آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲۸

چکیده

بیان مسئله: ادراک وپردازش ذهنی-بصری به طور عمده در یک امتداد و جهت خاص از میدان دید صورت می گیرد. مشاهده و پردازش یک میدان دید دارای نقاط شروع و پایان، امتداد و جهت غالب است. بسیاری از طراحان آشنایی زیادی با نحوه عملکرد سیستم ادراکی ذهن ندارند. این عدم آگاهی موجب می شود در انتخاب فرم ها و موقعیت عناصر بصری مطابق با الگوهای پردازش ذهن عمل نشود. تحلیل و دانستن نحوه عملکرد مکانیسم ادراک بصری موجب می شود از تأثیرگذاری بیشتری در طراحی هر عنصر بهره مند شد. این نوع رویکرد باعث می شود دلایل علمی تری برای تحلیل های توصیفی و بعضاً مبهم زیبایی شناسانه به دست آید. هدف پژوهش: هدف این پژوهش یافتن امتداد و گستره مطلوب درمیدان بینایی جهت خوانش آثار بصری هنری و معماری در بستر فرهنگی و زبانی جامعه راست نویس درقالب علوم شناختی است. روش پژوهش: این پژوهش مبتنی بر ادبیات نظری تحقیق و تحلیل محتوای یافته ها به موازات آزمون های تجربی در یک ساختار تحلیلی است. لذا یک پژوهش توصیفی-تحلیلی به همراه تفسیر علمی از موضوعات و یافته های توصیفی محسوب می شود. نتیجه گیری: عادات زبانی و جهت خوانش متون در فرهنگ های مختلف گرچه نمی تواند به طورکامل بی تأثیر باشد ولی گستره گرایش و جهت مطلوب بصری وابسته به مکانیسم ادراک ذهنی است و جهت نوشتاری عامل اصلی محسوب نمی شود. خوانش و پردازش در امتداد افقی به دلیل گرایش فضایی ذهن به منطقه چپ میدان دید از چپ به راست انجام می شود. این مسئله فارغ از آموزه های زبانی در فرهنگ های راست نویس است. جهت گیری ذهن در خوانش آثار بصری مرتبط با ساختار مغز و مکانیسم ادراک است که خود از عدم تقارن ذاتی مغز ناشی می شود. این سوگیری ذهنی به چپ ارجحیت امتداد افق را به دنبال خواهد داشت. نواحی مختلف در یک منظر به صورت هم ارز ادراک و ارزش گذاری نمی شوند، لذا اهمیت هر فرم در فضا وابسته به موقعیت قرارگیری درگستره دید ناظر نیز هست.

Extension and Dominant Visual Reading Direction in the Perception of Architectural Phenomena in Right-writer Societies Based on the Approach of Cognitive Sciences

Problem statement: mental-visual perception and processing mainly take place in a certain direction of the vision field. Viewing and processing a visual field has start and end points, extension, and dominant direction. Most designers are not aware of the way the perceptual system of the mind works. This lack of knowledge causes the selection of forms and positions of visual elements not to be in accordance with the processing patterns of the mind. Analyzing and knowing how the mechanism of visual perception works makes it a more effective design of every element. This type of approach leads to more scientific reasons for descriptive and sometimes ambiguous aesthetic analyses. Research objective : The purpose of this research is to find the desired extension and scope in the field of vision and also the direction of reading visual works of art and architecture in the cultural and linguistic context of the right-hand writing community in the cognitive sciences template. Research method: This research is based on the theoretical research literature and content analysis of the findings in parallel with experimental tests in an analytical structure. Therefore, this research is considered descriptive-analytical research with a scientific interpretation of descriptive topics and findings. Conclusion : Language habits and the direction of reading texts in different cultures, although they cannot be completely unaffected, but the range, orientation and desired visual direction are dependent on the mechanism of mental perception, and writing direction is not considered the main factor. Reading and processing along the horizontal line take place from left to right due to the spatial orientation of the mind in the left area of the visual field. This issue is independent of language teachings in orthographic cultures. The orientation of the mind in reading visual works is related to brain structure and perception mechanism, which is caused by the inherent asymmetry of the brain. This mental bias to left will lead to horizon preference. Different areas in a landscape are not perceived and valued equally. Therefore, the importance of each form in space depends on the position of the observer’s visual field.

تبلیغات