آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۷

چکیده

توجه کافی به شیوه زندگی دانشجویان به عنوان یک سرمایه انسانی بالقوه در جامعه و ارتقای آن در ساخت آینده کشور یک ضرورت به حساب می آید؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارائه یک چارچوب مفهومی از عوامل ارتقای سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایران است. جهت گیری پژوهش، توسعه ای و روش شناسی آن کیفی بوده است. رویکرد و راهبردی که در روش کیفی انتخاب شد، نمونه ای از ترکیب هدفمند قیاس و استقرا با عنوان تحلیل محتوای هدایت شده و تجمعی بود. واحد تحلیل برای مطالعه و بررسی متون نظری و تجربی، بر اساس واحد تحلیل کلمه / نماد و مضمون بوده است. جامعه آماری نیز اعضای هیئت علمی دانشگاه بودند که دوازده نفر به طور هدفمند و از روش زنجیره ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین از روش تحلیل متون و مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. شیوه کنترل کیفیت تحلیل محتوا، از طریق رویکرد دریافت نظرهای متخصصان به عنوان کمیته تخصصی و ضریب توافق بین کدگذاران بود که با تأیید کمیته تخصصی و برآورد ضریب 0/87، یافته های پژوهش از اعتبار و اعتماد لازم برخوردار شد. براساس یافته های به دست آمده از این مطالعه، 54 کد معنایی در سه مقوله اصلی قابلیت های ذهنی، فردی و اجتماعی طبقه بندی و در یک چارچوب شبکه ای به عنوان عوامل ارتقا و بهبود سبک زندگی دانشجویان در جامعه ایران معرفی شدند. 

Developing a Framework for Improving Student Lifestyle in Iranian Society: A Content Analysis Approach

Adequate attention to the lifestyle of students as a potential human capital in society and its improvement in building the future of the country is a necessity. Therefore, this study aims to provide a conceptual framework for the lifestyle improvement factors of students in Iranian society. The orientation of the present study was developmental with a qualitative methodology. The strategy chosen in the qualitative methodology was an example of a purposeful combination of analogy and induction called content-guided and cumulative analysis. The unit of analysis for studying theoretical and experimental texts was based on the unit of analysis of word/symbol and theme. The study’s statistical population was the faculty members of the university. Of them, twelve were purposefully selected by the chain method as the sample size. Text analysis and semi-structured interviews were also used for data collection. The quality control of content analysis was conducted by receiving the opinions of experts as a specialized committee and the coefficient of agreement between the coders. With the approval of the specialized committee and the estimation of the coefficient of agreement of 0.87, our findings had the necessary validation and trust. According to the findings, 54 semantic codes were classified into three main categories of mental, individual, and social capabilities and presented in a NET framework as lifestyle improvement factors of students in Iranian society.

تبلیغات