آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۶

چکیده

پژوهش حاضر پس از ارائه بحث های نظری در خصوص طرحواره های تصویری که در حوزه معناشناسی شناختی طرح می شود در پی یافتن پاسخ برای این پرسش است اصلی است که اولا سعدی از کدام طرحواره های تصویری در تبیین دو مقوله حسد و حسرت بهره جسته؛ ثانیا هدف وی از به کارگیری طرحواره های تصویری برای این دو رذیله اخلاقی چیست؟ این نوع بررسی نشان داد که شیخ شیراز در بوستان خویش، این دو صفت ناپسند اخلاقی را ذیل دو طرحواره حجمی و غیر حجمی و بعضا ترکیبی از طرحواره ها استفاده کرده است. بر این اساس، خصلت ناپسند حسد، موجب آفات و آثار منفی فراوانی برای شخص حسود می گردد که یکی از آن ها حسرت است. به همین دلیل است که در این پژوهش، روی این دو مقوله تأکید شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که سعدی برای حسد، از دو طرحواره قدرتی و حجمی استفاده کرده . اما حسرت، در همه جای بوستان دارای طرحواره حجمی است. از نمودارهای آماری این مقاله، چنین برمی آید که بسامد طرحواره های حسرت از حسد بیشتر است. بنابراین سعدی بیش از این که بر قدرت حسد تأکید داشته باشد، به نتیجه آن؛ یعنی حسرت، توجه دارد. پس آدمی باید از حسد دوری کند تا گرفتار نتایج آن نشود. به عبارت دیگر، سعدی ضرورت دوری از حسد را با بیان نتایج ناگزیر آن تبیین می کند. روش پژوهش، تحلیلی توصیفی است. لازم به ذکر است که با این رویکرد خاص در خصوص بوستان، پژوهشی صورت نگرفته است.        

Examining the pictorial schemas of envy and regret in Saadi's Boostan

This research, after presenting theoretical discussions about pictorial schemas - which is proposed in the field of cognitive semantics, seeks to find the answer to this main question, first of all, which image schemas Saadi uses in explaining the two issues of envy and regret and secondly, what is his purpose of using pictorial schemes for these two moral vices? This type of study showed that the sheikh of Shiraz used these two morally objectionable attributes in his garden under two volumetric and non-volumetric schemas and in general a combination of schemas. Based on this, the unpleasant character of envy causes many negative effects for the envious person, one of which is regret. It is for this reason that in this research, these two categories have been emphasized.The results of this research show that Saadi used two schemes of power and volume for envy, but regret has a volume scheme everywhere in Boostan.From the statistical charts of this article, it can be seen that the frequency of patterns of regret is higher than envy. Therefore, rather than emphasizing the power of envy, Saadi pays attention to its result, that is, regret. So a person should avoid envy so as not to be caught by its results. In other words, Saadi explains the necessity of avoiding envy by stating its results. The research method is analytical-descriptive. It should be mentioned that no research has been done with this particular approach regarding Saadi's Boostan.

تبلیغات