آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

اخلاق و ارزش های اخلاقی در زندگی اموری بنیادی هستند و باور به مطلقیت و ثبات ارزش های اخلاقی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در مسائل اصلی زندگی انسان ، به ویژه در جوامع مدرن دارد. یکی از عقاید گروه مطلق گرایان اخلاقی، اعتقاد به عینیت داشتن ارزش های اخلاقی است که بر اساس آن، منشأ و معیار اخلاقیات را برگرفته از حقایقی عینی، ثابت و واقعی می دانند. این مقاله به بررسی آراء "محیی الدین ابن عربی" عارف فیلسوف مآب مسلمان اندلسی، در این زمینه اختصاص دارد. بنا بر آن بر اساس قول به نظریه اسما و اعیان ثابته ابن عربی، عینیت ارزش های اخلاقی و جاودانگی و ازلی بودن آن ها امری ثابت و یقینی می باشد. از دید ابن عربی، وجودی جز خداوند نیست و خلقت چیزی جز ظهور اسما و صفات او نبوده و نخواهدبود. با توجه به نظریه اسما و اعیان ثابته، فضایل و ارزش های اخلاقی چیزی جز اسما و صفات خدا نیستند که با فیض اقدس الهی، از علم الهی در اعیان ثابته متجلی شدند و در انسان که محل ظهور جامع اسمای الهی است، به شکل اخلاق ظهو ردارند و ارزش های اخلاقی و صفاتی و افعالی، چیزی جز ظهور اسمای خداوندی و اعیان ثابته آن ها نیستند.

The Relation between Fixed Entities and the Immortality of Moral Values in Ibn Arabi's Philosophy of Ethics

Morality and moral values are fundamental aspects in life and belief in the absoluteness and stability of moral values has direct and indirect effects on the major issues of human life, especially in modern societies. One of the beliefs about moral absolutists is the objectivity of moral values, according to which the origin and standard of morality are derived from objective, fixed and real truths. This article is dedicated to examining the views of Muhyi-Al-Din Ibn Arabi, the Andalusian muslim mystic and philosopher, in this regard. Therefore, according to Ibn Arabi's theory of divine names and fixed entities, the objectivity of moral values and their immortality and eternity is a fixed and certain thing. According to Ibn Arabi, there is no existence other than God and creation was and will be nothing but the appearance of His names and attributes. According to the theory of divine names and fixed entities, moral virtues and values are nothing but the names and attributes of God, which were manifested by divine holy grace in the fixed entities and in man, which is the place of comprehensive manifestation of divine names, and in the form of morality are emerging. Moral values, attributes and deeds are nothing but the appearance of the names of God and their fixed entities.

تبلیغات