آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

سنجیده و بَوَنده تر (= کاملتر) آن می نماید که ما در بحث های اسطوره شناختی سنجشی (= تطبیقی) به پهنه بَوَنده تر آن، یعنی نقد اسطوره شناختی سنجشی بپردازیم و تنها در نمایاندن همانندی ها و همسانی های دو یا چند اسطوره باز نماییم؛ که به نقد و گزارش آن ها بپردازیم. این جُستار، دو قهرمان اسطوره های ایرانی و یونانی، «فریدون و تزه» را به دبستان نقد اسطوره شناختی ژرفا برده، و پس از سنجشی در میانه این دو قهرمان و رسیدن به پنج زینه (= مرحله) رشدِ همسان در آن ها، هر کدام از این زینه های پنجگانه رشد را به ژرفی و گستردگی می گزارد و در فرجام، این پنج زینه را چونان کهن نمونه ای، نیز چونان ریختاری (= فرمولی) قهرمان ساز می نماید.

COMPARISON OF TWO HEROES IN THE SCHOOL OF DEPTH MYTHOLOGICAL CRITICISM, FREYDUN & THESEUS

It is more logical and mature to pay attention to the more important aspect of mythological comparisons which is comparative mythological criticism so that we will focus not only on the similarities of two or more mythological characters but also criticize and report on them. The present article brings two mythological Iranian and Greek heroes “Freydun” and “Theseus” to the school of depth mythological criticism and studies their similarities to five levels and then reviews each of these five levels in depth and finally discusses these levels as archetypes and formula for making heroes.

تبلیغات