چکیده

مقدمه: جامعه عشایری به عنوان ظرفیت قوی در اقتصاد مقاومتی و تولید اقتصاد در جامعه نباید مورد غفلت مسئولان قرار گیرد و با توجه به این مطلب مهم که یکی از نقشه های دشمن تضعیف روحیه خودباوری در بین مردم و ارتباط با مسئولان است بنابراین مسئولان امر هرچه که می توانند تعامل و ارتباط و خدمت صادقانه را به مردم با توجه به شعار سال که به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام گذاری شده بیشتر کنند. لذا تأکید بر لزوم توجه به منابع انسانی و فکری قوی در جامعه نسبت به تولیدات داخلی و تئوریزه کردن نقش جامعه عشایر در اقتصاد مقاومتی و امنیتی در اتاق های فکر ْدیگر در عرصه های مختلف شاهد رشد و بالندگی باشیم. هدف پژوهش: با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی در استقلال و قدرت ملی کشور ایران هدف پژوهش بررسی نقش قدرتمند جامعه عشایر در پیشبرد خط مشی و راهبرد استراتژیک چشم انداز توسعه پایدار عشایر ایران حهت رسیدن به اقتصاد پویا در جهان می باشد. روش شناسی تحقیق: روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و روش جمع آوری داده ها بر اساس مطالعه اسناد و منابع کتابخانه ا ی  و میدانی صورت گرفته است. روش تحلیل استدلالی و استنباطی می باشد. قلمروجغرافیایی پژوهش: عشایر ایل شاهسون در استان اردبیل، در شمال غربی ایران حضور دارند. قشلاق این ایل در شمال استان اردبیل با وسعت حدود 400 هزار هکتار قرار دارد و محدوده دشت مغان را در بر می گیرد. یافته ها و بحث: نظر به اینکه جامعه شهری یک جامعه مصرف گرا می باشد و اینکه قریب اکثر شهرها در داخل نواحی مرزی اقوام عشایر ایران قرار دارند لذا یافته های پژوهش بیانگر آن است که عشایر شاهسون نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و امنیت حوزه شهری دارد و به یک پایگاه اقتصادی و امنیتی برای سکونتگاه های شهری و روستایی محسوب می شود. نتایج: نتایج کلی پژوهش بیانگر نقش تولیدکنده و امنیت آوری عشایر  بویژه عشایر شاهسون در حوزه سکونتگاه شهری می باشد. لذا برای پیشبرد این هدف پیشنهاد می شود که توجه ویژه به جامعه عشایر از از ابعاد اقتصادی، اجتماعی شود.

The role of nomads in the economy of resistance and security compared to urban settlements(Case study: Nomads of Shahson)

Introduction The nomadic community as a strong capacity in the resistance economy and economic production in the society should not be neglected by the authorities, and considering this important fact that one of the enemy's plans is to weaken the spirit of self-confidence among the people and the relationship with the authorities, so the authorities should interact as much as they can. And increase communication and honest service to the people according to the slogan of the year, which is named after the government and the nation, empathy and common language. Therefore, emphasizing the need to pay attention to strong human and intellectual resources in the society compared to domestic productions and to theorize the role of nomadic society in the resistance and security economy in other think tanks to witness growth and development in different fields. Purpose of the research: The aim of the research is to investigate the powerful role of the nomadic community in advancing the policy and strategic strategy of the sustainable development vision of the Iranian nomads to reach a dynamic economy in the world. Methodology Descriptive and analytical research method and data collection method is based on the study of library and field documents and sources. The method of analysis is argumentative and inferential. Geographical area of research Nomads of the Shahson tribe are present in Ardabil province, in the northwest of Iran. Qeshlaq of this tribe is located in the north of Ardabil province with an area of about 400 thousand hectares and includes the Mughan Plain. Results and discussion Considering that the urban society is a consumer-oriented society and that most of the cities are located in the border areas of Iran's nomadic tribes, the findings of the research indicate that the Shahson nomads play an important role in the resistance economy and security of the urban area and are an economic base. and security for urban and rural settlements. Conclusion The general results of the research show the productive and security role of the nomads, especially the Shahson nomads, in the area of urban settlements. Therefore, to advance this goal, it is suggested to pay special attention to the nomadic community from economic and social aspects.

تبلیغات