نویسندگان: محمدقاسم تنگستانی

کلید واژه ها: نظارت هماهنگی تنظیم روابط مراجع نظارتی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۶۱ - ۹۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۷۴۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۷

چکیده

تعبیه نظام نظارت و بازرسی، از مشترکات اکثریت نظام های حقوقی محسوب می شود که به اشکال گوناگونی در کشورهای مختلف طراحی شده است. در نظام حقوقی ایران، دیوان محاسبات کشور (مرجع نظارتی خاص) و سازمان بازرسی کل کشور (مرجع نظارتی عام) دو نهاد نظارتی دارای جایگاه مبتنی بر قانون اساسی هستند که پایه های اصلی نظام نظارت بر دستگاه های دولتی را تشکیل می دهند. ضرورت ارتباط نظام مند و هماهنگی میان مراجع نظارتی به عنوان یک ضرورت حتمی و عقلی در طراحی نظام نظارت و بازرسی در کشور مبنای پژوهش حاضر است؛ امری که در قوانین و مقررات مربوط به دو مرجع نظارتی فوق، مورد توجه مقتضی قرار نگرفته است. این مقاله درصدد پاسخگویی به این پرسش هاست که آیا در نظام حقوقی ایران مجموعه نهادها و مراجع نظارتی، در ارتباط نظام مند با یکدیگر قرار دارند؟ آیا در این باره نظام حقوقی مشخصی وجود دارد یا هماهنگی میان آنها به ابتکارات عملی نهادهای فوق واگذار شده است؟ این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی ضمن اشاره به ضرورت هماهنگی و ارتباط نظام مند میان مجموعه نظام نظارتی، در ابتدا حدود صلاحیت های دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور را بررسی کرده و در نهایت به ارزیابی سازوکارهای هماهنگی و ایجاد ارتباط نظام مند میان مراجع نظارتی مزبور پرداخته است. براساس یافته های این پژوهش، به رغم تصویب مقرراتی درباره ایجاد هماهنگی میان مراجع نظارتی (به خصوص با ایجاد شورای دستگاه های نظارتی) سازوکار مذکور به دلیل مشخص نبودن حد و مرز دقیق وظایف مراجع یاد شده و نسبت آنها با یکدیگر و اکتفا به ایجاد صرفاً یک شورای خاص بدون فراهم کردن مقدمات مقتضی، به نتایج مورد نظر نائل نشده است. 

Legal requirements for the efficiency of the monitoring and inspection system by emphasizing the relationships of public supervisory authorities

Embedding a control system is one of the common elements of most legal systems, which has been established in different ways in different countries. In the Iranian legal system, Supreme Audit Court (as a specific control body) and State Inspection Organization (as a public control body) are two supervisory bodies with a constitution-based position, both of which form the main foundations of the system of monitoring governmental organizations. The basis of the present study is the necessity of systematic relationships and coordination between supervisory authorities as a definite and rational necessity in establishing a supervision and inspection system in the country. This matter has not been given attention in the laws and regulations of the above two supervisory bodies. This work attempts to answer these questions: Are the supervisory bodies and authorities in a systematic relationship in the Iranian legal system? Is there a specific legal system in this regard, or is the coordination between them left to the practical initiatives of the above bodies? This study was conducted using a descriptive-analytical method. In addition to pointing out the necessity of systematic coordination and communications between control and inspection bodies, this work first investigates the limitations of the competencies of state inspection organizations and the supreme audit court and finally evaluates the coordination mechanisms and the systematic communication between the supervisory bodies. According to the findings, despite the approval of regulations regarding the establishment of coordination between supervisory authorities (especially with the establishment of the Council of Supervisory Bodies), the above mechanism is not clear due to the lack of clear boundaries of the duties of the said authorities and their relationships. The desired results cannot be achieved simply by establishing a special council without providing the requirements.

تبلیغات