چکیده

مقدمه: کارآفرینی به عنوان یک مسئله مورد توجه رویکردها و دیدگاه های مختلف است. این مهم به عنوان ابزاری جهت نیل به رفاه و در غایت توسعه، از سرمایه گذاری و تدارک زیرساخت ها به سمت ایجاد انگیزه ( فراهم سازی شرایط روانی) کار عزیمت نموده است؛ آنچه که از آن به توانمندسازی یاد می شود. توانمندسازی دارای ابعاد و رویکردهای مختلف و یکی از آن ها توانمندسازی روانی است. آنچه در اینجا مورد اهتمام است نقش اخبار در ارتقای تمایل به کارآفرینی هه وارنشینان است. هدف پژوهش: هدف تحقیق حاضر تعیین کارکرد اخبار در ارتقای تمایل به کارآفرینی هه وارنشینان شهرستان سروآباد می باشد. روش شناسی تحقیق: پژوهش کمی حاضر که به شیوه پیمایشی انجام شده، به دنبال بررسی تاثیرگذاری اخبار به مثابه ابزاری برای ارتقای تمایل به کارآفرینی است در پژوهش حاضر با رجوع به ادبیات نظری مرتبط جهت استخراج متغیرها و شاخص های تأثیرگذار و از پرسشنامه ای روا و پایا و مصاحبه به عنوان ابزار تحقیق استفاده گردید. در نهایت داده های به دست آمده از پرسشنامه با نرم افزار SPSS و آزمون های فریدمن و تی تک نمونه ای و همبستگی پیرسون تحلیل گردید. قلمروجغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی  این مطالعه هه وارنشینان روستاهای بخش هورامان تخت، شهرستان سروآباد در استان کردستان است که زندگی نیمه کوچ نشینی دارند. یافته ها و بحث: یافته های پژوهش حاکی از آن است که استفاده از اخبار به عنوان جزیی از برنامه روزانه در منطقه مورد نظر در وضعیت مناسبی هست نتایج: بر اساس نتایج آزمون پیرسون بین کارآفرینی و اخبار رابطه معنادار و همبستگی مثبت (مستقیم) وجود دارد و می توان گفت که با افزایش ساعات استفاده هه وارنشینان از اخبار، انگیزه کار در منطقه مورد نظر افزایش می یابد.

The function of news in promoting the entrepreneurial intention of semi-nomads (Case Study: Sarvabad County)

Introduction Entrepreneurship as an issue is considered by different approaches and perspectives. This topic as a tool to achieve prosperity and ultimately development, it has shifted from investing and providing infrastructure to motivating (providing psychological conditions); what is called empowerment. Empowerment has different dimensions and approaches and one of them is psychological empowerment. What is reviewed here is the role of news in promoting the entrepreneurial intention of semi-nomads. Purpose of the research: The purpose of this study is to determine the function of news in promoting entrepreneurship in Sarvabad County. Methodology The present quantitative research, which was conducted by survey method, seeks to investigate the effectiveness of news as a tool to promote intention to entrepreneurship. This survey was accompanied by referring to the relevant theoretical literature to extract influential variables and indicators and use questionnaires as research tools. Finally, the data obtained from the questionnaire were analyzed by SPSS software and used Friedman test, one-sample t-test and Pearson correlation. Geographical area of research Geographical area of the study: The geographical area of this study is the residents of the villages of Horaman Takht district, Sarvabad city in Kurdistan province, who have a semi-nomadic life. Results and discussion The research findings indicate that the use of news as part of the daily program in the area is in good condition. Conclusion According to the results of Pearson test, there is a significant relationship between entrepreneurial intention and news and a positive (direct) correlation, and it can be acknowledged that with increasing hours of semi-nomads use of news, the motivation to work in the area increases.

تبلیغات