آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع متوسطه استان ایلام در رابطه با بهداشت فردی (بهداشت دوران قاعدگی) انجام شده است. در این پژوهش از روش تحقیق زمینه یابی استفاده شده است، سپس پرسشنامه 46 گویه ای محقق ساخته با طیف 2 تا 6 گزینه ای بر روی آزمودنی ها اجرا شد. به منظور تحلیل داده های به دست آمده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی(t تک گروهی، خی دو) استفاده گردید. افرادی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته اند، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شاخه نظری استان ایلام می باشند که تعداد آنها 14026 نفر می باشد. در این پژوهش، نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای انجام شده است که تعداد نمونه ها بر طبق جدول مورگان 375 نفر می باشد. نتایج آزمون t نشان داد که میزان آگاهی دانش آموزان در حوزه بهداشت دوران قاعدگی مطلوب است، همچنین نتایج این آزمون در حوزه نگرش نشان داد که نگرش آزمودنی ها در حوزه بهداشت دوران قاعدگی نامطلوب است، نتایج آزمون t در حوزه عملکرد نشان داد که عملکرد دانش آموزان در حوزه بهداشت دوران قاعدگی نسبتاً مطلوب است.

Knowledge, Attitude and Practice of Female High School Students in Ilam Province in relation to Personal Hygiene (Hygiene during Menstruation)

This study aimed to examine the knowledge, attitude and practice of female high school students in Ilam province in relation to personal hygiene (hygiene during menstruation). In this study, a survey method was used in which a researcher-made questionnaire with 46 questions on the range of 2 to 6 option was administered to the subjects. In order to analyze the obtained data, descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (t-Test, chi-square) were used. The entire population in this study includes all 14026 female high school students studying theoretical branches in Ilam province. In this study, a multi-stage cluster sampling technique was used and 375 subjects were selected based on Morgan table. T-test results showed that the students' knowledge in relation to menstrual hygiene is favorable. However, their attitude in relation to menstrual hygiene was not favorable. Besides, the t-test results showed that the performance of students in practice domain during menstruation is relatively favorable. Finally, as this study was carried out in Ilam, the results are limited and care should be taken not to over-generalize the findings.

تبلیغات