آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف کلی این تحقیق، بررسی تأثیر عزت نفس و مهارت های اجتماعی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه است. در همین راستا، تحقیق حاضر با روش کمی مبتنی بر تکنیک تحقیق پیمایشی (همبستگی) انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر تبریز تشکیل می دهند که تعداد آن ها برابر 2397 نفر است. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران با درجه دقت 5 درصد و سطح اطمینان 95 درصد برابر 338 نفر محاسبه شده است. روش نمونه گیری طبقه ای متناسب توأم با تصادفی ساده بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند (28 گویه ای)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (10 گویه ای) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (39 گویه ای) استفاده شد.     یافته های تحقیق نشان داد به ازای هر 100 نفر تقریباً 3/20 نفرشان دچار اختلال اضطراب اجتماعی هستند. همچنین میزان عزت نفس دانش آموزان دختر در سطح پایین و مهارت های اجتماعی آن ها نیز در سطح متوسط به بالاتر ارزیابی شده است. نتایج بررسی فرضیه ها نیز نشان داد که میزان عزت نفس (000/0sig= با 47/0-r=) و مهارت های اجتماعی (000/0sig= با 21/0-r=) دانش آموزان دختر بر میزان اضطراب اجتماعی آن ها تأثیر منفی و کاهشی دارد. طبق نتایج مدل ساختاری می توان گفت که تأثیر عزت نفس در کاهش اضطراب اجتماعی به مراتب بیشتر از مهارت های اجتماعی بوده و این دو متغیر توانسته اند 26 درصد از تغییرات اضطراب اجتماعی را مورد تبیین قرار دهند. همچنین، نتایج حاکی از آن است که میزان اضطراب اجتماعی برحسب متغیرهای سن، رشته تحصیلی و تحصیلات پدر و مادر یکسان بوده و تفاوت مشاهده شده معنی دار تلقی نمی شود.

A Study of Self-Esteem and Social Skills Effect on Social Anxiety (Item Study: Two Area High School Girl Students in Tabriz Metropolis)

 The aim of this study was to investigate the influence of self-esteem and social skills on social anxiety among high school girl students. In this regard, this study was conducted using quantitative method based on survey(correlation) research techniques. The statistical population of this study is all high school girl students in two area Tabriz metropolis that the number of 2397 people. the sample size is calculated by the Cochran formula and was estimated at 338 people  with an accuracy of 5% and 95% confidence level. sampling method was used stratified sampling with simple random. the data collected is used for Watson and Friend social anxiety questionnaire (28 item), Rosenberg Self-Esteem Scale (10 item) and inventory social skills of adolescents Ayndrbytzn and Foster (39item).  The results showed for every 100 approximately 20.3 of them are suffering from social anxiety disorder as well as self-esteem of female students is evaluated at a low level  and their social skills evaluated at average to above. the results of study showed that girl students self-esteem (sig= -0/000, r= -0/47) and social skills(sig=0/000 ,r= -0/21) had a negative impact on the level of social anxiety and decrease it. the results of the structural model can be said that the reduced impact of self-esteem on social anxiety has been  more than social skills and these two variables could to explain 26 percent of the changes in their social anxiety. Also, the results showed that the level of social anxiety according to age, course of study and educational level of parents was the same and observed difference not considered significant.

تبلیغات