آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵

چکیده

توسعه صنعت گردشگری از مهم ترین رویدادهای اقتصادی و اجتماعی در جوامع امروز به شمار می رود. در این راستا مجموعه تاریخی شهر چالشتر واقع در استان چهارمحال وبختیاری به دلیل برخورداری از پیشینه تاریخی و ویژگی های ممتاز جغرافیایی منطقه ای که در آن واقع شده است می تواند ضمن بهره مندی از منافع اقتصادی (اشتغال، درآمد و...) از فرصت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز به نفع ساکنان منطقه و کشور برخوردار گردد. هدف اصلی پژوهش آن است تا با بررسی آسیب شناسی این مجموعه تاریخی از دید بازدیدکنندگان دریچه ای نو برای آمایش و توسعه گردشگری استان چهارمحال وبختیاری ایجاد کرده و راهکارهای مناسبی برای گسترش گردشگری این منطقه ارائه دهد. از این رو در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که مشکلات و موانع موجود برای جذب گردشگر در این مجموعه چه مواردی هستند؟ و کدام یک از این مشکلات تأثیر منفی و معناداری بر تعداد بازدیدهای سالانه گردشگران از این قلعه دارد؟ جامعه آماری مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیه بازدیدکنندگان قلعه چالشتر است که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران (با احتساب ضریب اطمینان 90 درصد و خطای ده درصد)، روش نمونه گیری تصادفی ساده و معادل 130 نفر که از طریق تکمیل پرسش نامه در تابستان سال 1401 مورد سؤال قرار گرفتند و داده ها توصیف و تجزیه و تحلیل شدند. در پژوهش حاضر روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی است و بر اساس مدل تحلیلی EVIEWS و با استفاده از روش OLS نتایج به دست آمده مبین این واقعیت است که از میان پنج متغیر مورد بررسی (عدم وجود مکانی برای استراحت از جمله (رستوران و تریا)، عدم وجود راهنمایان گردشگری در قلعه، عدم وجود پارکینگ، عدم وجود غرفه های ارائه دهنده خدمات در قلعه و عدم وجود نیمکت و فضایی برای نشستن). متغیر عدم وجود مکانی برای استراحت از جمله (رستوران و کافی شاپ) با احتمال کمتر از پنج درصد معنادار است و افزایش یک واحد آن تأثیر منفی و معنادار به اندازه 189/0 واحد بر تعداد بازدیدهای قلعه دارد.

Pathology of tourism development in historical sites from the perspective of visitors and providing a suitable solution (a case study of a more chaleshtor historical complex: Chaharmahal and Bakhtiari province)

The development of the tourism industry is one of the most important economic and social events in today's societies. In this regard, the historical complex of the city of Chaleshtor, located in Chaharmahal and Bakhtiari province, due to its historical background and the privileged geographical features of the region in which it is located, can benefit from economic benefits (employment, income, etc.) and social opportunities. , political and cultural also benefit the residents of the region and the country. The main goal of this research is to create a new window for the development of tourism in Chaharmahal and Bakhtiari province by examining the pathology of this historical complex from the point of view of visitors and to provide suitable solutions for the development of tourism in this region. Therefore, in this research, we are looking for an answer to the question, what are the problems and obstacles to attract tourists in this collection? And which of these problems has a negative and significant impact on the number of annual visits by tourists to this castle? The statistical population investigated in this research includes all the visitors of the Chaleshtor Castle, among them, using Cochran's A formula (including 90% confidence factor and ten% error), statistics and simple random sampling method, a sample of 130 people was selected through the completion Questionnaires were asked in the summer of 1401 and the data were described and analyzed. In the current research, the research method is descriptive-analytical and based on the EVIEWS analytical model and using the OLS method, the results obtained show the fact that among the five investigated variables (the absence of a place to rest, including (restaurants and coffee shops) , lack of tourist guides in the castle, lack of parking, lack of stalls providing services in the castle and lack of benches and space to sit), the variable of lack of a place to rest including (restaurants and coffee shops) is significant with a lower probability of five percent And an increase of one unit has a negative and significant effect of 0.189 units on the number of visits to the castle.                   

تبلیغات