آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیش بین های بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. آزمودنی های این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل می دهند، که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله یی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند و به وسیله ی 5 مقیاس، شامل: آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامه ی راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل داده ها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتیجه های به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، و همچنین ترکیب خطی این متغیرها، پیش بین های بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهیدچمران می باشند.

The study of cognitive, motivational and personality variables as predictors of giftedness in Shahid Chamran University students

The present study was performed with the purpose of predicting group membership of talented and ordinary university students from variables, such as intelligence, creativity, personality, emotional intelligence and teaching-self-regulation strategies. In this study 5 variables, intelligence, personality with 5 sub-scales, creativity with 4 sub-scales, emotional intelligence with 15 sub-scales and teaching-self-regulation strategies with 15 sub-scales, were used to predict talented students from ordinary ones. Five questionnaires were used in this study, including Cattle Intelligence Scale, Abedi Creativity Test, Revised NEO Personality Scale, Bar-On EQ Scale, and Motivational Regulation Strategies Questionnaire. The population of this study consisted of talented and non-talented students of Shahid Chamran University, in Ahvaz. The samples were selected randomly, consisting 197 talented female and male university students and 201 ordinary female and male university students. To test the hypotheses and predict group membership, Discriminant Analysis was used. Using the Enter Method, the results showed that the difference between the two groups of talented and ordinary students in 30 sub-scales, from 40 sub-scales, was significant at p<.05, indicating that the variables predicted group membership in talented and ordinary students. Also, with the use of Stepwise Method 8 sub-scales, from 40 sub-scales, remained significant.

تبلیغات