتماعی مطالعه می گردد

“The Comparison Study of Balzac and Jamalzadeh’s Viewpoints in the Two Works of Eugenie Grandet and Dar al-Majanin”

Honore de Balzac and Muhammad Ali Jamalzadeh are two well-known thinkers and authors from France and Iran, respectively, who inspired the conception and thoughts of the societies of their own time to a great extent by creating their works. The current article is based on the assumption that there is a similarity and systematic relation between the thoughts of these two authors due to the political and social conditions that dominated heir societies.This is maybe the reason that Jamalzade is inspired by a great realist like Balzac.Therefore, in the current investigation which is dedicated to the similar social implications between Balzac’s Eugenie Grandet and Jamalzadeh’s Dar al-Majanin, first the effect of environment, society and cause-and-effect relations in the life realities, and the precise analysis and introduction of social types were studied and then the hidden characteristics of realistic heroes, and social realities such as the tragedy of capitalism and its impacts on the body of a society were evaluated. Finally, the trivialized role of women in traditional societies of Iran and France which is reflected in the above-mentioned literatures was analyzed and studied

تبلیغات