آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

متن

شیوه‏هاى دعوت و تبلیغ از دیدگاه قرآن
محمدحسین فضل‏الله‏ترجمه مرتضى دهقان طرزجانى‏تهران، انتشارات یاسر، چاپ اول‏1359، 144 صفحه، رقعى،
این کتاب بر محور تبلیغ و قرآن در دو بخش با سرفصل‏هاى گوناگون‏سامان یافته است. برخى عناوین بخش اول عبارتند از: دعوت ودولت، ویژگى ذاتى دعوت اسلامى، هدف، شیوه، شیوه اسلام در راه‏بهبود روابط بشرى همگام با ابراهیم(ع)، همگام با نوح... است.
در بخش دوم مباحث زیر آمده: خاورشناسان و شیوه قدرت و زور درقرآن، سیرى در آیات قتال، همگام با جنگ‏ها و غزوات پیامبر(ص)،عدم اجبار در دین، اکراه در قرآن، ارتباط آیه با بینش آزادى‏عقیده، آیه و نظریه اختیار، شیوه‏هاى مسالمت‏جویانه در پایگاه‏قدرت.
از نویسنده این کتاب آثار دیگرى نیز در باره تبلیغ منتشر شده‏است. اثر حاضر که برگردان از عربى است، و نام اصلى آن ذکرنشده است، محروم از نثر فارسى رسا و شیوا است‏به هر حال‏نمونه‏هایى در معرفى این کتاب از همین اثر تقدیم مى‏شود.
فکر تالیف چنین کتابى، زاییده نیاز شدیدى است که نویسندگان‏اسلامى با آن روبرو شده‏اند. این کتاب مى‏کوشد تا خطمشى اساسى‏دعوت‏گر را مطابق با رسالتش ترسیم کند و تجارب انقلابى‏پیامبر(ص) و ائمه(علیهم السلام) را عرضه دارد و بدین وسیله‏تحول عظیمى در مدار عملى تمامى مسلمان‏ها- چه پیشروان و چه‏پیروان - بیافریند و شیوه عملى را آنچنان که در اندیشه ما است‏پیاده سازد.
چه بسا، آنگاه که به بررسى دوران‏هاى درگیرى فکرى مسلمین‏بپردازیم، این نیاز بیشتر احساس شود. در چنین موقعیتى‏مى‏توانیم اشتباهات عملى دعوتگران را در مسیر دعوتشان بیابیم،متاسفانه عدم کاربرد صحیح شیوه‏هاى تبلیغ، این اثر سو را داشت‏که نقطه مقابل این فکر تقویت‏شد و تا آنجا نفوذ یافت که این‏اندیشه شکل گرفت و شایع شد که:
«دین بحث عقیدتى را جایز نمى‏شمرد، به مباحثه ترغیب نمى‏کند وبراى افکار دیگران و مشکلات عقیدتى و شبهات و مبارزاتشان علیه‏دین، زمینه مناسب براى عرضه فراهم نمى‏آورد».
«قرآن مجید روى موضوع ترک تقلید عقیده‏ها و عادات نادرست‏پیشینیان شدیدا پافشارى کرده، «عقل‏» را در مقام معرفت‏حقیقى‏ارج نهاده و بر اقامه برهان و دلیل که اساس ایمان است،ایستادگى مى‏کند، پس حقیقتى که روشنگر نداشته باشد و روشنگرى‏که فاقد دلیل باشد وجود ندارد». (1)
سیره تبلیغى پیامبر اکرم(ص)
درآمدى بر سیاست تبلیغى اسلام در عصر ارتباطات‏اصغر افتخارى‏سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ اول تابستان‏1377، رقعى، 148 صفحه.
در مقدمه مى‏خوانیم:کتاب حاضر که نتیجه تامل در آثارى چند، پیرامون «تبلیغات درسیره نبوى(ص) است، بااین هدف تهیه شده است که جوهر اصلى تبلیغ‏را با مراجعه به سنت نبوى براى خواننده مشخص سازد. (2)
این اثر در چهار فصل به ترتیب زیر سامان یافته است:
فصل اول: تبلیغات در عصر حاضر; فصل دوم: ویژگى‏ها و اصول‏تبلیغات اسلامى; فصل سوم: حامل پیام در تبلیغ اسلامى; فصل‏چهارم: آسیب‏شناسى تبلیغ اسلامى.
بخش نخست کتاب مقدمه‏اى علمى و جامع در باره «چیستى تبلیغ‏»است که از مقاله «پروپاگاندا» از دایره المعارف بریتانیکاانتخاب و تلخیص شده است. سایر بخش‏ها ترجمه و تلخیص و اصلاح‏کتاب اضواء على الاعلام فى صدر الاسلام. خصائصه، دعائمه، وسائله،مناسباته و مراکزه‏» از محمد عجاج الخطیب است. این کتاب در شش‏فصل، از تبلیغات اسلامى به عنوان «علم‏» سخن رانده و نشان‏داده است که تبلیغ در اسلام داراى ساختار، الگو و اصولى مى‏باشدکه به آن رنگ علمى بخشیده و شایسته است تا پیرامون آن تامل وتحقیق بشود.
در مقدمه آمده است:
چون دکتر خطیب در بررسى موشکافانه خود بعضى از نکات ظریف سیره تبلیغى حضرت رسول(ص) را ندیده و یا اگر متوجه شده به اجمال ازکنار آن‏ها عبور کرده است از این رو لازم بود تا با مراجعه به‏منابعى دیگر این بحث تکمیل و نقایص جبران شود. به همین منظورعمدتا از دو کتاب براى رفع نقص بهره گرفته شد و در هر مورد باآوردن پاورقى‏هایى حق صاحبان کتب ادا شد این دو کتاب عبارتنداز:
المدینه فى صدر الاسلام، الحیاه الاجتماعیه و السیاسیه والثقافیه، بیروت، موسسه علوم القرآن و مکتبه دارالتراث(للمدینه)، 104 ه (1984 م)
الدکتور محمد السید الوکیل، المدینه المنوره عاصمه الاسلام‏الاولى، جده، دارالمجتمع للنشر و التوزیع،1409 ه (1989 م) البته به تناسب از کتب دیگرى هم بهره برده‏ایم که در متن به‏آن‏ها اشاره شده است. (3)
مولف مى‏نویسد: کتاب محمد عجاج الخطیب را با اصلاحاتى چند، به‏طور مفصل و مبسوط آورده‏ایم... مولف در پاره‏اى از برداشت‏هاى‏تاریخى دچار اشتباه شده است، از این رو براى آنکه بتوانیم‏گوهره و جوهره واقعى سنت تبلیغى حضرت رسول(ص) را به نمایش‏بگذاریم، لاجرم به طرح استنتاجاتى تازه از دیدگاه شیعه‏پرداخته‏ایم. (4)
این اثر که خالى از فایده نیست اشکال‏هایى دارد مانند:
1) مشخص نیست که پیشنهادها و استنتاج‏ها از چه کسى است. بهتربود تهیه کننده این اثر در آغاز ترجمه هر اثرى یا فصلى ازمنابع یادشده را آورده و سپس اصلاح و نقد مى‏کرد. یا به گونه‏اى‏در متن حروفچینى مى‏شد که مشخص باشد، هر نظریه از چه کسى‏است،کدام سخن از مترجم است و کدام از مولف.
2) اگر همین سیره نبوى(ص) در تبلیغ از نوشته‏هاى فارسى‏سیره‏نویسان شیعه -و یا به ضمیمه آثار دیگران- استخراج مى‏شداثرى بسیار پربها و جامع‏تر عرضه مى‏شد.
3) برخى استنتاج‏ها قابل تامل است، گرچه اصل سخن شاید درست‏باشد مثلا در صفحه 58 بند دوم و صفحه 51 و صفحه‏49، آیه تبلیغ.
سخنورى و شخصیت در آداب سخن
سیدمحمدعلى مقدسى‏قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏چاپ اول،1377، وزیرى، شومیز، 208 صفحه.
در مقدمه این اثر مى‏خوانیم:
کتاب حاضر حاوى قواعد و آداب سخنورى و در بردارنده دستوراتى‏براى تقویت جهاز تنفس و در نتیجه تقویت قوه ناطقه و عوامل رشدشخصیت و غلبه بر ترس و چیرگى بر حس حقارت و صدها موضوع و مطلب‏دیگر است که رعایت آن‏ها براى کسانى که قصد ورود به کرسى خطابه‏را دارند، ضرورى است... کتاب حاضر، هم جنبه درسى و دانشگاهى وحوزوى دارد و هم در عین حال به تمام معنا کتابى خواندنى وشیرین است. معرفى کتاب را به خود کتاب وامى‏گذارم (5) و فقط متذکرمى‏شوم: مطالب کتاب با آخرین دستاوردهاى علمى و تحقیقات جدیددر فن سخنورى هماهنگ است. (6)
اثر حاضر که از دیدگاه نویسندگى کاستى‏هاى فراوان دارد، بدون‏نظم دقیق منطقى حدود 200 عنوان را براى اهل منبر ردیف کرده‏است. از طرفى چون در مقام کتابسازى و فربه کردن نیست، نکات‏سودمندى را در حجم اندک، پیش روى خواننده قرار مى‏دهد. براى‏آشنایى با نثر و محتواى این اثر، نمونه‏هایى را در زیرمى‏آوریم:
راه‏هاى رفع نگرانى و نترسیدن از کرسى خطابه:
1 - همیشه به خود تلقین کنید که به خوبى از عهده سخنرانى برمى‏آیید...
2 - باید دانست که سخنرانى در برابر جمع، همان سخن گفتن براى‏فرد است، چه تفاوت دارد. که انسان براى یک فرد حرف بزند یابراى جمع کثیرى سخنرانى کند. پس چگونه است که از حرف زدن دربرابر فرد وحشتى به خود راه نمى‏دهید، اما از سخن گفتن دربرابر جمع وحشت دارید. این چیزى است که با تلقین باید به خودبقبولانید.
3 - نطق را نزد خود تمرین کنید تا ملکه شود اما به هیچ وجه‏نطقى را از بر نکنید، سخنران توانا صحبت مى‏کند نه نطق، باشنوندگان حرف مى‏زند، نه این که مطلبى را از بر بخواند.
4 - طرح سخنرانى را از پیش آماده کنید و مقدمه و متن و نتیجه‏را فهرست‏وار و به ترتیب منطقى در نظر بگیرید، اشکالى نداردیادداشت‏هاى مختصرى از رؤوس مطالب در برگ‏هاى کوچک در دست نگاه‏دارید.
5 - صحبت در برابر آینه - براى مبتدیان - تا اندازه‏اى مى‏تواندمعایب حرکت و آرایش دست و سر را بر طرف کند، فیلم و نوار نیزمؤثر است.
6 - براى تلفظ درست و دقیق نام‏ها، واژه‏ها و اسامى اماکن، بهتراست‏حتى با استفاده از کتب لغت ضبط دقیق آن‏ها را بدانیم و به‏خاطر بسپاریم.
7 - وسایل صوتى قبلا آزمایش شود، زیرا قطع و وصل صدا و...گوینده و شنونده را مى‏آزارد در فضاى کوچک هم نبودنش بهتر است.
8 - گوینده نباید در آغاز - و حتى در پایان - اظهار عجز وناتوانى و عذرخواهى کند بلکه باید با اولین جمله‏ها آتش شوق رادر دل شنوندگان بر افروزد. مثلا فهرست کوتاهى از مطالب را اعلام‏و شنوندگان را تشنه و تشویق کند. (7)
جایگاه تبلیغات در جهان امروز
احمد رزاقى‏سازمان تبلیغات اسلامى، چاپ اول، تابستان‏1377، 164 صفحه، رقعى‏در مقدمه کتاب مى‏خوانیم:
گرچه پیام نجات بخش اسلام در سراسر گیتى طنین انداخته است لیکن‏نباید از اهمیت‏حیاتى مطالعه و شناخت ابزار و عناصر و شیوه‏هاى‏مؤثر تبلیغى غافل بوده و رمز موفقیت مبلغان و معماران بزرگ‏جامعه بشرى در تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامى را مورد بى اعتنایى‏قرار دهیم.
با عنایت‏به این مهم و با توجه به رسالت‏سازمان تبلیغات‏اسلامى...، سعى نمودیم تا با الهام از معمار و مبلغ فقید وفرزانه انقلاب اسلامى حضرت امام خمینى(ره) ارکان اصلى تبلیغات‏دینى را به مناسبت‏سالگرد تاسیس سازمان تبلیغات اسلامى درمجموعه حاضر تدوین و تشریح و در اختیار علاقه‏مندان قرار دهیم. (8)
احیاى سخنان حضرت امام راحل(ره) و ترویج عملى آن اندیشه‏ها،بسیار باارزش است. در این اثر نویسنده تلاش کرده تا به حضرت‏امام راحل به عنوان «مبلغ‏» نگاه کند و به اندازه ظرفیت وظرافت‏بینش خویش از سیما و سیره آن حضرت سوژه‏ها و خوشه‏هایى‏هماهنگ با «تبلیغات‏» فراهم کند.
نشر این اثر در حد انتشارات سازمان تبلیغات اسلامى نیست وظاهرا مخاطب مشخصى ندارد و در باره امور گوناگون مطالبى داردو از کلیاتى درباره تبلیغ و تعریف تبلیغ و جایگاه تبلیغ،گرفته تا رادیو و تلویزیون و اهداف صدا و سیما در جمهورى‏اسلامى و حج و تبلیغات خارجى و هنر و اتحاد طلاب و روحانیت‏انقلابى [کذا] شناسایى و طرد روحانى نمایان، پرهیز از تجملات وتشریفات در حوزه‏ها، مبارزه با تحجرگرایى، ایجاد تحول در سیستم‏درسى حوزه‏ها، تهذیب، نظم و انضباط در حوزه‏ها و تحکیم پیوندحوزه و دانشگاه و... را مطرح کرده است.
فصلى نیز به ویژگى‏هاى مبلغ اختصاص دارد، ولى به هفت صفت ازقبیل: معنویت، اخلاص، تواضع، زهد، شجاعت، معرفت‏سیاسى و تبلیغ‏عملى، قناعت کرده و از آوردن سایر ابواب که در کتاب‏هاى دیگرمانند محجه‏البیضا و جامع السعادات و قلب سلیم آمده، اجتناب‏شده است.
فصل‏هاى دیگر کتاب «رسالت مطبوعات‏»، «شیوه‏هاى تبلیغى اسلام وغرب‏»، «ابزار تبلیغات‏» است.
از بیش از هشتاد کتاب و مقاله حضرت امام(ره) به کمتر از هشت‏مورد عنایت‏شده و با نگاهى کوتاه از کتاب‏هایى که به قلم شریف‏حضرت امام نگارش یافته، تنها نام «ولایت فقیه‏» به چشم مى‏خوردکه ظاهرا آن هم تنظیم درس‏هاى معظم‏له در نجف اشرف است.
تبلیغات دینى، ابزارها و شیوه‏ها
احمد رزاقى‏سازمان تبلیغات اسلامى‏چاپ اول، تابستان‏1377، رقعى، 182 صفحه‏این اثر گزیده‏اى از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامى (دام‏ظله‏العالى) در باره تبلیغات است، در مقدمه مى‏خوانیم:
بى‏تردید، مطالعه و بررسى نقطه نظرات و دیدگاههاى صاحب‏نظران،اندیشمندان و مبلغان موفق و رهبران دینى، به ویژه آنان که درعرصه‏هاى علم و عمل قله‏هاى رفیع و بلند موفقیت و پیروزى را فتح‏کرده و در مکتب وحى شیوه‏هاى جنگ فرهنگى، تبلیغى با دشمنان وطریق ارشاد و تبلیغ و تعلیم را آموخته‏اند، بر همه مبلغان،مربیان، دست‏اندرکاران تبلیغات کشور لازم و واجب است.
در این راستا، معاونت آموزش و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامى که‏بخش مهمى از رسالت فرهنگى و پژوهشى کشور را به عهده دارد، سعى‏نموده است‏با تدوین و تشریح بیانیه‏ها و خطبه‏ها و رهنمودهاى‏رهبر معظم انقلاب حضرت آیه‏الله خامنه‏اى در باره شیوه‏هاى ابلاغ‏پیام و خصلت‏ها و رسالت‏هاى مبلغان دینى و راه‏هاى مقابله باتبلیغات گسترده استکبار جهانى، گامى در جهت استفاده ازگنجینه‏هاى گران‏بهاى علمى و دینى اسلامى بر دارد. (9)
بررسى میزان توفیق نویسنده در جمع‏آورى همه رهنمودهاى رهبرفرزانه(دام‏ظله‏العالى) و این که با تقطیع پاره‏اى از سخنان، چه‏آسیب‏هایى به قراین حالیه و مقالیه، امکان راه‏یابى دارد جاى‏تامل است.
بخش‏هایى از این اثر را با هم مى‏خوانیم:
«اگر تبلیغ، درست انجام نشود به ضد تبلیغ بدل خواهد شد وتاثیر منفى به جاى خواهد گذاشت‏» (10)
«یکى از مصادیق بارز «ضد تبلیغ‏» افزایش حجم و کمیت تبلیغ(بدون توجه به کیفیت و محتواى آن) است، تعدد سخنرانى‏هاى کم‏محتوا با موضوعات و مطالب تکرارى، کثرت مجلات، نشریات وروزنامه‏هاى مشابه، برگزارى سمینارها و کنفرانس‏ها و میزگردهاى‏کم‏مایه و کم‏محتوا و... نمونه‏هایى از تبلیغات غلط و بى‏اثر وخنثى کننده تبلیغات صحیح و مطلوب است‏». (11)
«اگر میزان تبلیغات ما در سطح جهان و جامعه خودمان بسیارزیاد ولى بدون کیفیت‏باشد، تاثیر لازم را نخواهد داشت... دربسیارى موارد از حرکت‏هایى که به منظور تبلیغ انجام مى‏شود، اثرمعکوس برجا مى‏ماند». (12)
نویسنده در باره موسیقى مى‏نویسد:
موسیقى یکى از ارکان فرهنگ هر ملتى است. موسیقى به مفهوم‏واقعى آن یک عامل مهم تربیتى در ایجاد نظم و تفاهم بین افراداست، ویژگى‏هاى هنر یک ملت در واقع هویت ملى و مذهبى آن ملت رانشان مى‏دهد. (13)
پژوهشى در تبلیغ
محمدتقى رهبرسازمان تبلیغات اسلامى‏چاپ اول، تابستان 1371، وزیرى، 494 صفحه
کتاب حاضر، حاصل سال‏ها تلاش فکرى و عملى دانشور متعهد وگرانمایه استاد محمدتقى رهبر، در تبلیغات اسلامى است و بخشى ازمطالب مورد نیاز را در بر دارد. این نوشتار در باره تبلیغات وتاریخچه تبلیغ و سیر تاریخى آن در اسلام و کلیات و عناصر تبلیغ‏و تبلیغات در دوره معاصر سخن مى‏گوید و سرانجام خط مشى وراهبرد کلى تبلیغات را ترسیم مى‏کند. (14)
مولف محترم در پایان مقدمه یادآور مى‏شود:
متاسفانه در زمینه تبلیغات اسلامى سازمان یافته و پیشرفته،کارى چشمگیر انجام نشده و روند تبلیغات تاکنون خود جوش و بدون‏ضابطه و نظام بوده است.
به یقین اگر شیوه‏هاى رایج‏براى برهه‏اى از زمان کافى بوده،امروزه که دگرگونى جهان را فراگرفته است، این‏ها کافى به نظرنمى‏رسد.
به هر حال امروز که براى مسایلى کم اهمیت در دانشگاه‏ها ومحافل علمى رشته‏هاى تخصصى و علمى دایر شده و ابعاد مباحث آن‏مسایل به صورت گسترده بررسى مى‏شود، چگونه مى‏توان از جایگاه‏تبلیغ در علوم و فنون غفلت ورزید، حال آن که عالم به زمان‏بودن در روایات تحسین شده است.
از مصادیق مهم «العالم بزمانه‏»، شناخت مقتضیات زمان،خصوصیات مردم، محیط تبلیغ، جریان‏هاى فکرى، مکتب‏ها، دوستان ودشمنان دین و شیوه و ابزار عرضه فرهنگ اسلام، همگام با روندتکاملى تفکر و بینش انسان است.
بر این اساس بر آن شدیم، تا مساله تبلیغ را در جهات مختلف‏بررسى کرده و با تکیه بر متون و سیره اسلامى و با توجه به‏تحقیقات علمى و فنى و هنرى در این مساله به تحلیل مباحث آن‏بپردازیم براى این منظور طرحى را تهیه کرده و به مطالعه آن‏پرداختیم، حاصل آن‏ها، صدها صفحه کتاب شد، که مطالب و مباحث‏مربوط به تبلیغ را به شیوه علمى و آموزشى و با ارایه‏نمودارهاى عینى و تاریخى و آمارى، ارایه مى‏کند.
بخش‏هایى از مباحث‏یاد شده در دروس واحدى دانشگاه امام صادق(ع)براى دانشجویان رشته تبلیغ، بحث و گفتگو شد. از طرف دانشجویان‏این رشته نیز هزاران صفحه کار تحقیقى به صورت جزوه یا رساله‏کارشناسى ارشد تهیه شد که منبع مطالعاتى ارزنده‏اى خواهد بود.
مطالب کتاب حاضر، حاصل مطالعات و تلاش‏هاى پیگیرى است که طى چندسال در آن دانشگاه از سوى نگارنده انجام شد و ما آن را گام‏هاى‏نخستین پژوهش و تحقیق در این مبحث مى‏دانیم که به همت کاوشگران‏و محققان، برگ‏هاى ارزنده‏ترى بر آن افزوده خواهد شد. (15)
این اثر در بخش‏هاى دهگانه زیر تنظیم شده است:
1) تاریخچه تبلیغ‏2) سیر تاریخى تبلیغ در اسلام‏3) تبلیغات در دوره معاصر4) کلیات تبلیغ‏5) ماهیت تبلیغ‏6) عناصر تبلیغ‏7) استراتژى تبلیغات‏8) خط مشى در اسلام‏9) ابزار تبلیغ‏10) ابزار تبلیغ در اسلام
تبلیغ اسلامى و دانش ارتباطات اجتماعى
محسن خندان‏سازمان تبلیغات اسلامى‏چاپ اول، بهار 1374،306 صفحه
کتاب حاضر رساله فوق لیسانس نویسنده در رشته تاریخ و فرهنگ وتمدن ملل اسلامى است که طى دو سال تهیه شده است این اثر بر آن‏است روحانیون را به منظرى جدید دعوت کند و زمینه‏اى براى‏اندیشیدن پیرامون ضرورت و چگونگى ایجاد دگرگونى در تبلیغ به‏آن‏ها معرفى کند.
بر آن است تا به مسوولان تبلیغات اسلامى، یادآور شود که در دیگرشاخه‏هاى علوم انسانى و در جهانى که متهم به بسیارى از ضدارزش‏ها است مسایلى وجود دارد که ما تاکنون از آن غافل بوده‏ایم‏و بهایى سنگین نیز براى این غفلت پرداخته‏ایم و اکنون مى‏توانیم‏بى‏آنکه از روى جهل سخن از ضعف اسلام براى رویارویى با مسایل‏کنونى جهان بشریت، بر زبان آوریم، با شهامت و با تکیه بر قوت‏علمى خویش و در چهارچوب ارزش‏ها و بینش‏هاى اسلامى، ازدستاوردهاى کلیه علوم جدید بشرى در همه زمینه‏ها به ویژه جبران‏ضعف آشکار تبلیغ دینى و هم در مرحله تحقیقات و نظریات و هم درمرحله اجراى برنامه‏ها، بهره‏هاى فراوان بریم. (16)
این اثر که شش فصل دارد در آغاز آخرین فصل به جمع‏بندى فصول‏پیشین پرداخته که خلاصه آن در ادامه مى‏آید.
در فصل اول، به واژه «تبلیغ‏» و مترادف‏هاى آن در زبان‏هاى‏عربى و انگلیسى پرداخته شده است، این تحقیق نشان مى‏دهد که هیچ‏یک از واژه‏هاى مربوط به تبلیغ در این زبان‏ها برگردان خوبى‏براى تبلیغ با بار مفهومى خاصى که در زبان فارسى دارد، نیست.
در فصل دوم، ابتدا تعریف تبلیغ در متون جامعه‏شناسى ،روان‏شناسى، دایره‏المعارف‏ها و... بررسى شده، سپس در متون‏اسلام‏شناسى تعریف‏ها گردآورى و جمع‏بندى شده و... در ادامه ازرابطه تبلیغ با «دعوت‏»، «امر به معروف و نهى از منکر» و«آموزش‏» به اختصار بحث‏شده است.
در فصل سوم، با اشاره به تاریخچه تبلیغ در جهان و پیشرفت‏ابزارهاى تبلیغ و گسترش مطالعات، پیچیدگى این پدیده اثبات‏شده، آنگاه با توجه به تبلیغى بودن اسلام و لزوم دیگرگونى‏راه‏ها و شیوه‏ها و... تاکید شده که دستگاه تبلیغ دینى مافاصله زیادى با آنچه که باید باشد، دارد... و ادعا شده که‏تنها راه، سامان علمى به مطالعات در باره تبلیغ و بررسى آن براساس «دانش ارتباطات‏» است.
در فصل چهارم،... با نگاهى به دگرگونى و رشد دانش ارتباطات به‏مساله «مدل ارتباطى‏» پرداخته شده و مدل منبع معنا، به‏عنوان کامل‏ترین مدل ارایه شده، با تفصیل بیشترى مطرح شده است.
در فصل پنجم، اجزا و عناصر «تبلیغ‏» به عنوان یک نوع ارتباطبا استفاده از «مدل معنا» و با بهره‏گیرى از آیات، روایات ومتون اسلام‏شناسى مورد بررسى قرار گرفته شده است. (17)
روش‏هاى تبلیغ و سخنرانى
احمد صادقى اردستانى‏قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى‏چاپ دوم، تابستان 1374، رقعى، شومیز، 280 صفحه
در آغاز کتاب چند توضیح و پیش‏گفتار در بیست و هشت صفحه آمده ومتن کتاب در دوازده فصل تنظیم شده است. بسیارى از مباحث کتاب‏در سال‏هاى پیش، عنوان درس یا مقاله و... بوده است. عناوین این‏دوازده فصل به ترتیب زیر است:
نقش عمل مبلغ در کارآیى تبلیغ، برترین گفتار در بیان قرآن‏کریم; زیان تبلیغ بدون علم; قاعده تدریج در قلمرو تبلیغ;رعایت استعدادها و زمینه‏هاى روانى; شرایط زمانى و مکانى‏تبلیغ; در مقابل فرهنگ‏هاى منحط و خرافى; تواضع آموزنده وسازنده; ویژگى‏هاى دهگانه ابلاغ رسالت; آثار اخلاص در جهت تبلیغ;تحمل مشقت در راه تبلیغ; شیوه‏ها و هنرهاى سخنرانى.
این اثر، نه جامع افراد است و نه مانع اغیار، بدیهى است‏برخى‏مباحث‏به تنهایى روش تبلیغ نیست مثل: اخلاص یا تحمل مشقت گرچه‏هر عملى مخلصانه و شاق باشد ارزشمندتر است، از طرفى حاشیه‏روى‏نیز دارد مثلا: در مبحث قاعده تدریج، به بحث اولویت‏ها - که بحث‏درستى و به جایى هم است - مى‏پردازد، آنگاه به تدریج‏به مباحث‏تفسیرى و لغوى خمر و میسر و آیاتش و زیان‏هاى خمر و میسر، واردمى‏شود، و به تناسب آیه‏اى، متذکر ارزش ذکر مى‏شود و کم‏کم به شعرباباطاهر مى‏رسد.
خوشا آنان که الله یارشان بى که حمد و قل هوالله کارشان بى خوشا آنان که دایم در نمازند بهشت جاودان ماوایشان بى
نمونه دیگرى از حاشیه‏پردازى
نویسنده به تناسب فرهنگ‏هاى منحط و تخیلى که نظیرش در انطاکیه‏بود و در آیات شریفه چهاردهم تا نوزدهم سوره یس بیان شده است‏به تطیر مى‏پردازد و به مناسبت این که در روز قیامت، در صحراى‏محشر نامه عمل را به گردن افراد مى‏اندازند به آیه شانزدهم‏سوره شورا و وجوه شباهت نامه عمل با پرنده - که هر دو را طایرگویند- مى‏پردازد. ولى مبحث مهم سعد و نحس که موضوع آن فصل است‏گنگ و مبهم مى‏ماند، یعنى به ذکر یک روایت‏به عنوان «على(ع) وستاره شناسى‏» اکتفا مى‏شود. گرچه جا داشت از مباحث آماده وبسیار ارزنده و راهگشاى تفاسیرى چون المیزان و نمونه استفاده‏مى‏شد و تکلیف خواننده روشن مى‏شد که اگر اینها خرافات است، چرادر قرآن و روایات آمده، اگر نیست چرا این‏جا زیر مجموعه‏«فرهنگ‏هاى منحط و تخیلى‏» قرار گرفته است.
برخى نکات آموزنده که در این اثر به وفور یافت مى‏شود:
1 - موقعى که خسته هستید نطق نکنید، بلکه استراحت کرده ونیروى خود را ذخیره نمایید;2 - کارى نکنید که انرژى شما کاسته شود، زیرا انرژى، قوه‏مغناطیسى دارد، و مردم در اطراف مرد با انرژى جمع مى‏شوند، قبل‏از نطق، مقدارى غذا بخورید;3 - آراسته و مناسب لباس بپوشید، تا جذاب واقع شوید;4 - تبسم کنید، تا شنوندگان احساس کنند، از دیدن آن‏هاخوشحالید;5 - شنوندگان را در یک نقطه جمع کنید، زیرا هیچ گروهى را درموقعى که پراکنده‏اند، نمى‏توان به آسانى تحت تاثیر قرار داد.
روش تبلیغ
دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‏بى‏تا، بى‏نا، پالتویى، 104 ص.
این اثر با پیش‏گفتارى در هفت صفحه در ارزش تبلیغ و خطر تبلیغ‏سو، یازده موضوع را به عنوان پیش نیاز مبلغ و دانستنى‏هاى لازم‏مطرح کرده و در باره آن توضیح داده است.
در مقدمه مى‏خوانیم:
دفتر تبلیغات اسلامى، طى نامه‏اى از اساتید حوزه علمیه درخواست‏کرد که راهنمایى‏ها و نقطه‏نظرهاى خود را در مسایل تبلیغى دراختیار قرار دهند، به دنبال این درخواست، از طرف فضلا و اساتیدپاسخ‏هایى به دفتر رسید، مجموع آن‏ها، تذکرات ارزنده‏اى بود که‏در دسترس برادران و خواهران مبلغ قرار مى‏گیرد....
این رساله صرفنظر از این که تذکرات اساتید و فضلاى حوزه علمیه‏قم است، چون مستند به منابع صحیح مذهبى و سخنان معصومان(علیهم‏السلام) است در حقیقت، راهنمایى امامان و برگزیدگان خدا، وپیشتازان امر ارشاد و هدایت است. این رساله چهار بخش دارد:
1) دانستنیهایى که یک مبلغ باید بداند;2) تذکراتى در باره برخى صفات و نکته‏هاى اخلاقى‏3) شیوه برخوردهاى اجتماعى، رعایت مسایل لازم در رفتار بااشخاص ارگان‏ها، مسوولان و... .4) روش‏هاى بهتر و رساتر براى تبلیغ. (18)
این اثر به رغم حجم کوچک، محتوایى غنى دارد و مطالعه‏اش براى‏تمامى روحانیان- گرچه به تبلیغ هم نپردازند - مفید است.
به بخش‏هاى کوتاه از این اثر اشاره مى‏شود:
الف: در باره شیوه‏هاى نشر فکر آمده است: «انتخاب زبان و روشى‏در گفتار و نوشتار; نه عربى بافى و نه به کار بردن بیش ازاندازه لغات خارجى، از هر لغت و اصطلاح به مقدار لازم مى‏توان‏استفاده کرد. به کار بردن واژه‏هاى سنگینى که خواننده و شنونده‏را گیج کند، خلاف شیوه درست تبلیغى است.
انتخاب مسایل در خور فهم مخاطب‏برخى مسایل عالى و مشکل را نباید براى توده مردم بیان کرد، وبرخى اعتقادات را که دانستن آن ضرورتى ندارد، نباید در خیلى‏موارد بر زبان آورد. پیامبر اکرم(ص) مى‏فرماید:
«انا امرنا معاشر الانبیاء ان نکلم الناس بقدر عقولهم...» (19) ما پیامبران ماموریم در سطح درک و فهم مردم سخن گوییم.
امام على(ع) مى‏فرماید:
«اتحبون ان یکذب الله و رسوله؟ حدثوا الناس بما یعرفون‏وامسکوا عما ینکرون‏» (20)
آیا مى‏خواهید که خدا و پیامبر را تکذیب کنند؟ پس از آنچه‏مى‏توانند، بشناسند سخن بگویید و از آنچه باور ندارند دم فروبندید.
اهم و مهم‏شایسته است اهم و مهم را در مسایل درنظر بگیریم، باید به‏ضرورتها، چون فوریت‏هاى پزشکى نگریسته و در اولویت تبلیغى قراردهیم، برخى مسایل همواره اهم است و حکم اساس و زیربنا را داردمثل ایمان به خدا، معاد، توجه به حضرت ولى عصر (عج) حکومت ورهبرى و... .
تجارب و نکات تبلیغى
مهدى چراغى‏دفتر نشر برگزیده‏قم، چاپ اول،96 صفحه، رقعى.
این اثر شامل بیش از صد قضیه عبرت‏آموز و سیزده نکته تبلیغى‏است. نویسنده در مقدمه آورده است:
دیگران از آخرین روش‏هاى علمى و تجربه‏هاى روانشناسى، مردم‏شناسى‏و جامعه‏شناسى و. ..
استفاده سو مى‏کنند ولى ما از روش‏هاى جدید استفاده نمى‏کنیم واز کوله‏بار عظیم «تجارب‏» تلخ و شیرین و موفق و ناموفق که‏گنجى سر به مهر است نیز استخراجى نکرده‏ایم; ما در زمینه‏«تبلیغ‏» آموزش جدى نمى‏بینیم و مثل شناگرى مى‏مانیم که یک دست‏لباس شنا به او داده مى‏شود و او یا غرق مى‏شود یا نجات مى‏یابد.
این اثر در فصل‏هاى زیر سخن مى‏گوید:
1) تجارب تبلیغى براى کودکان و نوجوانان; مناطق [اهل] تسنن;خانوادگى، شوونات روحانیت، معاشرت‏ها، عاطفى، روانشناسى،محیطهاى نظامى و حقوقى، فن خطابه و مناظره، ارشادى، فن‏کلاس‏دارى، اخلاقى تربیتى عبادى.
2) نکات تبلیغى. این اثر حاکى از صفا و صداقت و خلوص وافرنویسنده است، وى در فکر حفظ شوون روحانیت و زى طلبگى و سامان‏بخشیدن به امر خطیر تبلیغ و دعوت اسلامى است. وفور چنین عشق وعلاقه و صفا و صمیمیت طلاب جوان به تبلیغ قرآن و عترت و خدمت‏به‏طلاب و حوزه‏ها در خور ستایش است. بیشتر این تجارب ویژه محیطهاى‏روستایى و مراکز نظامى و انتظامى است، خواندن این اثر به علماو مراجع معظم و به ویژه اساتید سطوح عالیه توصیه مى‏شود تا اولااز دسته‏گلهایى که به آب انداخته مى‏شود بهتر آگاه شوند و ثانیابراى نوسفران و برخى پیرهاى مغان درس اخلاق و اسرار سفر بیان‏کنند. این کتاب که- البته حقایق و نکات آموزنده‏اى هم دارد عملا چند منظوره است و مثلا براى مطایبه در محافل جشن و سرور واعیاد و موالید معصومین(علیهم السلام) مایه ادخال سرور است،همچنین بارى را از دوش برخى بداندیشان برداشته، همانهایى که‏براى استهزاى روحانیت رنج‏خود مى‏دهند و زحمت ما مى‏دارند.
راهنماى تبلیغ در ماه محرم الحرام
اداره‏امور دفاتر و روحانیون - نمایندگى ولى فقیه در سپاه قم‏ناشر: ستاد احیاى امر به معروف و نهى از منکرچاپ اول، خرداد1373، رقعى،246 صفحه
این اثر ره‏توشه‏اى براى نوسفران تبلیغ در ایام محرم الحرام است‏و براى کسانى که دوران آغازین تبلیغ و منبر را مى‏گذرانند،بسیار سودمند است. در مقدمه آمده است:
... بر آن شدیم که این جزوه را به صفت راهنما و به عنوان سوژه‏سخن در تبلیغ ماه محرم تقدیم سربازان نهضت فکرى مکتب امام‏حسین(ع) نماییم. امید که موجبات خرسندى آن عزیزان فراهم شود.
صد و ده صفحه; بخش اصلى این اثر در باره امر به معروف و نهى‏از منکر است. این بخش که در عین ایجاز بسیار مفید و پرمایه‏است‏به ضرورى‏ترین مسایل مورد ابتلاى جامعه و اهمیت و ثواب وشرایط امر به معروف و نهى از منکر پرداخته است و انصافامطالبى آموزنده دارد که مبلغ مى‏تواند آن‏ها را موضوع منبر خویش‏سازد.
بخش دوم شامل ضمایم است، در این بخش نیز گوى سبقت و فضیلت رادر میدان از آثارى که به همین منظور تهیه شده، ربوده است.
ضمایم چهار بخش است و مفیدترین و گسترده‏ترین‏اش ذکر مصیبت‏هاى‏حماسه کربلا است که از مقدمه‏چینى، تکه‏هاى عربى، اشعار و نکات‏ظریف فراهم آمده است.
دومین فصل ضمایم، روز شمار محرم و بخش سوم، احکام امر به‏معروف و نهى از منکر از کتب فقهى و در پایان واژه‏نامه است.
امید آن که خادمان امام حسین(ع) بر حسن سلیقه و فداکارى خویش‏بیفزایند و چشم ما را به آثارى تازه‏تر و کامل‏تر روشن کنند.
راهنماى تبلیغ در ماه رمضان
تهیه کننده و ناشر: معاونت امور دفاتر وروحانیون - نمایندگى‏ولى فقیه در سپاه‏چاپ اول، شعبان 1412 ق، رقعى،183 صفحه
این اثر به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان سال 1412 در سى‏بخش و دو پیوست‏براى مبلغان سپاه تهیه شده است.
این کتاب یک دوره آزمایشى ره‏توشه است. هر بخشى از کتاب براى‏روز خاصى از ماه مبارک تهیه شده و مطالب آن بخش در سه فصل:
احکام، معارف یا پیام رمضان - که به تناسب هر روز به مباحث‏اخلاقى مانند توبه و ترک گناه و تقوا و شکر مى‏پردازد - و آخرین‏بخش کتاب مناسبت‏هاى تاریخى است.
این اثر متناسب با نیاز سربازان و پاسداران و احیانا مردم محل‏تبلیغ تهیه شده و مناسبت‏ها نیز مذهبى و انقلابى هستند نظیر:
روز دوم; آغاز مبارزه مردم فلسطین در سال‏1347، روز سوم;شهادت سید جمال الدین اسدآبادى در سال 1275، روز چهارم;عملیات بدر1363.
پراکندگى مطالب این کتاب، سبب شده تا اثرى تقویم‏گونه باشد. درپایان کتاب پیوستى شامل چهل حدیث، در باره روزه دارد.
تجاربى مع‏المنبر
الدکتور الشیخ احمد الوائلى‏بیروت، دارالزهرا، بى‏تا،وزیرى، 240 صفحه
نویسنده که خود خطیب موفقى است، مى‏نویسد:
بسیارى از برادران علاقه‏مند به تبلیغ و خطابه از من درخواست‏کردند، تجارب‏ام در این زمینه و دیدگاه‏ام را در باره منبر مفیدو امروزى بنویسم...
اینک دو نوع مطلب در این سطور گرد آمده است.
نوع اول: عبارت است از امور امروزى و طرح‏هاى حاضر،نوع دوم: باقى مانده خرمن خاطراتى است که در مخزن حافظه ثبت‏شده بود که برخى از آن‏ها مربوط به بیش از پنجاه سال قبل است وبه طبع، گوشه‏هایى از آن‏ها فراموش شده است.
در پایان مقدمه از تمام کسانى که به شکلى مى‏توانند، پایه‏هاى‏فن خطابه و منبر را مستحکم کنند و این رشته را ارتقا دهند،درخواست‏شده که دست‏به قلم شوند و هر چه مى‏توانند بنویسند، تاتجارب پراکنده یک‏جا فراهم شود و اثر ارزشمندى عرضه شود. این‏اثر پیرامون منبر عزاى سیدالشهدا(ع) و اوضاع فرهنگى کشورهاى‏عربى است.
گرچه ممکن است آن شرایط هم اکنون در ایران نباشد، ولى به هرحال حاکى از ابتکارها و ذوق و سلیقه خوب نویسنده است و اگر هرخطیبى موضوع تبلیغى عزادارى سیدالشهدا(ع) را تا این اندازه‏ترقى دهد، نتایج فراوانى از محرم و صفر مى‏توان گرفت.
نمایى از فهرست مطالب در زیر مى‏آید:
«دیدگاه نوع مردم پیرامون منبر»، «اخلاقیات منبر»،«اشاراتى در باره خطیب و خطابه‏»، «چگونه منبر امام حسین(ع)را ترقى دهیم‏»، «وسایل ایجاد خطابه برتر»، «موسساتى که‏شایستگى برپایى روضه دارند»، «مهمترین اهداف منبر»،«احترام منبرى‏»، «چگونگى تنظیم سخنرانى‏» و... .
نکاتى از تجارب نگارنده
تجارب من بر چند نوع است: برخى نکاتى است که نمى‏دانستم و ازاین رو به کار نبستم مانند:
1) جا دارد که به دوره‏هاى درسى معمولى اکتفا نشود، من پشیمانم‏که دوره‏هاى درسى وابسته به علوم اسلامى نظیر فقه و اصول وفلسفه را به شکلى پربار نگذراندم، علومى که پایه اساسى منبراست‏باید در چنگ واعظ باشد. برهه جوانى بهترین هنگام تحصیل‏این علوم است. در این دوران، فراغت و فرصت فراوان است و اگرمنبرى تنها بخشى از این علوم را بداند مثل آن است که هیچ‏نمى‏داند، زیرا «ناقص کالعدم‏» است.
2) پشیمانم که دوره‏هاى گذشته عمرم را ثبت نکردم، تا از شکست‏هادرس پیروزى بگیرم و نقاط مثبت را الگو و نقاط منفى را مایه‏عبرت قرار دهم. زیرا الان گاهى به خاطرم مى‏آید و ثمره‏اى جز حزن‏و اندوه در پى ندارد، ولى اگر نوشته شده بود براى دیگران آینه‏عبرت مى‏شد.
3) از امورى که بى‏نهایت‏بر آن پشیمانم و حسرت مى‏خورم، اتلاف‏وقت و تضییع عمر در پاره‏اى از اوقات به ویژه در عهد شباب ونوجوانى است که مى‏شد از آن اوقات بهره‏ورى کرد تا موجب تضییع وخسران نشود... .
صفات الداعیه
محمدبن ناصربن عبدالرحمن العمارریاض، مرکز الدراسات و الاعلام،چاپ اول،1417 ق - وزیرى، شومیز،136 صفحه.
نویسنده دکتر محمد عضو هیات علمى دانشگاه اسلامى محمدبن سعودریاض است و وهابى مذهب است او مى‏گوید:
کوشش درست در راه دعوت و تبلیغ; مبلغانى دامن همت‏به کمربسته، متوکل على الله، پیرو سیره پیشگامان مى‏خواهد به شرط این‏که دو نکته را رعایت کنند.
اول) شیوه درست تبلیغ‏دوم) وسیله و اسلوب خوب‏من در این کتاب بحث را بر صفات مبلغ متمرکز کردم، اعم از صفات‏اساسى و ویژگى‏هاى لازم، باشد که این ابزازى در موفقیت مبلغان‏باشد تا با نور و بصیرت مردم را به راه خدا بخوانند.
گرچه حق روشن و تاثیرگذار است ولى نیازمند مبلغانى کارکشته ومخلص است که کار و بار آنان تبلیغ باشد و بس، تا خدا برکاتش‏را بر این امت نازل کند و بهترین امتى باشد که پیدا شده است.
این کتاب پس از کلیاتى در باب «دعوت‏» و نیاز به مبلغ، صفات‏مبلغ را در دو بخش تنظیم کرده و در ابتدا از صفات اساسى مثل‏ایمان، اخلاص، توکل، حلم، فداکارى، آسانگیرى، صبر سخن رانده‏است.
فصل دوم به صفات لازم مثل برنامه و طرح دعوت; ابتکار و نوآورى‏در اسلوب; روش‏هاى گوناگون; قصه; گفتگو; مناظره; تدریس وتعلیم; ضرب المثلها; بهره‏ورى از فرصت‏ها و مباحث فنون تبلیغ;فصاحت; رعایت اولویت‏ها و... را آورده است. در پایان هم ازارزش مبلغان در هفت فصل بحث کرده است.
در این کتاب از برخى صحابه نظیر ابوموسى اشعرى و ابوهریره‏فراوان نقل مى‏کند و در هر سخنى حتما به آیه یا روایتى تمسک‏مى‏کند.(اهل سنت کلمات صحابه را هم روایت مى‏دانند).
این کتاب بدآموزهایى نیز دارد که در مکتب اسلام توجیه‏پذیر نیست‏مثلا در صفحات‏113 و 114 تحت عنوان: «انزال الناس منازلهم الاهتمام بسید القوم و القیام له - اشباع حب الفخر - فیمن‏یتطلع الیه‏» درس چاپلوسى; ذلت‏پذیرى; باج دادن به مترفین ومستکبرین مى‏دهد تا مبلغ موفق شود; و در این باره مى‏نویسد:
پیامبر اکرم(ص) در فتح مکه ابوسفیان را احترام کرد پس ما بایدهر که عاشق فخر است‏حب فخر او را اشباع کنیم؟!!
ابوموسى روایت مى‏کند: «ان من اجلال الله:... و اکرام ذى‏السلطان المقسط‏»; پیامبر(ص) هنگامى که سعدبن معاذ، بزرگ اوس‏نزدیک مسجد شد به انصار فرمود: «قوموا الى سیدکم‏» یا عایشه‏به یک فقیر که لباس کهنه‏اى داشت نان خشکى داد و شخص دیگرى که‏سر و وضع مناسبى داشت را بر سفره نشانید، گفتند: چرا؟ گفت:
پیامبر(ص) مى‏فرماید: «انزلوا الناس منازلهم‏».
بدیهى است این استدلال‏ها مخدوش و سوء استفاده از روایت است.
الدعوه الاسلامیه، الوسائل والاسالیب
محمد خیر یوسف ریاض‏دار طریق للنشر و التوزیع، چاپ دوم 1414 ق
این اثر دو بخش دارد: اول) وسایل تبلیغ اسلام، دوم) اسلوب وشیوه‏هاى تبلیغ. در بخش اول، ابتدا در باره ارتباط مستقیم است‏و به مطالب زیر پرداخته است: داعیه، مسجد، اذان و اقامه، موسم‏حج، جهاد، بازارها، مراکز اجتماعات، نمایش و تئاتر. در موضوع‏ارتباطهاى غیرمستقیم به عناوین زیر پرداخته است:
رساله‏ها و مقاله‏ها، کتابها، دفترها، رسوم و کاریکاتور،روزنامه‏نگارى، سینما، رادیو، نوارها، تلویزیون، ویدئو و مراکزآموزشى اسلامى و جمعیتها.
در مبحث دوم موضوعات زیر بررسى شده است:
عدل، امر به معروف و نهى از منکر، قصه، شعر، ترغیب و ترهیب،تربیت و تعلیم، خدمات اجتماعى، مال، وعظ و خطابه، تدریس،الگوسازى، سخنرانى، مباحثه، مناظره، کنگره‏ها و اجتماعات،محفل‏هاى جشن و...
بیشتر مطالب کتاب حاضر از کتاب‏هاى نویسندگان مصرى اقتباس وچندان عمیق به نظر نمى‏رسد. ولى به نکات جدیدى توجه مى‏دهد.
وى در باب اسوه بودن مى‏نویسد:
تبلیغ از راه اسوه و سرمشق، موفقترین راه است پیامبر اکرم(ص)هم از نظر علم و عمل و... به صفات حسنه متخلق بلکه اسلام مجسم‏بود.
در سیره و سلوک او آینه معانى قرآن در رفتارهاى فردى،خانوادگى، اجتماعى بود و همین است معنى سخن عایشه وقتى از اوخواستند رفتار پیامبر(ص) را وصف کند، گفت:
«کان خلقه القرآن‏» یکى از صفاتش که ضرب‏المثل براى مسلمانان‏شد، تحمل و صبر او در برابر آزار و اذیت مشرکان و منافقان بودقرآن کریم مى‏فرماید:
(لقد کان لکم فى رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوالله والیوم‏الاخر و ذکرالله کثیرا). (21)
گفته‏اند: افرادى که پیامبر(ص) با اخلاق نیکویش به راه آورد،بیش از افرادى بودند که با زبان آنان را هدایت کرد.
هیچ چیز همانند الگوى نیکو تاثیرگذار نیست.
الدعوه الاسلامیه مفهومها و حاجه المجتمعات الیها
محمدخیر یوسف ریاض، دار طریق للنشر و التوزیع‏چاپ دوم، 1414 وزیرى، شومیز، 155 صفحه.
این اثر در چهار فصل سامان یافته;الف: مفهوم دعوت اسلامى و اصول و اساس تبلیغات اسلامى‏ب: تاریخ دعوت.ج: صفات مبلغ‏د: نیاز جامعه به تبلیغات اسلامى.
این اثر در کشور سعودى منتشر شده و بیشترش اقتباس است اما درعین حال نکات سودمند فراوانى دارد. نویسنده در مقدمه مى‏نویسد:
از هنگامى که رهبران و مبلغان مخلص، هشیار و فداکار نایاب‏شدند، تبلیغات اسلامى هم نیرو و قوت و تاثیر خود را از داست‏داد، براى جبران چنین کمبود خطرناکى چاره‏اى جز فراگیرى اصول‏دعوت اسلامى از مصادر اولیه‏اش و رجوع به سیره انبیا(علیهم‏السلام) و اقتدا به علماى عامل نیست. حال که تهاجم فرهنگى وفشار سنگین غرب نقش بزرگى در شبهه‏افکنى در عقاید مسلمین داردو وسایل گوناگون و روش‏هاى مختلفى را به کار گرفته، براى نجات‏جوامع اسلامى دست‏به کار شدن، هم جبهه شدن و همیارى گسترده وشدید ضرورت دارد، زیرا خطر جدى و نزدیک است.
و این ممکن نخواهد شد مگر با برنامه‏ریزى و تمرکز همه نیروهاى‏مادى و معنوى و تشکل مسلمانان. همچنین یادگیرى همه شرایط واوضاع و روحیات و احساسات همه ملتها و گرایش‏هاى هر قوم ومنطقه‏اى لازم است.
چقدر زجر مى‏کشم وقتى مى‏بینم هر کشورى تنها در محدوده خودش‏تبلیغ مى‏کند و نمى‏دانم مبلغان بزرگ و رهبران، چه وقت‏به اهمیت‏وحدت کلمه و ارزش جماعت پى خواهند برد تا این فرقه‏هاى ساختگى‏را نابود کنند و همگى تحت پرچم ایمان و احساس مسوولیت متحدشوند تا در برابر توطئه‏هاى جهانى دهشتناک اعم از احزاب ومذاهب مخفى و آشکار که قصد نابودى اسلام را دارند، ایستادگى‏کنند.
آیا نمى‏دانند که قدرت و قوت در وحدت و جماعت است، و ضعف درنزاع و تفرقه؟... برادر مبلغم! آتش از هر سو، مسلمانان رااحاطه کرده و آتش نشانان کم‏اند و جز دستان مهربان تو دستى‏نیست که مرهمى بر آسیب دیدگان بنهد همان دستى که هزاران بلکه‏میلیونها دل در انتظارش به سر مى‏برد.
المصفى، من صفات الدعاه
عبدالحمید البلالى،کویت ، دارالدعوه للنشر و التوزیع،چاپ سوم 1410 قمرى، رقعى، شومیز 181 صفحه.
این کتاب در دو فصل «الحرکه الدائبه‏» و «الثقه بالنصر»بابیش از 90 عنوان فرعى تنظیم شده، کتاب داراى قلمى سلیس، روان،بسیار شیرین و آموزنده است و از آیات شریفه و قصه‏هاى مبلغان وبزرگان صدر اسلام و عصر حاضر و ضرب‏المثل‏ها و اشعار و... خیلى‏جالب سود جسته است.
نویسنده و نوشته، در مقدمه معرفى نشده و از افکار مولف و حال‏و هواى عصر او بى خبریم، نویسنده شالوده این تالیف را برحرکت نهاده و در فصل اول از حرکت پیوسته و خستگى‏ناپذیر; انواع‏حرکت‏ها; اقدام‏هاى نابجا و اقدام‏هاى درست; طریق; موانع; عوامل‏تحرک بخش و سرعت افزا; حرکت‏سالم و... سخن مى‏گوید:
بخش دوم در باره پیروزى و آینده; امیدها; رفع یاس; اعتماد برخدا و... مطالبى آورده که همه آرمانى و امیدبخش است.
نویسنده از انقلابیون اخوان المسلمین مثل حسن البناء و سید قطب‏فراوان نقل و ستایش مى‏کند، از سلف صالح و صدر اسلام نیز شواهدفراوان مى‏آورد. او از احادیث نبوى سود جسته ولى نه به اندازه‏آیات شریفه، از غیر پیامبر(ص) کمتر نقل مى‏کند. نویسنده متاثراز حرکتهاى اسلامى و خواهان ایجاد نظام خلافت در جهان اسلام است،گویا این اثر را در جوى انقلابى نظیر پیش از پیروزى انقلاب‏اسلامى در ایران یعنى دهه چهل و پنجاه نوشته باشد.
نویسنده در بخش اول کتاب واژه‏هاى: کدح; سیر; مشى; مسابقه;حیات و کلمات مرتبط و مترادف و آن‏ها را از قرآن استخراج و بامباحث متناسب دیگر به‏گونه‏اى تنظیم کرده که به کار انقلاب آید.
چنین نگارش‏هایى از نوعى تفسیر به راى در امان نخواهد ماند.
مثلا مى‏گوید: باید از خواب غفلت‏بیدار شد و همیشه خواب سبک وخفیف النوم باشیم، در بالاى صفحه آیه شریفه (لا تاخذه سنه ولانوم) را ذکر مى‏کند.
از سرودهاى انقلابى و خاطرات مبلغان انقلابى هم بهره جسته و درمجموع سودمند است.
الخطابه فى موکب الدعوه
عنوان فرعى:کیف نصبح خطیبامحمود محمد عماره‏بیروت، دارالخیر،1413 قمرى، چاپ اول، وزیرى، 262 صفحه
این از چکیده تجربه زنده استادى است که عمرش را سپرى در وعظ وخطابه کرده و با زبابى زنده از همه شرایط و احوال و مناسبت‏هابهره برده تا اهداف و افکارش را منتشر سازد.
کتاب حاضر تنها بحثى نظرى در باره خطابه نیست‏بلکه شیوه نامه‏جامع و کاملى براى هر گوینده‏اى است که مى‏خواهد فن خطابه راغنا و استحکام بخشد و خود خطیبى مشهور شود که جمعیت‏ها را تحت‏تاثیر قرار داده و نهضتى انسان‏ساز به پا سازد. (22)
نویسنده این کتاب آقاى دکتر محمد محمود عماره، استاد دانشکده‏«اصول الدعوه والدین‏» دانشگاه الازهر است. او شیفته خطابه وخود، خطیبى موفق است. این اثر گرچه به دلیل محرومیت از سرچشمه‏زلال سخنان و ولایت اهل بیت(علیهم السلام) و ندیدن یا نادیده‏انگاشتن مراسم عزادارى سالار شهیدان و هنرهاى خادم اهل‏بیت(علیهم السلام) کاستى‏هایى دارد و با یک چشم به خطابه‏نگریسته و محور کارش سخنرانى‏هاى رسمى و خطبه‏هاى جمعه است، ولى‏در عین حال کتابى است که با اسلوب درست و اصول منظم تالیف‏شده است.
این اثر بر چهار پایه استوار است:
باب اول; در ماهیت‏خطابه و انواع و اجزاى آن که شامل مباحث‏گوناگونى در این زمینه است نظیر; الخطابه و الحضاره، الطریق‏الى اجاده البیان، اهمیه الکلمه، عبقریه الهدم، نعمه البیان‏سلاح من اسلحه الدعوه، زاد الخطیب، استعداد، الخطیب و الثقافه‏الادبیه، الرسول(ص) و الشعر، الذوق المصرى و الذوق الانگلیزى،راى علم النفس، الخطیب المطبوع.
باب دوم; در ثقافه الخطیب، القرآن الکریم، احداث التاریخ،المشاهدات الکونیه و توجیه الخطاب و... است.
باب سوم; اعداد الخطبه، اختیار الموضوع، من هدى الرسول و... .
باب چهارم;اهمیه دراسه النصوص، نماذج من خطبه من جوامع کلمه،فى صحبه الامام على کرم الله وجهه (ص)، من الخطب القضائیه و...
است.
کیف ندعو الناس
عبدالبدیع صقرقاهره، دارالاعتصام‏بى‏تا، وزیرى 150 صفحه
این اثر با اینکه حجم کمى دارد، ولى پرمحتوا و سودمند است.
چاپ اول آن در سال یکهزار و نهصد و چهل میلادى و چاپ اخیر آن‏در سال یکهزار و نهصد و هشتاد و سه میلادى است.
حسن البنا، رهبر اخوان المسلمین در باره این کتاب گفته است:
بنا داشتم یادداشت‏هایى که براى برادران مبلغ فراهم کرده بودم،تکمیل و منتشر کنم ولى این رساله را که خواندم، دیدم پرمایه وکافى است، بسیار مسرور شدم و براى نویسنده دعا کردم، اینک به‏دوستان سفارش مى‏کنم این راهنمایى‏ها را که به نور ایمان منوراست، به دقت‏بخوانند و در پرتوش به پیش روند. (23)
کتاب حاضر براى آموزش مبلغان مفید است و داراى مطالب زیر است:
سرآغاز، کلیات، توصیه‏ها و کلمات قصار در اهمیت تبلیغ براى‏ایجاد اشتیاق بیشتر در مبلغان و همچنین راهکارهایى در باره‏انواع شیوه‏هاى تبلیغ مانند: دعوت فردى و انواع سخنرانى‏ها وآداب دعوت شامل، انتخاب احسن، بیدارى، کاربرد به‏جا و نیکو،درس‏ها، محاوره و مناقشه و نمونه‏هایى از مناظرها و تبلیغ قلمى‏و نامه‏ها و امثال و نوارها، توان و هنر تبلیغ - رفتار بادیگران. فصل‏هایى نیز به آمادگى براى فداکارى، ارتباط با افرادصالح و صفات شخصى مبلغ، تربیت دینى، توجه به لغت و زمان،اهمیت کار دسته‏جمعى، پرسش و پاسخ، نمونه‏هایى از پاسخ به سوالات‏شرعى و اجتماعى و سیاسى مردم، مشکلاتى که متاثر از فرهنگ غرب‏است، مبلغ و مجالس جشن‏ها، عزا و جنازه‏ها، مشکلات مبلغ و...اختصاص یافته است.
اصول الدعوه الاسلامیه
دکتر على جریشه‏طنطا، دارالبشیر، للثقافه والعلوم الاسلامیه‏چاپ سوم، 1411، وزیرى، 70 صفحه.
این کتاب حاصل درس‏هاى مولف در مرکز تربیت مبلغ مکه است و درپنج فصل سامان یافته است.
محتواى کتاب بیشتر از قرآن کریم الهام گرفته است. فصل اول سه‏مبحث دارد، معالم دعوت موضوع اولین مبحث است و داراى این‏عناوین است:
کلمه طیبه، عقیده عملى، عقیده ساده، بین افراط و تفریط و....
مبحث دوم در باره حکم و تشریع است و مبحث‏سوم از عبادت وارکان و مجال و انواع آن بحث مى‏کند.
فصل دوم در باره مصادر و ریشه‏هاى تبلیغ و دعوت است و مایه‏هاى‏دعوت را، وحى، قرآن، سنت، سیره، تجربه و آگاهى مى‏داند.
فصل سوم در اهداف امت نظیر: الامه المسلمه، الدوله المسلمه،الشهاده على العالمین است.
فصل چهارم به چشم‏اندازهاى تبلیغ در بخش‏هاى: دعوه ربانیه، دعوت‏شامله، دعوت طبق برنامه، پرداخته است و بالاخره فصل پنجم درصفات مبلغ است.
چون بناى این اثر پیروى از پیشینیان است، در ویژگى‏هاى رسول‏اکرم(ص) به عنوان صفات مبلغ بحث کرده و آن‏ها را در پنج نکته‏مهم شرح داده:
1 - (انک لعلى خلق عظیم) (24)
2 - (شاهدا و مبشرا و نذیرا) (25)
3 - (من انفسکم عزیز علیه ما عنتم، حریص علیکم‏بالمؤمنین رووف رحیم). (26)
رسائل فتیان الدعوه
به کوشش لجنه فرهنگى در موسسه کلمه‏اللجنه الثقافیه فى موسسه الکلمه)با اشراف جاسم بن محمد و احمدبن عبدالعزیزناشر; موسسه الکلمه للنشر و التوزیع 1414 ق، 448 ص.
این مجموعه چند رساله است که براى مبلغان جوان تهیه شده و ازنظر محتوایى غنى و باارزش است، عناوین کلى این هشت رساله که‏تهیه کنندگان آن‏ها، نامبرده نشده‏اند، چنین است.
1) الدعوه و الدعاه فى منهج القرآن; این مقاله از وجوب تبلیغ،معانى عقیده و شبهه افکنى و توشه راه، مطابق منهج انبیا(ع)مثل حضرت نوح(ع) در قرآن کریم بحث کرده و چگونگى تبلیغ‏انبیا(ص) را موشکافانه تجزیه و تحلیل کرده است.
2) اولویات فى تربیه الناشئه، این رساله در باره عبادت است واز حقیقت عبادت، مراتب عبادت، مردم و عبادت، فلسفه عبادات بحث‏مى‏کند.
3) الثقه بالله تعالى و اثرها فى العمل الاسلامى، در این رساله‏از اسبابى که باعث تقویت وثوق و اطمینان و توکل به خدا مى‏شود(میادین ثقه) و از مواقف وثوق به پیامبر اکرم(ص) و نتایج وثوق‏به خدا سخن مى‏گوید.
4) الاخلاق الاسلامیه و ضروره التخلق بهااین مقاله از ضرورت تخلق به اخلاق اسلامى و معنى و مفهوم واهمیت اخلاق در زندگى فرد و اجتماع و نیاز بشر به اخلاق وارتباطهاى انسان و خدا در اخلاق و... بحث مى‏کند.
5) واجبات الداعیه المسلم الیوم این رساله از وظایف مبلغ دردوران کنونى وظایف مبلغ در مقابل خودش در ابعاد عقلى و بدنى ومالى; وظایف خانوادگى; وظایف مبلغ در برخورد با عموم مردم; دربرابر برادران مبلغ، وظایفش در برابر موسسه دعوت و سازمان‏تبلیغات، بحث مى‏کند.
6) معاییر منهجیه فى الدعوه الاسلامیه این مقاله از مباحث،تقیید امر به معروف به مصلحت; پیروى از نسبیت در تصمیم‏گیرى وبه کارگمارى اصلح به طور نسبى; هر چه پیامبر(ص) انجام نداده‏بى اعتبار است، دورى از شبهه‏ها سخن مى‏گوید.
7) متطلبات الدعوه الاسلامیه و مستلزماتها; در این بخش طولانى‏مباحثى مانند: از کار شخص چیزهایى ساخته است که از کارهاى‏سازمانى ساخته نیست; فرقه‏هایى که کارهاى فردى دارد و دوگانگى‏کارهاى فردى و کارهاى جمعى; خیرخواهى; حدیث صحیح و.. بحث‏مى‏کند
8) المراحل الانتقالیه فى‏الدعوه الفردیه; درباره مفهوم همکارى‏با مردم; وظایف مبلغان از قرآن کریم و حدیث‏شریف، کناره‏گیرى‏نکردن، از اهل فسوق، روحانیت اجتماعى و اعتزالى، فرو رفتن دردرون جامعه، روحانى با زبان و همه با زبان حال، راه و روش‏تبلیغ، ارتباط فردى، درد و دوا، فضاهاى تربیتى.
9) کیف یکون الداعیه شخصیه محبوبه- درباره انواع محبت، راههاى‏نفوذ و محبوب شدن، اخلاقیات جذب کننده، موانع محبت، چگونه‏دوستى مردم را به دست آوریم و... بحث مى‏کند.
10) المجاهده، درباره انواع جهاد، و بیشتر جهاد نفس، مراتب ووسایل جهاد نظیر جهاد مالى، تعلیمى، قتالى، تبلیغى، سیاسى، وجهاد در انجام خیرات بحث مى‏کند.
لولو و مرجان
در شرط پله اول و دوم منبر روضه‏خوانان‏میرزاحسین نورى، تحقیق و ویراش حسین استاد ولى‏انتشارات دارالکتب الاسلامیه‏1ج، چ 1،226 ص، رقعى، تهران، 1375
مرتضى اخوان
حماسه حسینى، حماسه‏اى است جاوید که بر زنده داشتن آن، پافشارى‏فراوانى شده است; زیرا، حیات اسلام، از آن حماسه بزرگ است.
متاسفانه، این حماسه بزرگ، از ناحیه دشمنان آگاه و دوستان‏نادان، مورد هجوم قرار گرفته و تحریف شده است.
براى زدودن تحریف‏ها از دامان این حماسه، علماى زیادى، به‏نگارش کتاب‏ها یا رساله‏هایى پرداخته‏اند.
یکى از این کتاب‏ها، نوشته حاضر است.
مرحوم حاجى‏نورى(ره)، به خواست‏یکى از علماى هندوستان - یعنى‏مولوى سیدمحمدمرتضى جونپورى هندى - کتاب حاضر را در یک مقدمه‏و دو فصل و یک خاتمه، به‏گونه‏اى زیبا و کم‏نظیر نوشته است.
ایشان پس از بحث ارزشمندى گریستن و گریاندن بر سیدالشهداء(ع)و اصحابش،(علیهم السلام) مى‏فرماید:
و لکن رسیدن به این رتبه جلیله... مشروط است‏به شروطى که عمده‏آن‏ها دو شرط است که با نبودن هر یک از آن‏ها، زحمت‏ها، بى‏فایده[مى‏شود] و رنج‏ها، بى‏ثمر [مى‏گردد] و مشقت‏ها، بى‏نتیجه خواهدبود... بلکه اسامى ایشان، با نداشتن آن دو شرط، العیاذبالله،یا در دفتر کسبه و تجار یا در دیوان کاذبین و غادرین و خاسرین‏و مشرکین، درج خواهد شد.
و بدین سان ارزش «اخلاص‏» و «صدق‏» را در روضه‏خوانى و منبررفتن گوشزد و اذعان مى‏کند و در دو فصل نیکو، به زیبایى، از«صدق‏» و «اخلاص‏» سخن مى‏گوید تا شاید خفته‏اى، بیدار وبیدارى، هوشیار شود.
در خاتمه نیز گوش‏دادن به دروغ را مذمت کرده و تکلیف شنوندگان‏را در این‏گونه مجالس تعزیه، بر مى‏شمارد.
در این تالیف، مباحثى مانند «خطرهاى ریا در روضه‏خوانى‏» و«حرمت دروغ و افسانه در روضه‏خوانى‏» و «اقسام دروغ و حکم‏آن‏ها» و «علل تحریف دروغ‏سازى در وقایع عاشورا» و مباحث‏گرانسنگ دیگرى بیان شده است.
چاپ حاضر، تصحیحى است که جناب فاضل محترم آقاى حسین استادولى‏به آن اقدام کرده است.
از این کتاب، دو تحقیق دیگر در دست انتشار است که یکى از آن‏هااز روى نسخه‏اى مصحح که داراى حواش‏اى از مولف و مرحوم جونپورى‏است، مى‏باشد.
سخن و سخنورى
محمدتقى فلسفى‏انتشارات الحدیث‏یک‏جلد، چاپ نخست،359 صفحه، وزیرى، تهران، 1368 .
یکى از نعمت‏هاى بزرگ الهى به انسان، قدرت سخن گفتن است.
سخن‏گفتن، اگر به دور از آفت‏هاى زمان مانند دروغ و... باشد،اثر فراوانى بر افراد جامعه دارد و مى‏تواند در هدایت و رشد وسعادت مادى و معنوى آنان مؤثر باشد، از این رو، هیچ پیامبرى وامامى مامور به سکوت نبوده است، بلکه ماموریت داشته‏اند که‏با سخن و عمل فرمان الهى را به انسان‏ها برسانند. با توجه به‏اهمیت‏سخن و سخنورى، لازم است فنون و رموز آن آموخته شود تا به‏بهترین شکل از آن بهره‏بردارى شود.
کتاب حاضر - که تنظیم جلسات درس سخنورى خطیب توانا، مرحوم‏حجه‏الاسلام والمسلمین جناب آقاى فلسفى(ره)، است در شناخت فنون‏سخنورى، بسیار کارآمد است.
در این کتاب، مولف محترم از مباحثى مانند «نفوذ کلام و عوامل‏مؤثر در آن‏» و «سخنورى و بصیرت‏» و «تقوا و خلوص سخنور» و«سخنور و حدشناسى‏» و «سخنورى و زاویه منحرف‏» و «سخنور وفصاحت‏» و «بلاغت‏سخنور» و... بحث کرده ست‏با ذکر مثال‏هاى‏متنوع، سعى کرده است آن‏ها را روشن کند.
این کتاب، علاوه بر این که فنون سخنورى را مى‏آموزد، مشتمل بربحث و بررسى تعداد زیادى از موضوعات اجتماعى و اخلاقى و...
مانند احتکار و تحسین و ثناگویى و جاودانگى اسلام و... است که‏در جاى خود، براى خطیبان مفید است.
این کتاب، با همه ارزشى که دارد، متاسفانه، خوب تالیف نشده‏است و تکرار در آن، فراوان به چشم مى‏خورد. این اشکال، از آن‏رواست که کتاب حاضر، حاصل جلسات درس آن استاد عزیز است. و درهنگام تدریس، در هر جلسه، معمولا، خلاصه جلسه قبل مطرح مى‏شود،ولى به هنگام تالیف، این امر، ضرورتى ندارد، بلکه گاهى مضراست.
قرآن و تبلیغ
محسن قرائتى‏سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى‏1 ج، چ 1،276 ص، رقعى، تهران، 1372
حیات علم و دانش و آگاهى، بستگى تمام به تبلیغ دارد. اگردانشمندان و آگاهان جامعه، آنچه را مى‏دانند، براى خود نگه‏دارند و دیگران را محروم سازند، هم مرگ علم و دانش را رقم‏زده‏اند و هم مرگ انسان‏ها را.
از انسان، پس از آگاهى‏اش است که مى‏توان انتظار حرکت و جنبش وعمل را داشت.
از این رو، هر صاحب پیامى، به دنبال تبلیغ است و در این راه،به دنبال استفاده از بهترین روش‏ها و... است.
ما، به عنوان پیروان دینى که جاوید است و پیام همیشه زنده‏اى‏براى سعادت بشر دارد، خصوص در این زمان که شبیخون فرهنگى شدت‏یافته است، باید به موضوع «تبلیغ‏» بیش از گذشته توجه داشته‏باشیم.
در باره تبلیغ و موضوعات وابسته به آن، تاکنون کتاب‏هایى نوشته‏شده که در جاى خود، مناسب است، اما تاکنون به موضوع «تبلیغ‏در قرآن‏» به طور گسترده، کسى نپرداخته است.
کتاب حاضر -که به قلم حجه‏الاسلام والمسلمین آقاى محسن قرائتى‏است - تلاشى براى جبران این کوتاهى است.
ایشان، پس از دو دهه تبلیغ، به قصد بررسى و تحقیق در باره‏«تبلیغ در قرآن‏» به کاوش در این کتاب آسمانى پرداخته و بااستفاده از صدها آیه، کتاب نیکویى را به مبلغان گرامى تقدیم‏کرده است.
عناوین کلى این کتاب، به این شرح است:
تبلیغ چیست؟
ضرورت تبلیغ‏عنصر مکان در تبلیغ‏عنصر زمان در تبلیغ‏صفات مبلغ‏شیوه‏هاى تبلیغ‏وظایف مبلغ‏هشدارهایى به مبلغان
گام‏هائى در تبلیغ
محمدحسین فضل‏الله‏ترجمه احمد بهشتى،[تهران]: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات‏اسلامى‏1367، چاپ اول،357 صفحه.
هادى ربانى
نام اصلى این کتاب خطوات على طریق الاسلام است که به فارسى بازگردانده شده است و علاوه بر مقدمه، هفت فصل دارد.
برخى از عناوین فصل اول عبارتند از: در راه عمل، تبلیغ تدریجى‏به عنوان دستورالعمل، مفهوم اصیل و فراگیر تبلیغات دینى،فعالیت‏هاى تبلیغى سؤال برانگیز، عمل در فاصله میان هدف ووسیله.
فصل دوم به رابطه علم و تبلیغ پرداخته و مباحث زیر را آورده‏است: علم باید در خدمت تبلیغ باشد، عالم باید علمش را موردبهره‏بردارى قرار دهد، مسوولیت تبلیغى متوجه همگان است، مبلغ‏باید به هر علمى که در کار تبلیغ مورد نیاز است آراسته شود.
در فصل سوم به عناوین و محورهاى زیر پرداخته است:
مبلغ روحیه‏اش روحیه رسالت است، نه روحیه حرفه و شغل. مبلغ‏باید جامعه خود را بشناسد و از وضع سیاسى و اجتماعى خود مطلع‏باشد. مبلغ باید روحیه‏اى قوى داشته باشد و در برابر موانع‏راه، سست و دلسرد نشود و... .
در فصل چهارم روش‏هاى علمى تبلیغ بررسى شده است و به مباحث زیرپرداخته است: روش تبلیغى قرآن و فلسفه، روش ما میان انحراف‏قدیم و انحراف جدید، روش تبلیغ در برابر فشارهاى عمومى ورابطه آن با تقیه.
فصل پنجم در باره روش تربیتى تبلیغ سخن مى‏گوید. در این فصل ازاین عناوین بحث مى‏شود: اسلوب موعظه و ارزش عملى آن، تعادل‏میان خوف و رجاء در روش تبلیغ، فلسفه ثواب و عقاب در روش‏عملى، اسلوب نادرست در نقد تمدن جدید و... .
در فصل ششم از قضایا و موقف‏ها بحث و به این موضوع پرداخته است‏که مساله‏اى پیش ما واضح است، دلیل آن نیست که در نزد دیگران‏نیز واضح باشد. ما باید حقایق را با بیانى براى مردم مطرح‏کنیم که براى آن‏ها قابل درک و فهم باشد و.... فصل پایانى وهفتم کتاب از روش‏ها و درس‏هاى نبوت مى‏گوید و به چگونگى بهره‏ورى‏از تجارب پیامبر(ص) مى‏پردازد.
مبانى تبلیغ
محمد حسن زورق‏تهران: سروش، 1368، چاپ اول، 334 صفحه.
در این کتاب سعى شده قوانین و قواعد تبلیغات جهانى همچنین راه‏کارهاى تبلیغات اسلامى شناسانده شود.
مطالب عرضه شده کتاب در نه فصل تنظیم شده است. در فصل اول به‏عنوان مقدمه، رسالت و اهمیت تبلیغات اسلامى در دنیاى امروزبررسى شده است. در آغاز این فصل چنین آمده است:
ما در این فصل به بررسى و شناسایى عمومى و اجمالى جهان امروزمى‏پردازیم. این شناسایى و بررسى را مقدمه‏اى لازم و ضرورى براى‏کسى مى‏دانیم که مى‏خواهد به عنوان یک مبلغ، رزمنده تیزهوش وتندگام میدان گسترده و جبهه پرجنبش تبلیغات در دنیاى امروزباشد.
در فصل دوم از تعریف و اصول کار تبلیغ سخن گفته و موضوعات زیرآورده شده است:
نظام تبلیغ، رابطه متقابل تبلیغ و جامعه، میل و نیاز اجتماعى،اصول کار تبلیغ، آموزش مداوم عناصر تبلیغى.
فصل سوم مساله القا را بررسى مى‏کند. برخى از عناوین این فصل‏عبارتند از: القا در تبلیغات جهانى، ترتیب در تبلیغات القایى،شناخت نقش محورهاى متضاد در تبلیغات القایى.
در فصل چهارم از روانشناسى تبلیغات بحث و از موضوعاتى از این‏قبیل سخن گفته مى‏شود:
منظور از روانشناسى تبلیغات چیست؟ نسبیت کمیت تبلیغ، روندبازتاب پذیرش، روش‏هاى تبلیغاتى و فرضیه‏هاى یادگیرى، عرصه‏هاى‏کاربرد روش‏هاى تبلیغاتى، تبلیغات غرب و شرق و انسان‏شناسى.
فصل پنجم به رسانه‏شناسى اختصاص دارد. نخست از خبرگزارى‏ها بحث‏به میان مى‏آید و در ادامه قدرت رادیو و تلویزیون و شبکه‏هاى‏رادیو تلویزیونى بررسى مى‏شود و در ادامه به مطبوعات مهم جهان‏و کاربرد انتشارات اشاره مى‏شود.
در فصل ششم از امپریالیسم خبرى و کارکردهاى آن‏ها بحث مى‏شود.
فصل هفتم فصل‏هاى آموزشى تبلیغ را بررسى مى‏کند. موضوعاتى‏مانند: هدف تبلیغ، روش‏هاى ابلاغ، تبلیغ گروهى و... در این فصل‏مورد کنکاش قرار مى‏گیرد.
فصل هشتم به بررسى مساله افشا و قلمروهاى آن در تبلیغ اختصاص‏دارد.
بخش نهم و پایانى کتاب از موضوع اسلام و تبلیغات سخن مى‏گوید.
اصول تبلیغات اسلامى و فرهنگ‏سازى تبلیغات و ضرورت رجعت‏به‏فرهنگ اسلامى از موضوعاتى است که در این فصل بررسى مى‏شود.
تبلیغ و مبلغ در آثار شهید مطهرى(ره)
عبدالرحیم موگهى‏قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‏1377، چاپ اول، 368 صفحه.
در این کتاب موضوعات مربوط به تبلیغ و مبلغ از آثار استادشهید مرتضى مطهرى(ره) گردآورى و به صورت موضوعى دسته‏بندى شده‏است. مطالب گردآورى شده نخست‏به سه بخش: تبلیغ، مبلغ، نکته‏هاو هشدارهاى تبلیغى تقسیم شده و سپس هر بخش به موضوعات خردترى‏تقسیم شده است.
در بخش تبلیغ در یازده فصل، از این موضوعات بحث‏شده است:
تعریف تبلیغ، ارزش و اخمیت تبلیغ، اهداف تبلیغ، استراتژى‏تبلیغ، اقسام تبلیغ، مخاطبان در تبلیغ، اصول تبلیغ، مبانى ومشخصات تبلیغ اسلامى، شرایط موفقت پیام‏ها در تبلیغ و روش‏تبلیغ.
بخش مبلغ با سه فصل شامل این موضوعات است:
وظایف مبلغ، شرایط مبلغ و اخلاق مبلغ.
بخش سوم و پایانى نیز در دو فصل،نکته‏ها و هشدارهاى تبلیغى بررسى شده است.
آگاهى از چند نکته در چگونگى تدوین این کتاب از میان آثاراستاد شهید مرتضى مطهرى(ره) مفید است:
1) تمام آثار استاد که تا اوایل سال هفتادو شش به چاپ رسیده وبیش از پنجاه اثر مى‏شود، دیده شده است.
2) هیچ‏گونه دخل و تصرفى در متن آثار استاد نشده است و تنها درویرایش صورى مطالب که به وسیله ناشر انجام گرفته، تغییراتى‏داده شده است. همچنین در برخى موارد آیات، احادیث واعراب‏گذارى‏ها تصحیح و یا تکمیل شده است.
3) برخى عنوان‏گذارى‏هاى سرفصل‏ها بر گرفته از آثار استاد و برخى‏از تدوین کننده کتاب است.
4) مطالب نقل شده از آثار استاد فقط مستند به چاپ‏هاى انتشارات‏صدرا است که زیر نظر شوراى نظارت بر نشر آثار استاد منتشرمى‏شود.
شرایط موفقیت در تبلیغ
محمدرضا، ناجى[تهران]: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامى‏چاپ اول، 1370، 160 صفحه
این اثر به دنبال آن است که نشان دهد چه شرایطى در موفقیت‏تبلیغ نقش دارد، تا با به کار بستن آن‏ها نتایج‏بهترى به دست‏آید. مطالب ارایه شده در این اثر از یک مقدمه و دو بخش تشکیل‏شده است.
در مقدمه نخست واژه‏ها تعریف شده است و در ادامه به انواع‏عوامل تاثیرگذار در تبلیغ پیام دینى اشاره مى‏شود.
این عوامل، شرایط درونى و شرایط برونى است که هر بخش کتاب درباره یکى از آن‏ها بحث مى‏کند.
بخش نخست که اختصاص به شرایط درونى دارد، از سه فصل تشکیل‏مى‏شود: فصل اول در باره پیام و فصل دوم در باره پیام‏گیر(مخاطب) و فصل سوم در باره پیام‏گر در (مبلغ) بحث مى‏کند.
بخش دوم که از عوامل و شرایط برونى و خارجى تبلیغ بحث مى‏کند،شامل سه فصل است: فصل اول در باره راه و فصل دوم در باره روش‏و فصل سوم به وسایل مى‏پردازد. هر یک از فصل‏هاى دو بخشى کتاب‏شامل عناوین ریزترى است.
در قسمتى از کتاب که در باره راه تبلیغ بحث مى‏کند آمده است:
«آنچه در تعیین راه و مسیر تبلیغ نقش اساسى دارد، ارزیابى‏درستى است که ما از روحیه مخاطب به دست مى‏آوریم. طبعا منظورما از راه تبلیغ در این مقوله، نوع تبلیغى است که به فراخورروحیه پیام‏گرا ارائه مى‏شود. همچنین تبلیغ منحصر در نوع معینى‏نیست; زیرا:
اولا) تبلیغ به معناى شناساندن و رساندن است و این یک معناى‏کلى است که مى‏تواند از راه‏هاى مختلفى عملى شود.
ثانیا) روحیه‏ها از تنوع و گوناگونى برخوردار است. برخى ازافراد داراى روحیه‏اى منطقى و استدلالى، بعضى سرکش، برخى مقاوم‏و بعضى دیگر روحیه‏اى خفته دارند. بدیهى است که تبلیغ نمى‏توانددر یک شکل و قالب معین براى تمام افراد ارایه شود; زیراتبلیغ، مسوولیت «نتیجه‏» است، نه مسوولیت «شکل و قالب‏»; ازاین رو صحیح به نظر نمى‏رسد که تبلیغ را منحصرا مترادف باخطابه یا موعظه و... تفسیر کنیم.»
اصول و مبادى سخنورى
محمدباقر شریعتى سبزوارى‏قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم‏چاپ دوم، پاییز1376، 400 صفحه.
در انگیزه اصلى نگارش این اثر در مقدمه آمده است:
حضرت امام راحل(ره) در یک سخنرانى در جمع علما و فضلاى قم‏فرمودند:
علماى حوزه‏هاى علمیه خطیب تربیت کنند.
پیرو این فرمان دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم بر آن شد که‏آموزش فن خطابه را در حوزه رایج‏سازد... دفتر تصمیم گرفت‏به‏کمک جمعى از سخنوران فاضل جزوه‏هاى آموزش سخنورى تدوین کند که‏در نهایت توفیق نصیب این بنده شد و متجاوز از سى جزوه تهیه وتدریس شد. اینک پس از تهذیب و تنظیم به محضر فاضلان و سخنوران‏آزاده تقدیم مى‏شود. امید است گامى کوچک در راستاى روش تبلیغ‏باشد.
این کتاب منعکس کننده تجارب ممتد سخنوران سلف و استادان فن‏خطابه از هر امت و ملت است. در این مجموعه از راه و رسم‏سخنورى در قرآن و کلمات معصومان(علیهم السلام) نیز سخن به میان‏آمده است. نمونه‏هایى از خطبه‏هاى امیر سخن و بیان امیرمومنان(ع) و فرزندان گرانقدر و اصحاب با وفایش به عنوان شواهدعینى آورده شده است، در هر بخشى سعى شده است پس از تشریح‏موازین خطابه نمونه‏هاى عینى و عملى آن خاطرنشان شود. (27)
این اثر که نسبتا از غناى محتوایى و تنوع موضوعى برخوردار است‏از آیین درست نویسى و نثر شیوا - که از چنین آثارى انتظارش به‏جا است - محروم مانده و نیازمند اصلاح و ویرایش است و بهتر است‏فهرست‏هاى فنى کارآمد برایش تنظیم شود.
راه و رسم تبلیغ
کانون نویسندگان فضلاى قمى حوزه علمیه قم‏1378، رقعى، 320 صفحه.
آنچه در این مجموعه گرد آمده، گزیده مقالاتى جداگانه در باره‏آیین تبلیغ است. این مقالات عهده‏دار تبیین راه و رسم تبلیغ است‏و هر یک به قلم یکى از دانشوران نوشته شده است. گردآورنده‏مجموعه با این هدف این مقالات پراکنده را گرد آورده است که‏مبلغان دین را با آیین تبلیغ آشنا کند. در مجموع، شانزده‏گفتار در این مجموعه گرد آمده است. عناوین و نویسندگان مقالات‏عبارتند از:
1) اخلاق مبلغ از شهید مرتضى مطهرى‏2) سخنورى و بصیرت از محمد تقى فلسفى‏3) دو شرط اهل منبر از حاج میرزا حسین نورى‏4) در تکلیف اهل منبر از شیخ عباس قمى‏5) راه و رسم تبلیغ از محمدابراهیم آیتى‏6) آداب تبلیغ از على مشکینى‏7) ویژگیهاى تبلیغ از دیدگاه قرآن از ناصر مکارم شیرازى‏8) اصول تبلیغ از جعفر سبحانى‏9) بایدها و نبایدهاى تبلیغ از محمدتقى مصباح یزدى‏10) ابلاغ در قرآن از محمدهادى معرفت‏11) راه و رسم تبلیغ از محمدباقر شریعتى سبزوارى‏12) وظایف مبلغ از محسن قرائتى‏13) تبلیغ، علم و عمل از احمد صادقى اردستانى‏14) روش خطابه در اسلام از جواد محدثى‏15) روش مرثیه‏خوانى از عبدالرحیم موگهى‏16) فقیهان سخنور در فهرست منتجب‏الدین از ناصر باقرى بیدهندى
پى‏نوشت‏ها:
1. پیشگفتار، ص‏9-7.
2. همین اثر، ص‏6.
3. همین اثر، مقدمه، ص 14.
4. همین اثر، مقدمه، ص 15-13.
5. یعنى «عطر آن است که ببوید نه آن که عطار بگوید».
6. رک: مقدمه، ص 12 و13.
7. ص 78-76، با اختصار.
8. مقدمه، ص 5.
9. مقدمه، ص 12.
10. همین اثر، ص 128-127.
11. همین اثر، ص 128-127.
12. همین اثر، ص 128-127.
13. همین اثر، ص 71.
14. از مقدمه ناشر، ص 10-9.
15. از مقدمه، با اختصار.
16. برگرفته از مقدمه کتاب.
17. ر.ک، ص 255-254.
18. ص 10-9، با اندکى اختصار.
19. الحیات، ج 1، ص‏46.
20. الحیات، ج 1، ص‏147.
21. احزاب (33): 21.
22. از سخن ناشر.
23. همین اثر، تصدیر، ص‏7.
24. قلم (68): 4.
25. احزاب (33): 45.
26. توبه (9): 138.
27. همین اثر، مقدمه، ص‏9-8، با اندکى اختصار.

تبلیغات