آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۷

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، طراحی مدل پارادایمی جذب خیّرین در توسعه ورزش بود. رویکرد تحقیق از نوع آمیخته (کیفی و کمّی) به شیوه همگرا بود. روش تحقیق در بخش کیفی از نوع داده بنیاد و با رویکرد نظام مند بود. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و در بخش کمّی از روش توصیفی - پیمایشی و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی به روش استراس و کوربین (1998) و در بخش کمّی به روش معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 26 نفر و در بخش کمّی شامل 90 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی و خیّرین کشوری و کارشناسان سازمان های اوقاف، ورزش و جوانان و دانشجویان دکترای مدیریت ورزشی بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جذب مشارکت خیّرین برای توسعه ورزش به عنوان مقوله محوری شناسایی شد. بعد از کدگذاری انتخابی در قالب مدل نهایی، یافته ها نشان داد عوامل مؤثر بر جذب مشارکت خیّرین عبارتند از: بسترهای دینی، ارزش های فرهنگی - اجتماعی، عوامل نگرشی، بسترهای قانونی - حمایتی، مدیریت فرایندها، شناسایی موانع، عوامل نگرشی و عینی سازی برون داده ها. در بخش کمّی نیز از روش معادلات ساختاری (نرم افزار اسمارت پی. ال. اس) استفاده شد. برازش مدل کلی برابر با 0/45 به دست آمد و نشان داد که همه مسیرها معنادار بودند. بنابراین پیشنهاد می شود برای جذب مشارکت خیّرین جهت توسعه ورزش باید تفاسیری از روایات و احادیث دینی یافت که دلالت بر اهمیت ورزش داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود عواملی که باعث تقویت انگیزه خیّران ورزشیار می شود، شناسایی و توسعه داده شوند.

A model for attracting donors’ participation in sports development (a mixed approach)

This study aimed to develop a model for attracting donors to sports development. The research approach was a mixed (qualitative and quantitative) method in a convergent manner. The research method in the qualitative part was of a data-based type with a systematic approach. The semi-structured interview method was used to collect data. In the quantitative part, a survey description method was used, and a questionnaire was used to collect data. Data analysis was performed in the qualitative part using the Strauss and Corbin approach (1998) and in the quantitative part using the structural equations. The study’s statistical population in the qualitative part included 26 people. The quantitative part included 90 professors active in sports management, national donors, experts from endowment organizations, the ministry of sport and youth, and Ph.D. students in sports management who were selected through purposive sampling. Attracting donors for participation in sports development was identified as a central issue. After selective coding as a final model, the findings showed that the effective factors in attracting donors are religious contexts, socio-cultural values, attitudes, legal contexts of support, process management, identification of barriers, attitudes, and objectification of outputs. The goodness of fit (GOF) was achieved as 0/45, and the results showed that all paths were significant. Therefore, to attract donors to participate in sports development, it is necessary to find an interpretation of religious narrations and hadiths that indicate the importance of sports. Also, the factors that motivate the donors to be active in sports should be identified and developed.

تبلیغات